بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را ثابت نگه داشت

بانک مرکزی ترکيه نرخ‌های بهره اصلی خود شامل نرخ سود روز شمار سپرده گذاری‌ها، نرخ سود روز شمار قراردادهای بازخريد اوراق قرضه ( نرخ بهره رپو) و نرخ تنزيل را در همان حد هفت و نيم درصدی که پيش تر بود بدون تغيير باقی گذاشت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ افزايش اختلاف بين بانک مرکزي و دولت ترکيه درباره سياست هاي پولي اين کشور،زمينه ساز کاهش ارزش ليره ترک در برابر دلار آمريکا شده است.

اکنون چندين ماه است اختلاف بين دولت اسلامگراي محافظه کار ترکيه و بانک مرکزي اين کشور درباره سياست هاي پولي و نرخ بهره بالا گرفته است.

با توجه به اينکه انتخابات پارلماني ترکيه (هفتم ژوئن امسال) در پيش است، دولت ترکيه بر بانک مرکزي اين کشور براي کاهش نرخ بهره به منظور فراهم کردن زمينه افزايش رشد اقتصادي فشار وارد مي کند، اما بانک مرکزي ترکيه از انجام اين کار تاکنون سرباز زده و اعلام کرده است تا زماني که نرخ تورم در کشور مهار نشود نرخ بهره بانکي را کاهش نخواهد داد.

دولت اردوغان تلاش مي کند با کاهش نرخ بهره و به تبع آن افزايش رشد اقتصادي ، مردم براي راي دادن به حزب وي در انتخابات پارلماني اقبال بيشتري نشان دهند.

نهاد ناشر اوراق قرضه دولتي و رسيدگي به امور مالي و پولي ترکيه با انتشار گزارشي در اين باره خاطر نشان کرد اين اقدام براي حمايت از ليره ترک صورت گرفته است که در هفته هاي اخير روند کاهش آن شدت گرفته بود.

 کاهش ارزش ليره ترک در حالي روي مي دهد که قرار است در هفتم ژوئن امسال انتخابات پارلماني اين کشور برگزار شود. کاهش ارزش پول کشور و کند رشد شدن رشد اقتصادي نقش مهمي در تصميم امروز بانک مرکزي ترکيه داشته است. 

نهاد رسمي تعيين کننده سياست‌هاي بانکي و ارزي ترکيه در بخش ديگر از گزارش خود تصريح کرد سياست کنوني پولي کشور تا زماني که تورم در کشور به طور معقولي کاهش نيابد ادامه خواهد داشت.

از سوي ديگر، بانک مرکزي ترکيه در پايان نشست کميته سياست پولي خود تصميم گرفت نرخ سودي که به سپرده گذاري هاي ارزي (دلار و يورو) داده مي شد کاهش دهد و برعکس نرخ سود سپرده گذاري قانوني و اجباري که بانک هاي نزد بانک مرکزي دارند افزايش داد. 

با اين حال، با اعلام اين خبر ،باز هم ارزش ليره ترک در مقابل دلار آمريکا کاهش يافت. به طوري که در معاملات ارزي بعد از ظهر هر دو مميز 71 صدم ليره ترک در مقابل يک دلار داد و ستد مي شد. 

هر دو مميز 92 صدم ليره ترک نيز در مقابل يک يورو معامله شد. از آخر ماه ژانويه تاکنون ارزش ليره ترک در مقابل دلار 11 درصد ارزش خود را از دست داده است. يکي ديگر از دلايل کاهش ارزش ليره ترک در برابر دلار، چشم انداز افزايش نرخ بهره در بانک مرکزي آمريکاست که زمينه را براي افزايش ارزش دلار در برابر ديگر ارزهاي معتبر جهان را فراهم کرده است.

 به همين علت؛ سرمايه هاي دلاري که تاکنون در کشورهاي با اقتصاد نوظهور سرمايه گذاري شده بود از اين کشورهاي برداشته و روانه آمريکا مي شود و همين امر باعث شده است ارزش پول کشورهاي با اقتصاد نوظهور در برابر دلار آمريکا افت داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، بهره ، مرکزی ، ترکیه ، ثابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار