ایست دم، بیش از 5 بار در ساعت از علل این بیماری است

بزرگی زبان کوچک از جمله معضلاتی است که فرد را بسیار با خود درگیر می‌کند.

عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: زبان کوچک یک برآمدگی پایانی کام نرم است که در خط وسط قرار می‌گیرد. بخش عصلانی که کام را می‌سازند، رشته‌های عضلانی ماهیچه‌ای ظریفی را به زبان کوچک می‌رسانند. به طور کلی در رویه‌ی بینی ماهیچه ای به نام زبان کوچک داریم که به بسته شدن بهینه کام به هنگام حرف‌زدن و تلفظ حروفی چون ب، ت، چ، و. . . کمک می کند. 

وی اظهار کرد: زمانی که به هر دلیل زبان کوچک برجسته و اندازه آن بزرگ شود، مشکلاتی را بویژه در آقایان پدید می‌آورد.افراد مبتلا به این مشکل دارای کامی ضخیم هستند و به هنگام استراحت و آرمیدن خصوصا به پشت دچار معضل خروپف می‌شوند. اگر این معضل به ایست دم یا به عبارت دیگر قطع تنفس بینجامد بسیار خطرناک و نیازمند بررسی و درمان بهینه است. 
گاهی نیز ممکن است، در روندهای واکنشی بدن مانند آنژیوادم که در برخورد با ادویه‌ها و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ است، رخ دهد. 

وی در ادامه عنوان کرد: تورم زبان کوچک سبب ایجاد حس ناخوشایند وجود جسم خارجی در گلو و به ندرت خفگی می‌‌شود، در بزرگ شدن ناگهانی زبان کوچک، فرد گمان می‌کند، چیزی روی زبانش قرار گرفته و پیاپی آن را تحریک می‌کند که این کار منجر به حالت تهوع یا ناراحتی در بلع آب دهان و مایعات می‌شود. آنژیوادم یک واکنش است که اغلب برای درمان آن از داروهای کورتون استفاده می‌شود. چک کردن بیمار از نظر رخ ندادن شوک یا عدم اختلال دم و بازدم در بزرگی ماندگار زبان کوچک و کام که گاهی همراه با ایست دم یا آپنه می‌باشد برای تندرستی فرد حائز اهمیت است. 

وی افزود: دگرگونی روش زندگی با کاهش وزن از جمله راهکارهای این بیماری است، در صورت کارآمد نبودن این روش سعی در بررسی خواب شبانه و اندازه‌گیری ایست دم می‌شود که این کار با آزمون پلی سونوگرافی صورت می‌پذیرد. در واقع اگر ایست دم بیمار در هر ساعت بیش از 5 بار اتفاق بیفتد، خطرناک بوده و باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه شود. اگر زبان کوچک و کام فرد قطور و پهن باشد، برخی جراحی‌ها برای کاهش بافت‌ ماهیچه‌ای یا کوچک تر کردن کام و زبان کوچک بسیار کمک رسان تلقی می‌شود. اگرچه درمواردی هم جراحی به تنهایی کارساز نمی‌باشد و نیازمند به کاربردن ماسک خواب برای فشار مثبت پایدار است. 





انتهای پیام/ 
برچسب ها: زبان ، دهان ، آنژیوادم ، ادویه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار