مارتین ایندیک:

درباره برنامه هسته ای ایران اغراق شده است

سفیر سابق آمریکا در سرزمین های اشغالی اذعان کرد : درباره برنامه هسته ای ایران اغراق شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان ؛ فرید زکریا در برنامه جی پی اس به موضوع تنش میان آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت. در این گفتگو مایکل اورن سفیر سابق تل آویو در آمریکا و مارتین ایندیک سفیر سابق آمریکا در تل آویو و فرستاده سابق اوباما به گفتگوهای صلح شرکت داشتند.
فرید زکریا در ابتدا گفت : مایکل اورن در کتاب جدید خود با نام متحد با موضوع شکاف میان آمریکا و اسرائیل، از انتصاب مارتین ایندیک به عنوان نماینده آمریکا در گفتگوهای صلح انتقاد کرده است و آن را غیرسازنده دانسته است زیرا نتانیاهو از مارتین ایندیک خوشش نمی آمد.
مایکل اورن در این خصوص گفت : مارتین فرد باسوادی است و در دیپلماسی تجربه زیادی دارد اما همه می دانیم که او روابط خوبی با نتانیاهو نداشته است به همین علت اگر دولت اوباما و جان کری وزیر خارجه آمریکا واقعا می خواستند درباره روند صلح اعتمادسازی کنند، این کار آنها معمول نبود. من معتقدم فشار فایده ای ندارد و اسرائیل به فشار پاسخ نمی دهد. در واقع آمریکا باید اعتماد ما را جلب کند و به ما احساس امنیت بدهد در آن صورت ما نیز گامهای بیشتری بر می داریم. به نظر من از سال دوهزار و نه چنین پیامی از سمت دولت آمریکا به اسرائیل داده نشده است. در هر حال با حضور مارتین ایندیک این اعتماد ایجاد نشد و در نهایت نیز همانطور که همه می دانند، روابط دولتهای آمریکا و اسرائیل دچار تنش شد.
مارتین ایندیک گفت : روابط من با نتانیاهو فراز و نشیب خود را داشت اما مطالبی که مایکل اورن در کتابش نوشته نتیجه اطلاعات ناقص اوست. دانیل شاپیرو سفیر کنونی آمریکا در اسرائیل نیز از اورن به علت ندانستن هر آنچه در جریان است، انتقاد کرده است. در واقع انتصاب من به عنوان نماینده آمریکا در گفتگوهای صلح با تایید نتانیاهو بود. من در زمانی که در این سمت بودم، روابطی بر پایه اعتماد با نتانیاهو داشتم. اما زمانی که این روابط شکر آب شد ، من از هر دو طرف برای شکست مذاکرات انتقاد کردم. به نظر من مایکل اورن در انتقاد از اوباما و موضع گیری علیه او ، دچار اشتباه شده است.
مایکل اورن گفت : پاسخ شما عجیب است زیرا درست نیست که یک سفیر بگوید فلان سفیر تصویر و اطلاعات کاملی را که او دارد، ندارد. البته روشن است که سفیران تصویر و اطلاعات کاملی ندارند. زیرا ما دیدگاههای خود را داریم و این چیزی است که در کتاب من بازتاب داشته شده است. در این کتاب ادعا نشده است که همه چیز را می داند و تصویری کاملی از مسائل را دارد. در واقع این کتاب می گوید شرایط چگونه بود و تحولات از نظر سفارت اسرائیل در واشنگتن به شکلی بود. نکته ای که باید بگویم این است پس از شکست روند گفتگوهای صلح که بیشتر آن پس از خدمت من در واشنگتن بود، مارتین ایندیک و جان کری تنها اسرائیل را مقصر نشان دادند و علت آن را شهرکسازی اسرائیل عنوان کردند در حالیکه این ساخت و سازها در مناطقی بود که اسرائیلیها آنها را اصلا سرزمینهای فلسطینی نمی دانند بلکه اراضی یهودی بیت المقدس می دانند. مسئله دیگر اینکه نتانیاهو به طور خاص تصمیم گرفت تروریستهای فلسطینی زندانی در اسرائیل را آزاد کند، کسانی که صدها اسرائیلی را کشته اند، تا با این کار مسئله شهرکسازیها در مذاکرات مطرح نشود. اما دست آخر آمریکا اسرائیل را برای شهرک سازی در اراضی یهودی بیت المقدس مقصر دانست و تقبیح کرد ، رویکردی که از نظر ما غیرمنصفانه بود. به نظر من چنین رویکردی عامل بی اعتمادی میان آمریکا و اسرائیل بوده است.
مارتین ایندیک گفت : اصلا این طور نبوده است. در حالیکه هر دوی ما عمیقا به روابط اسرائیل و آمریکا اهمیت می دهیم و هر دوی ما دست کم می توانیم اتفاق نظر داشته باشیم که روابط ما دچار بحران است ، چرا شما تلاش می کنید آتش این تنش را شعله ورتر کنید. به نظر من رویکرد شما کاملا غیرجامع است.
مایکل اورن گفت : یکی از نکاتی که در کتابم آورده ام این است که دولت آمریکا به شدت منظم بوده است. در اسرائیل ما دموکراسی خاصی داریم که در آن هر عضو کابینه به طور بالقوه نخست وزیر هم است و هر کسی پیام خود را می دهد اما دولت اوباما در دادن پیام ، از نظم خاصی تبعیت می کند. حرفی که مارتین ایندیک زد و گفت من روی آتش بنزین ریخته ام، حرفی است که من از چند نفر دیگر که دولت آمریکا نظر خود را به آنها می گوید، شنیده ام. من خوشحالم مارتین ایندیک نیز حامل پیام دولت آمریکاست.
مارتین ایندیک گفت : این حرف شما اصلا درست نیست و من با هیچ کسی در دولت اوباما در این خصوص صحبت نکرده ام. این دقیقا همان کارهایی است که شما انجام می دهد و نیاز نیست کسی به من بگوید که شما چه کار می کنید.
مایکل اورن گفت :کتاب من قرار بود اکتبر از زیر چاپ بیرون بیاید اما با فشار بر ناشر کتابم آنها را مجبور کردم پیش از رای سرنوشت ساز درباره ایران کتابم منتشر شود. کتاب من درباره ریختن بنزین روی آتش نیست. این کتاب درباره امنیت و بقای کشور یهودی است. این کتاب درباره میراث یا دیپلماسی نیست بلکه درباره آینده فرزندان و نسلهای بعدی ماست. من به عنوان سخنگوی هیچ کسی حرف نمی زنم بلکه دیدگاههای خودم را بیان می کنم. به نظر من توافق با ایران، توافقی بسیار بد است که آینده امنیت و بقای اسرائیل را به خطر خواهد انداخت.
مارتین ایندیک گفت : به نظر من درباره مسئله ایران خیلی اغراق شده است به طوریکه آنچه را که واقعا اتفاق می افتد، تحریف می کند و غیرطبیعی جلوه می دهد. هدف از این توافق جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. این توافق برای این است که محدودیتهای معناداری را بر برنامه هسته ای ایران برقرار کند و باید از این زاویه تحلیل و ارزیابی شود. طوری که مایکل اورن آن را ترسیم می کند این است که این توافق می خواهد برای ایران سلاح اتمی تولید کند و ایران هم قرار است از این سلاح برای نابودی اسرائیل استفاده کند. به نظر من این ارزیابی و تحلیل کاملا احساساتی و غیرمبتنی بر تایخ واقعی از مسئله ای است که روی آن تمرکز شده است. حتی اگر واقعا همین طور هم باشد، لازم است دولت اسرائیل دنبال راهی برای همکاری با دولت آمریکا باشد تا آمریکا به هدفی که می خواهد برسد و آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. به نظر من مسئله اساسی در اینجا این است که آمریکا دومین خط دفاعی برای اسرائیل است و مهمترین متحد استراتژیک اسرائیل است و روابط دو طرف لازم است ترمیم شود نه اینکه بیشتر لطمه بخورد. کاری که مایکل انجام می دهد بدون علت قابل قبولی ، به این روابط لطمه می زند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار