شبکه دولتی چین:

مذاکره کنندگان تلاش دارند تا یک هفته دیگر به توافق نهایی دست پیدا کنند

شبکه دولتی چین سی سی تی وی، اعلام کرد: مذاکره کنندگان هسته ای شش کشور قدرتمند جهان و ایران تلاش دارند حداکثر تا یک هفتهِ دیگر به توافق نهایی دست پیدا کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرنگار این شبکه انگلیسی زبان گفت: به رغم تمام تلاش های هیأت های مذاکره کنندهِ پنج بعلاوه یک و ایران برای دستیابی به توافق جامع پیش از سررسید خود تحمیل شدهِ 30 ژوئن، به نظر می رسد گفتگوهای فشردهِ امروز در وین کافی نبوده و مذاکرات، به بعد از ضرب الاجل یاد شده (فردا) کشیده خواهد شد.
یانگ چینگچی، خبرنگار این شبکه، درباره مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور در وین گفت: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این عقیده است که تمام طرف‌های مذاکره‌کننده از اراده سیاسی برای دستیابی به توافق جامع برخوردارند و احتمالاً فقط چند روز پس از سررسید مزبور به توافق نهایی دست خواهند یافت.
همچنین فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، گفت: تلاش‌های شتابزده برای دستیابی به توافق «بد» پیش از سررسید یاد شده، گزینه مناسبی نیست. هاموند افزود: همهِ ما باید تصمیم‌های بسیار سختی بگیریم و گزینه‌های دشواری را انتخاب کنیم.
معاون وزیر امور خارجه چین نیز ابراز امیدواری کرد که ظرف حدود یک هفتهِ دیگر، توافقِ نهایی، حاصل شود. وی افزود: چین تمام تلاش خود را در این راستا به کار خواهد بست.
خبرنگار در خاتمه افزود: جان کری و لوران فابیوس، وزیران خارجه آمریکا و فرانسه هم اکنون در وین هستند. انتظار می رود، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز دوشنبه شب وارد وین شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که روز یکشنبه برای مشاوره به تهران رفته بود، قرار است بار دیگر روز دوشنبه به وین پرواز کند.

در همین رابطه و در خبری دیگر خبرنگار این شبکه تلویزیونی گفت: مذاکرات هسته‌ای ممکن است تا 9 ژوئیه که نمایندگان کنگره آمریکا از تعطیلات بازمی‌گردند، ادامه یابد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، مجری این شبکه ابتدا گفت: هرچند احتمال تمدید مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع وجود دارد، با توجه به ادامه مشاجرات در این خصوص، این احتمال می‌رود که اسرائیل درخواست‌های خود را برای حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، با صدای بلندتری تکرار کند.
ریچارد بستیک، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از وین در این خصوص گفت: اگر اختلافات میان طرف‌های مذاکره کننده، بسیار اساسی باشد، ادامه حفظ پویایی مذاکرات در سطح اینچنین ارشدِ دیپلماتیک، زیر سؤال خواهد رفت. این احتمال وجود دارد که این گفتگوها تا 9 ژوئیه تمدید شود. با این حال، هرقدر چانه زنی‌ها بیشتر طول بکشد، دستیابی به توافق نهایی نیز سخت‌تر خواهد شد.
البته شکست کامل مذاکرات باعث افزایش تنش‌های مرگبار در خاورمیانه (از غرب آسیا تا شمال آفریقا) خواهد شد. آنگاه اسرائیل - که از همان بدو امر با این گفتگوها مخالف بوده و آن را بی‌فایده می‌دانسته است - به احتمال زیاد، بار دیگر خواهان استفاده از گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد شد.
خبرنگار در خاتمه افزود: با وجود این، در حال حاضر چانه زنی‌های سخت و فشرده در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، همچنان ادامه دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار