وزیر بهداشت: اختیار کامل پرسنل پزشکی در انتخاب نظام قدیم و جدید + تصاوير و فیلم

سرانجام تصمیم گرفته شد که پرسنل پزشکی اعم از پرستاران و غیر پرستاران بین نظام قدیم و جدید برای دریافت حقوق به طور دلخواه انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ضمن بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان در نشستی خبری صمیمانه با خبرنگاران حوزه بهداشت درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به دومین سالگرد رأی اعتماد خود از مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آن زمان اعلام کردند که برای رفع بحران‌ها ستادی تشکیل خواهیم داد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، دسترسی آسان به دارو نقاط محروم را پوشش دهیم. امروز اعلام می‌کنم با توجه به محدودیت‌های بسیاری که در تأمین نیروهای تخصصی داشتیم توانسته‌ایم بیش از 4هزار متخصص و بیش از 2 هزار طبیب عمومی را عادلانه توزیع کنیم.

اختیار کامل پرسنل پزشکی در انتخاب نظام قدیم و جدید + فیلم

وی افزود: با گسترش شبکه‌های بهداشتی بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش شبکه‌های بیمه‌ای قرار گرفته‌اند تا جایی که به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع خدمات سلامت وجود دارد همچنین در این مدت 1500 خانه بهداشت تجهیز و تکمیل شده است و به طور کلی بیش از 95 درصد مردم تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

اختیار کامل پرسنل پزشکی در انتخاب نظام قدیم و جدید + تصاوير

وزیر بهداشت در خصوص میزان رضایت افراد به ویژه پرستاران از طرح تحول سلامت عنوان کرد: این طرح در دو نوبت ارزیابی شد تقریباً حدود 50 درصد از کارکنان قبل از تغییرات اعمال شده به دلیل کمبود دریافتی و پرسنل ناراضی بودند پس از مطرح شدن طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد آمار جدید در دست نداریم.

وی در پاسخ به گلایه‌های پرستاران از طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد اظهار کرد: برای کسری حقوق پرستاران مطالبه‌ای تحت عنوان کارانه در نظر گرفتیم در این طرح همه پرستاران و غیر پرستاران به یک نسبت حقوق دریافت می‌کنند به عبارت دیگر در طرح جدید اضافه کاری،‌ تشویق و رابطه‌ها حذف شده و پرداختی‌ها به عدالت نزدیک‌تر شده اما اشکال اصلی این طرح که نارضایتی‌هایی را هم به همراه داشته میزان متفاوت دریافتی دو نفر با مدرک و سابقه‌کاری یکسان بوده است.

وی اضافه کرد: بنابراین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به همراه معاونین حوزه بهداشت تصمیم گرفتند تا کادر پزشکی را در انتخاب نظام قدیم و جدید برای دریافت حقوق خود مختار کنند.

عدم وجود منابع کافی برای پرتوکاران
هاشمی در خصوص حق اشعه پرتو‌کاران عنوان کرد: متأسفانه از سال 88 تا به امروز حق اشعه  به پرتوکاران پرداخت نشده است زیرا دولت و مجلس منبع کافی برای آنها در نظر گرفته‌‌اند اما از نظر ما این کارکنان این حوزه جز طلب‌کاران دولت محسوب می‌شوند و محق هستند.

اختیار کامل پرسنل پزشکی در انتخاب نظام قدیم و جدید + تصاوير

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت دو منبع درآمد اصلی دارد یکی از این منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل دو هزار و سیصد میلیارد تومان است که منابع مصرفی آن از سوی دولت مشخص شده است. منبع دیگر درآمد وزارت بهداشت از ده درصد هدفمندی یارانه‌ها است که بخش‌های مصرفی آن نیز به طور واضح مشخص شده‌اند و نمی‌توان برای غیر از این حوزه‌ها هزینه کرد چرا که دیوان محاسبات عملکرد را بررسی می‌کنند.

اختیار کامل پرسنل پزشکی در انتخاب نظام قدیم و جدید + تصاوير

نظارت بر آب و مواد غذایی حمایت قوه قضائیه را می‌طلبد
هاشمی با تأکید بر لزوم نظارت بر بخش‌های مختلف خصوصاً آب و غذا اظهار کرد: سازمان غذا  و دارو 90 بازرس در سراسر کشور برای نظارت مواد غذایی در نظر گرفته است. طرحی در دست داریم که طبق آن حدود چهار هزار ناظر برای امر بازرسی در نظر گرفته شده‌اند و اغلب آنها مردم هستند.

وی ادامه داد: محقق شدن این طرح تا پایان سال جاری حمایت‌های جدی از طرف قوه قضائیه را برای برخورد با متخلفین می‌طلبد و قوه قضائیه با اصلاح قوانین می‌تواند بسیار تأثیر گذار واقع شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر به جای رئیس جمهور بودید چه کارهای با سلامت مردم را ممنوع می‌کردید، عنوان کرد: مهمترین اقدامی که دولت و مجلس می‌تواند انجام دهند توجه به عوامل مرگ و میر مردم است که از شایع ترین عوامل مرگ و میر ایرانیان میتوان به بیماریهای غیر واگیر، تصادفات و .. اشاره کرد.

