رئیس سازمان نظام مهندسی خبر داد

توقف هزار و 800 گودبرداری‌ غیرمجاز در تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران از توقف هزار و 800 گوبرداری‌های غیرمجاز در ساختمان‌های استان تهران خبر داد و گفت: متأسفانه شهرداری‌ها اجازه صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌های زیر هزار متر نمی‌دهد.

توقف هزار و 800 گودبرداری‌های غیرمجاز در تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان استاندارد استان تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران انجام شد.

بر اساس این گزارش؛ سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه ما اعتقاد داریم کیفیت در فرآیند شکل می‌گیرد، گفت: در فرآیند تولید و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد بخش‌هایی از آن تأثیرگذار هستند و در بخش ساخت و حمل و نقل نظارت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: نشست امروز به اصلاح فرآیند و رویکرد فرآیندی انجام می‌شود.

غفرانی با شاره به اینکه ساخت و ساز نیازمند فرایندی است که باید کامل صورت گیرد، افزود: در صورتی که رعایت نشود بخش از ساختمان‌ها دچار خلا می‌شود و در نتیجه منجر به ناپایداری و عدم کیفیت در استاندارد می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران توضیح داد: فرآیند ساخت و طرح‌های خوب و مهندسی اولین کاری است که انجام می‌شود و این موضوع و طراحی ساختمان باید توسط افراد ذی‌صلاح شکل گیرد.

وی یادآور شد: مهندسی عمران، معمار، مهندسی نقشه‌برداری و احداث ساختمان باید تمام توسط افراد صاحب صلاحیت انجام شود.

غفرانی با بیان اینکه هر ساختمان دارای چهار مهندس ناظر است، گفت: به صورت کاملا الزامی باید این چهار ناظر که از جمله مهندس مکانیک، معمار، مهندس برق و ترافیک شامل می‌شود باید در بخش ساخت و سازها حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود باید دارای استاندارد باشد در غیر این صورت دچار اختلال جدی در بخش مسکن می‌شویم همچنین باید طراحی در بخش مهندسی به صورت کاملا حرفه‌ای صورت گیرد تا خلا را در این حوزه احساس نکنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تأکید کرد: ساختمان‌سازی برای کشورها به نوعی سرمایه‌گذاری است و باید رعایت شود و در صورتی که از مصالح غیراستاندارد استفاده شود باعث ایجاد مشکل برای مشتریانی می‌شود که از این موضوع اطلاعی ندارند و یک ساختمان بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند.

غفرانی با بیان اینکه سازمان استاندارد باید بازرسی و کنترل خود را افزایش دهد، گفت: نباید اجازه دهیم که مصالح غیر استاندارد تولید شود و در نهایت اینکه مردم را باید از مصالح استاندارد آگاه نماییم.

وی خاطرنشان کرد: باید با اطلاع‌رسانی دقیق ناظران را تکلیف کنیم تا اجازه استفاده از مصالح غیراستاندارد را ندهند و تفاهم‌نامه امروز نیز برای شروع به همکاری مستمر صورت می‌گیرد.

غفرانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر روند گودبرداری‌های غیرمجاز در ساختمان‌ها گفت: تا به امروز 17 هزار گودبرداری توسط مهندسان ناظر بازرسی شده و هزار و 800 گود پرخطر شناسایی شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در ادامه توضیح داد: به دلیل محدودیت ‌پارکینگ‌ها بسیاری از سازندگان سعی دارند این معضل را درون ساختمان‌ها حل کنند به همین دلیل عمق گودبرداری‌های خود را بیشتر از حد معمول که 5، 6 متر است در تهران انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی داریم با مشارکت و نظارت بیشتر یک شهر آرام و ایمن را با ایجاد نظارت بیشتر انجام دهیم.

غفرانی با اشاره به اینکه با شهرداری‌ها اختلافات بسیاری در خصوص شناسنامه فنی و ملکی ساختمان داریم گفت: امیدوار هستیم در برنامه چهارم این موضوع رفع شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار