باشگاه خبرنگاران بررسی می کند

چرا رحیمی به مرخصی رفت؟/فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»/آخرین وضعیت پرونده «پدیده شاندیز»

آخرین وضعیت پرونده شرکت‌های «پدیده شاندیز»‌، «تبرک» ‌و «پردیسبان»، دلیل مرخصی رفتن «محمدرضا رحیمی»، بازدداشت 12نفر در پرونده منابع طبیعی، فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» و... از مهمترین خبرهای دستگاه قضا در اسفند ماه سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است که این حوزه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در خود جای داده است.         
در پیگیری پرونده‌های قضایی از تخلف مردم عادی گرفته تا چهر‌های شناخته شده کشور دستگاه قضا بدون اغماض و با اقتدار به همه جرائم رسیدگی می‌کند.
     
باتوجه به دغدغه عموم جامعه برای اطلاع از روند پرونده‌های حقوقی و اتفاقاتی که در دستگاه قضا رخ می‌دهد، بر آن شدیم که به تشریح رویدادهای مهمی که طی اسفند ماه در دستگاه قضا اتفاق افتاده بپردازیم.

**فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»

////////

سایت جماران و بهار نیوز در اوایل اسفند ماه سال گذشته مصاحبه‌های متعددی را با چهره‌های رادیکال اصلاح طلب منتشر کرده بود ضمن این که پوشش گسترده‌ای را برای انتشار اخبار و تصاویر رئیس جمهور دولت اصلاحات انجام داده بود که پنجشنبه 7 اسفند به دستور مقامات قضایی دو سایت خبری «جماران» و «بهارنیوز» فیلتر و از دسترس خارج شدند.

**آخرین وضعیت پرونده شرکت‌های «پدیده شاندیز»‌، «تبرک» ‌و «پردیسبان»

////////

در اواخر دی ماه سال جاری درحالی با پلمپ دفتر پدیده مواجه شدیم که دادستان‌های مشهد قزوین و شیراز بلافاصله دستور جلوگیری از فعالیت آنان در استان‌ها صادر کردند تا موضوع مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، این در حالی است که معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور از ممنوعیت تبلیغات رسانه‌ها برای شرکت‌های «پدیده شاندیز»، «تبرک» و «پردیسبان» تا اطلاع ثانوی و تعیین تکلیف پرونده قضایی این شرکت‌ها به خبرنگار ما خبر داد، همچنین دادستان کل کشور گفت:طبق قانون،شرکت های سهامی خاص حق ندارند همچون شرکتهای سهامی عام و بدون پشتوانه لازم اقدام به عرضه سهام به مردم کنند. 

 در این زمینه «غلامعلی صادقی» در مورد آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی مشهد، گفت: به شرکت پدیده تاکید شده است که باید پروژه‌هایش ادامه یابد چرا که جز پایان دادن به پروژه‌های عمرانی راه دیگری برای پاسخگویی به سهامدارانش، ندارد.

**ضرورت استفاده از مجازات‌های جایگزین/ استفاده از دستبندهای الکترونیکی برای چهل هزار نفر از زندانیان

////////
 
«اصغر جهانگیر» با تاکید بر تلاش قوه قضاییه بر اصلاح قوانین و اجرای مجازات‌های جایگزین حبس گفت: قوه قضاییه به دنبال راهکارهایی برای اصلاح قوانین و اجرای مجازات‌های جایگزین حبس است و با توجه به تصویب استفاده از پابند الکترونیکی در مجلس شورای اسلامی، سازمان زندان‌ها نیز آمادگی دارد تا در صورت تامین اعتبار لازم نزدیک به چهل هزار نفر از زندانیان را مشمول استفاده از این قانون کند.برای دیدن متن کامل اینجا کلیک کنید.

**بخشنامه اعطای مرخصی به زندانيان در ايام نوروز

چرا رحیمی به مرخصی رفت؟/ بازداشت مسئول پرونده بیمه توسعه/ فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»/ اعطای مرخصی به زندانيان در ايام نوروز

با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال آیت‌الله آملی لاریجانی با صدور بخشنامه‌ای شرايط بهره‌مندی محكومان از تسهيلات مرخصی را در ايام نوروز اعلام كرد.برای دیدن متن کامل اینجا کلیک کنید.

**کیفرخواست 100 صفحه‌ای مهدی کجا و ادعاهای فائزه کجا؟ 

ادعای«فائزه هاشمی» درباره پرونده برادرش «مهدی»/ ثبت جرم برای «سربازان» با 15 روز غیبت/ «خودی‌های متخلف» چه کسانی هستند؟
 
 در حالی فائزه هاشمی و رسانه‌های حامی آنان تلاش دارند رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی را به درگیری‌های جناحی و مسائل سیاسی تقلیل دهند، که حجم کیفرخواست مهدی هاشمی بیش از ۱۰۰ صفحه است و مقامات قضایی جرایم وی را امنیتی و اقتصادی خوانده‌اند.
**محمدرضا رحیمی؛ از مرخصی تا بازگشت به اوین

چرا رحیمی به مرخصی رفت؟/فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»/ اعطای مرخصی به زندانيان در ايام نوروز


دادسرای عمومی و انقلاب تهران نهم اسفندماه اعلام کرد که پیرو درخواست کتبی محمدرضا رحیمی دائر بر استفاده از مرخصی به لحاظ بیماری لاعلاج و طولانی مدت همسرش که در بیمارستان بستری است، این دادستانی وفق مقررات قانونی، با درخواست یک هفته مرخصی نامبرده موافقت نموده است، این در حالی بود که محمدرضا رحیمی پس از پایان مرخصی‌ هفت روزه‌اش در 18 اسفند ماه به اوین بازگشت.

** از ثبت 750 دادخواست علیه آموزش و پرورش تا کاهش چشمگیر ارائه دادخواست‌ها

چرا رحیمی به مرخصی رفت؟/فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»/ اعطای مرخصی به زندانيان در ايام نوروز

در اوایل اسفند ماه دادخواست‌هایی علیه آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری ارجاع شد که به موضوع بند 5 ماده 68 قانون مدیریت و خدمات کشوری باز می‌گشت که مطابق این قانون فوق‌العاده‌هایی به عنوان فوق‌العاده تخصص برای فرهنگیان‌ در نظر گرفته می‌شد، اما به نظر می‌رسید که شاکیان  به مصوبه‌ای استناد می‌کردند که رئیس مجلس شورای اسلامی آن را غیر قانونی اعلام کرده و از طرفی شامل آموزش و پرورش نمی‌شود.

معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب در این باره گفت: ما شاهد ثبت بیش از 750 دادخواست علیه آموزش و پرورش بودیم که در اواسط اسفند ماه به دلیل اطلاع‌رسانی به موقع در حال حاضر تعداد این دادخواست‌ها سیر نزولی یافته و کاهش چشمگیری داشته است،  بنابراین چنانچه شاکیان به استناد مصوبه فروردین 93 دادخواستی به دیوان عدالت اداری ارائه دهند با رای مثبت دیوان روبه رو نخواهند شد.

**دادگاه «سعید مرتضوی» 5 اردیبهشت سال 94 برگزار می‌شود

سعید مرتضوی در پرونده کهریزک از سوی شعبه دیوان عالی کشور به انفصال دائم از خدمات قضایی و 5 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد، این درحالی است که به گفته سرپرست دادگاه‌های استان تهران قرار است پنجم اردیبهشت ماه سال 94 دادگاه رسیدگی به پرونده وی برگزار شود.

**پرونده سلیمی نمین به کجا رسید؟

چرا رحیمی به مرخصی رفت؟/ برگزاری دادگاه مرتضوبی در 5 اردیبهشت/ فیلتر دو سایت «جماران» و «بهارنیوز»/ اعطای مرخصی به زندانيان در ايام نوروز/

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به اتهام توهین به رئیس‌جمهور وقت دولت دهم (محمود احمدی‌نژاد) موضوع ماده 609 قانون مجازات اسلامی به تحمل 6 ماه حبس تعزیری و برای توهین به(عبدالله جاسبی) رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی موضوع ماده 608 قانون مجازات اسلامی به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. 

همچنین شعبه 1057 سلیمی نمین را همچنین از باب افتراء به عبدالله جاسبی به 74 ضربه شلاق تعزیری و از باب نشر اکاذیب در راستای ماده 18 قانون جرائم رایانه‌ای به پرداخت مبلغ 40 میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرده است، فرهاد شهبازوار وکیل مدافع سلیمی نمین درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: پرونده موکلم به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده اما هنوز برای آن تعیین شعبه نشده است.

**تکذیب خبر بازداشت مهدی هاشمی و انتقال وی به اوین

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود در اسفند ماه سال گذشته، از احتمال صدور حکم مهدی هاشمی تا پایان سال 93 خبر داد و این در حالی بود که در 21 اسفند ماه برخی خبرگزاری‌ها خبری منتشر کردند مبنی بر بازداشت مهدی هاشمی و انتقال وی به اوین. برای اطلاع از صحت و سقم این خبر با محسن هاشمی برادر وی گفتگو کردیم و وی ضمت تکذیب این خبر گفت: ظهر همان روز با برادرم ملاقات داشتم و وی به اوین نرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار