گزارشی درباره کودکان افسرده؛

گوشه گیران کوچک

تنهایی و تنها ماندن یا موجب افسردگی کودکان می شود یا احتمال ابتلاء آنان را به افسردگی در بزرگسالی پنج برابر افزایش می دهد.

گوشه گیران کوچک به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ،همیشه وقتی واژه افسردگی به گوشمان می‌خورد، تصویر آدم بزرگ‌هایی خسته و نالان ، گاهی هم گوشه گیر و غم زده در ذهنمان شکل می‌گیرد.

باورش سخت است اگر بگوییم اینبار صحبت بر سر افسردگی کودکان است. فرشته‌های کوچکی که بازی و نشاط از مشخصه‌های بارز رفتارشان می‌باشد.

کودکان، معنا و مفهوم آرامش را برایمان تداعی می‌کنند و دنیای زیبا و بی‌دغدغه‌شان آرزوی اغلب افراد بزرگسال است.

خود کم بینی علت افسردگی کودکان اختلالاتی چون کم خوابی و یا بیش از حد معمول خوابیدن و نداشتن شور و شوق لازم حتی در بازی‌ها و اموری که خودکودک قبلا به آنها علاقه مند بوده است از علائم افسردگی در کودکان می‌باشد.

بهناز عطاری مشاور خانواده در این خصوص می‌گوید: کم اشتهایی غیر عادی و اظهار نظر‌های منفی کودک درباره خودش از نشانه‌های قابل توجه افسردگی می‌باشد.کودکی که مدام سرزنش و امر و نهی بی‌چون و چرای اطرافیان به ویژه پدر و مادر خود قرار بگیرد احساس پوچی و بی‌ارزشی می‌کند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد.گوشه‌گیری ، غمگینی ناگهانی و گریه کردن بدون دلیل از دیگر علائم کودکان افسرده می‌باشد.

کودکی که خانواده‌اش گرفتار فشار روانی شدیدی همچون جدایی والدین از یکدیگر و یا مرگ یکی از اعضای خانواده باشد به تدریج غمگین و منزوی خواهد شد.چرا که شرایط استرس‌زا و اضطراب آور و اینکه نزدیک‌ترین افراد به کودک غمگین‌ و گله‌مند باشند، بدون شک بر روح و روان کودک اثرگذار خواهد بود.

این مشاور خانواده در اینباره گفت: کودکانی که پدر و مادر افسرده دارند نسبت به سایر کودکان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.
بر پایه‌ی امار منتشر شده از سوی مرکز خدمات بهداشت روانی ایالات متحده از هر 33 کودک یک نفر از آنها به افسردگی مبتلا می‌شوند.

*تایید و تشویق ، به کودکان افسرده انگیزه می‌دهد

به علت وابستگی زیادی که بین کودک با پدر و مادرش وجود دارد والدین از نخستین افرادی هستند که می‌توانند با مراجعه به مشاورین و روانشناسان کودک به درمان و بهبود شرایط روحی و روانی کودک افسرده خود کمک نمایند.

تایید و تشویق کارهای درست کودک و ایجاد یک فضای صمیمی و برقراری رابطه عاطفی مناسب با کودک از جمله راه‌هایی است که به پشت سر گذراندن این معضل کمک می‌کند.

گزارش : فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار