تحلیلگر اقتصادی مطرح کرد

آسیب‌پذیری "اقتصاد ترکیه" به دلیل وابستگی به ارزهای خارجی

اقتصاد ترکیه به ارز خارجی وابسته است، بنابراین در صورت بحران سیاسی و خروج سرمایه‌گذاران، این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس‌تی‌وی، یکی از موفقیت‌های دولت فعلی حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور مهار تورم بسیار بالا در اقتصاد ترکیه بود. در دهه 1990 این تورم به طور متوسط هر سال 80 درصد بود و در بالاترین اندازه خود به 120 درصد رسیده بود.

نرخ تورم در زمان دولت اردوغان تک رقمی شده است. البته جدیدترین رقم‌ها نشان می‌دهد دوباره تورم در حال افزایش است و رشد اقتصادی رو به کاهش است.

"رجب ارچین" تحلیلگر اقتصادی گفت: پس از بحران اقتصاد جهانی در سال 2008 اقتصاد ترکیه سرمایه زیادی را از غرب جذب کرد و رشد خوبی پیدا کرد اما این رشد سبب کسری بودجه فعلی شده است زیرا پس از سال 2012 بر خلاف پیش‌بینی‌های دولت رشد اقتصادی کاهش پیدا کرد.

هم اکنون بیشتر حمایت‌ها از دولت فعلی بر اساس رشد اقتصادی قوی ترکیه بوده است،بنابراین رجب طیب اردوغان که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری تابستان نامزد شود، نیاز دارد اقتصاد را قوی نگه دارد تا مردم به او رای دهند البته اقتصاد ترکیه به شدت به ارز خارجی وابسته است.

"فکرت آدامان" از دانشگاه بوغازیجی ترکیه گفت: ارز خارجی نه به عنوان سرمایه گذاری بلکه بیشتر به عنوان پول واسطه‌ای وارد ترکیه می‌شود یعنی امروز در ترکیه است و ممکن است لحظه‌ای دیگر از ترکیه بیرون برود.

اقتصاد ترکیه به شدت به این نوع پول وابسته است، بنابراین در صورت بحران سیاسی یا اجتماعی یا در صورتی که سرمایه گذاران خارجی تصمیم به خروج از کشور بگیرند، این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.