تصادفات نیز بیشترین سال‌های عمر ایرانیان را می‌گیرد علاوه بر این‌ها مصرف دخانیات باید مورد توجه قرار گیرد در این راستا مجلس میتواند با دفع عوارض باعث کاهش مصرف رضایت شود‌.

وی همچنین اضافه کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که چشم طمعی به عوار ض ناشی از کالاهای آسیب رسان نداریم زیرا سلامتی مردم به سود ماست علاوه بر موارد یاد شده نه باید برای بیماری‌های قلبی عروقی سکته و عوامل آسیب رسان مانند رسانه‌ها ( باخنده) نیز برنامه در نظر گرفت در واقع باید از پرداختن به مواردی که مسئولین را ناکارآمد نشان می‌دهند بپرهیزند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به وقت گیر بودن آموزش و پژوهش چطور وقت کردید که وزارت را قبول کنید و وزیر شوید، اظهار کرد: آقای روحانی طی دو سخنرانی از من درخواست کردند که این پست را قبول کنم .من با پیشنهاد کردن افرادی از جمله دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری فعلی سعی در نپذیرفتن این سمت داشتم تا این که رئیس جمهور گفتند اگر اهل استخاره هستید استخاره کنید من هم گفتم این کار را به شما محول می‌کنم سرانجام پس از گذشت 5 روز با بنده تماس گرفتند و من شروع به کار کردم.

وی راجع به عملکرد وزارت بهداشت در این مدت افزود: تا به امروز عملکرد وزارت خانه راضی کننده بوده است امیدوارم که هنگام ترک وزارتخانه نیز مسئولیت را با آبرویی واگذار کنیم زیرا معمولا در نیمه دوم دولت عملکرد‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مدیریت زمان جبهه و جنگ گفت: فرهنگ آن زمان با زمان حال متفاوت بوده است به خصوص در بخش‌های مدیریتی آن روزها اغلب به دنبال رفتن بودند درحالیکه اکنون همه به دنبال ماندن و میز هستند.

وی ضمن اشاره به خاطرات دوران جبهه می‌گوید: در دوران جنگ فوق برنامه‌ای برای آب رسانی به روستا‌ها داشتیم که با همت و پشتکار به جهاد و سازندگی مبدل شد استفاده از تجربیات کسب شده در آن زمان بی تاثیر نخواهد بود البته ناگفته نماند که در حال حاضر همکاران با همان روحیه در حال خدمت هستند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سخت بودن دریافت بودجه از دولت اذعان کرد: گرفتن پول از هر کس کار سختی است با وجود چندین وزیر و هزینه‌های متعدد طبیعتا دریافت بودجه رقابتی است. اما به طور کلی پشت درماندن  برای دریافت بودجه بیشتر که به سلامتی مردم منجر می‌شود ارزش بسیاری دارد.

وی همچنین ادامه داد: البته بخشی از درآمد‌های دولت هم به دلایل مختلف از جمله تحریم گذشته بدین ترتیب با وجود قانون برای بودجه هر وزارتخانه دولت ضمن کمبود‌های فراوان منصفانه منابع را توزیع می‌کند.  

وزیر بهداشت در مورد بخش‌های مغفول مانده نیز این گونه توضیح داد: سیاست‌های کلی که همان نامه‌ی ابلاغ شده در 18 فروردین ماه سال گذشته هستند مغفول مانده است که در صورت اجرایی شدن رسالت ما انجام می‌شود.

قاضی زاده هاشمی راجع به اخبار ناراحت کننده عنوان کرد: اگر ابتدا و انتهای خبر حذف شود به طوری که منظور گوینده ما با مطلبی که خواننده یا شنونده دریافت می‌کند متفاوت باشد قطعا ناراحت کننده است اگر سوال و جواب هر دو در کنار یکدیگر عنوان شود از نظر اخلاقی شرعی و قانونی صحیح‌تر است.

وی با اشاره کوتاهی به نخستین تلفن همراه خود گفت: من سال 75 صاحب تلفن همراه شدم که به سفارش یکی از وزرای وقت آن زمان دریافت کردم در روز اول از 20 تماسی که با من گرفته شد 15 تای آن درخواست ویزیت و جراحی بود به همین خاطر آن را کنار گذاشتم تا به زمان وزارت که آقای زارع نژاد تمام نرم افزارها را به من دادند به طور کلی این نرم افزارها مفید نیستند و بلکه ملال‌آور هم هستند.

وزیر بهداشت در پاسخ به میزان صرفه جویی پولی برای جیب مردم اظهار کرد: مرکز علمی آمار ایران درصد کاهش را برای جمعیت شهری و روستایی به طور متوسط 21 درصد در بیمارستان‌های دولتی و همچنین 17 درصد کاهش هزینه‌های کمر‌شکن سلامت را اعلام کرده است.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرده است که این رقم از 37 درصد به 6 درصد برای شهرها و 3 درصد برای روستاها کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین در خصوص کاهش بودجه طرح تحول سلامت اضافه کرد: بنابراین به نظر می‌رسد که نه تنها بیمارستان‌ها به سراغ جیب مردم نخواهند رفت بلکه تمام خدمات ادامه خواهد داشت تا پایان سال جاری بیش از 30 بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.
36 بیمارستان هم در طول اجرای طرح به بهره‌برداری رسیده است به دلیل گسترش خدمات در بخش‌های دولتی نبایستی هزینه‌های بیشتری به مردم تحمیل شود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به دلیل نارضایتی‌های همیشگی از بیمه‌ها بیان کرد: ما از جمله دستگاه اجرایی هستیم که خدمات خود را به بیمه‌ها می‌فروشیم در حال حاضر نزدیک به 3 هزار و 500 میلیارد تومان از بیمه طلب داریم که به شرکت‌های دارویی و .. مربوط می‌شود.

بهترین راهکار برای رفع این درد مزمن که تمامی وزرای بهداشت به آن گرفتار بودند یک کاسه شدن اعتبارات وزارت بهداشت، دولت و بیمه‌ها است همراه نبودن بیمه‌ها می‌تواند صدمات جدی را به طرح سلامت وارد کند.

وی راجع به مشکلات مربوط به کمبود تخت و پرسنل این گونه توضیح داد: در طول این مدت حدود 2 هزار تخت بیمارستانی اضافه کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم حتی مجوز استخدام یک هزار نفر را هم بگیریم به نظر من می‌رسد که نمی‌توان با استفاده از اعتبارات دولتی کاستی‌ها را رفع کرد بنابراین تنها راه وارد کردن سرمایه‌گذاران برای تجهیز، اداره و غیره است.
این خبر تکمیل می شود...


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
زارع
۱۷:۰۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
بسم الله الرحمن الرحيم
Iran (Islamic Republic of)
بیمار دردمند
۰۸:۲۵ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
جناب وزیر عزیز لطفا سری به بیمارستانهای بخش خصوصی بزنید و ببینید ما چه هزینه های درمان را برای بیمارستانهای خصوصی جور می کنیم.
United States of America
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
لطفا به مشکلات پرتوکاران رسیدکی کنید
خطرهای ناشی از اشعه ایکس رو جدی بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
پرتوكار
۰۰:۴۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
با خصوصي كردن بخشاي راديولوژي براي كاهش هزينه ها ما فارغ التحصيلا آواره شديم هيچ بيمارستاني ما رو ب عنوان نيروي طرحي نميپذيره دانشگاه مدرك ما رو آزاد نميكنه ميگن براي طرح بريد شهرستان
Iran (Islamic Republic of)
لاله
۲۲:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
لطفا در کنار تمام اصلاحاتی که انجام میدهید حق وحقوق پرتوکاران را هم در نطر بگیرین الان صریب کارانه پرتوکاران چهاره یعنی از کادر اداری بیمارستان که هیچ گونه مواجهه ای بامریص ندارند هم کمتره حق اشعه رقم غیر قابل باور ۱۴۰۰۰۰تومان امکان این که فارغ التحصیلان این رشته ادامه تحصیل در دوره های تکمیلی رو داشته باشند رو ندارند با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه تراز بالایی داره ودانشجویان اون از بچه های با معلومات هستند
Iran (Islamic Republic of)
پرتوکار
۲۱:۲۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
امیدواریم وزارت بهداشت پنجاه درصد حقوق و مزایا را به طور کامل و از بدو استخدام و در همه استان ها به پرتوکاران پرداخت نماید.
Germany
حسن خوشحال
۲۰:۱۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بنام خدا و سلام ضمن تشکر از پاسخگوئی وزیر محترم نسبت به مشکل پرتوکاران آیا پرتوکاران شاغل در مراکز خصوصی حق اشعه را دریافت می نمایند ؟!!!!!
Germany
حسن خوشحال
۱۹:۵۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
بنام خدا با سلام ، از پاسخ و توجه وزیر متشکریم ماپرتوکاران منتظر اقدام وزارت و بهداشت هستیم ، ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
آقای دکتر در برنامه نگاه یک گفتند که حقوق یک فوق تخصص در دانشگاه علوم پزشکی تهران سه و نیم میلیون است در صورتی که کارانه ان فوق تخصص حداقل بیست میلیون در ماه است.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۷:۴۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
همراهی بیمه های دولتی باوزارت بهداشت اصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
به نظرم یکی از بهترین وزیرهای دولت روحانی است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۵۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
تمامی امکانات ومزایا در اختیار نیروهای درمانی قرار میگیره درحالی که بهداشت مقدم بر درمان است
آخرین اخبار