آنچه در کنسرت «گروه لیان» گذشت؛

«لیانی‌ها» توهین به پیامبر اکرم (ص) را محکوم کردند/ خانم‌های عزیز خیلی غر می‌زنید

کنسرت «گروه لیان» بوشهر با استقبال چشمگیر هواداران این گروه موسیقی بومی در دو سانس در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته کنسرت گروه «لیان» بوشهر به سرپرستی «محسن شریفیان» با وجود تمامی مشکلاتی که بر سر راه این گروه جوان موسیقی نواحی بود در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا قطعه بوشهری «صل علی محمد (ص)» یا «صلوات بر محمد (ص)» اجرا و شریفیان در ادامه آن گفت: چه چیز مهم‌تر از اینکه با نام مقدس حضرت محمد (ص) شروع کنیم و چه بهتر از اینکه پیام آور نام حضرت محمد (ص) هستیم و مهم تر از همه این ها این است که ما مسلمان هستیم و به همه ادیان نیز احترام می گذاریم و امیدوارم که هرچه زودتر باران رحمت خداوندی ببارد.

در ادامه قطعه ای از گروه لیان اجرا شد که در همه کنسرت ها این قطعه را به عنوان قطعه آغازی می نواختند و پس از آن قطعه ای برای دریانوردان اجرا شد که شریفیان در توضیح این قطعه گفت: این قطعه را جاشو و دریانوردان زمانی که کار می کنند و هنگام رفع خستگی می خوانند.

موسیقی بوشهر همچون زندگی همچنان ادامه دارد


پس از اجرای این قطعه حمزه مقدم به عنوان نوازنده مهمان به روی استیج آمد و همین طور در میانه اجرا نوازنده خردسالی به نام حسین واجب فر به روی استیج آمد که شریفیان در توضیح حضور وی گفت: این نوازنده از نسل جدید موسیقی بوشهر است به این معنی که زندگی هم چنان ادامه دارد و این موسیقی در اعماق وجود بوشهری ها ریشه دوانده است.

در ادامه قطعه خلخال از آلبوم «دینگومارو» اجرا شد که این قطعه از روستای بربوک و درباره دختری بوشهری است. این دختر با آوازی که می خواند دریانوردان را متوجه می کند که اهل کجا است و بعد از مدت ها به دیار خود بازمی گردد. موسیقی این قطعه رنگ و بوی موسیقی هندی و سیستانی را می دهد.

موسیقی بومی ایران یک موسقی فاخر است

محسن شریفیان در ادامه کنسرت گفت: ما یک رسالت هنری داریم و وظیفه خود می دانیم در هر جا و مکان و در هر زمانی این رسالت را ارائه کنیم، چه در مراسم‌های عزاداری و چه در شادی، من می خواهم قطعه ای را باهم اجرا کنیم و در آن قطعه نشان دهیم که موسیقی بومی ایران یک موسیقی فاخر است و کسی نمی تواند آنرا محکوم کند.

وی ادامه داد: من می خواهم قطعه اول این کنسرت را دوباره اجرا کنیم. این ایده و نظر من است که هیچ کس نمی تواند به هیچ دین، مذهب و مقدساتی توهین کند. ما تمام زندگیمان برای حضرت رسول خاتم (ص) است و من در این اینجا فیلمی را تهیه می کنم تا نشان دهیم که نمی خواهیم با موسیقی‌مان هنجار شکنی کنیم.

در ادامه گروه لیان به همراه حاضران در تالار وحدت ابیاتی از ترانه بوشهری "صل علی محمد (ع)" یا "صلوات بر محمد (ع)" رابه معنا وحدت و همدلی اجرا کردند تا در برابر توهین هایی که به پیامبر خاتم و مهربانی دین اسلام شده واکنش نشان دهند.

«شروه خوانی» به شهید بیژن گرد تقدیم شد

قطعه بعدی قطعه "اشکله" بود که متعلق به بخش لر زبان بوشهر است و یکی از قطعات پاپیولار استان بوشهر است. پس از آن "شروه خوانی" اجرا شد که از مهم ترین و قدیمی ترین گونه های آوازی خطه های جنوب ایران است که تقریبا تمامی قسمت های جنوب ایران یک چنین آوازی را با چنین مضمونی از بوشهر، بندرعباس، سیستان تا شیراز اجرا می کنند.

محسن شریفیان در ادامه عنوان کرد: بوشهر یک فرهنگ است و بخش های مختلفی دارد و گروه ما بخش بسیار کوچکی از جامعه جنوب ایران است و به همه افراد مذهبی، دینی و خصوصا شهدای جنگ احترام می گذارد و می خواهم که "شروه خوانی" را که یک قطعه عاشقانه است به شهدا از جمله هم محله ای های خودم و شهدای خلیج فارس خصوصا شهید "بیژن گرد" که به دست آمریکایی ها شهید شد تقدیم کنم. جنوب همیشه آبستن جنگ و ویرانی بوده است که اثراتش را هنوز که هنوزه در شهرهایی چون خوزستان می توان حس کرد.

پس از اجرای شروه خوانی گروه لیان بدون حضور شریفیان به "خیام خوانی" پرداختند نکته قابل توجه این است که "خیام خوانی" در بوشهر دو روز پیش از طرف استان بوشهر ثبت ملی شد.

شریفیان در این باره گفت: جنوب ایران جایگاه ویژه ای در پاسداشت ادبیات غنی ایران دارد و باتوجه به اینکه خیام متعلق به نیشابور است اما می بینیم که جنوبی ها خصوصا مردم بوشهر بسیاری از اشعار خیام را از حفظ اند و همیشه خیام خوانی در جنوب  اجرا می شود.

در ادامه قطعه لوک اجرا شد که متعلق به منطقه ای در بوشهر است که مهد ادبیات این استان به حساب می آید این منطقه جایی نیست جز زادگاه فرموج و دوبیتی سراها و شهر باکی یعنی دشتی که از این خطه قطعه "لوک و جت" اجرا شد.

شریفیان در توضیح این قطعه گفت: در جنوب لوک را به شتر و جت را به ساربان ها می گویند که در این قطعه با یک ته ریتم خیلی خاص به موسیقی ساربان ها اشاره خواهیم داشت.

*لیانی ها خانم ها را هم نقد کردند

محسن شریفیان در مقدمه قطعه "داد از دست زنان" به شوخی گفت: آن دوره که کم سن و سال بودیم "چغول" را خواندیم و گفتیم ما زن می خواهیم اما الان متوجه شدیم داستان چیز دیگری است به همین خاطر در این قطعه داستان را برعکس کردیم. خانم های عزیز خیلی غر می زنید که متاسفانه آفتی در ایران شده است. من از شما خواهش می کنم که خودتان را اصلاح کنید.

وی پس از اجرا "داد از دست زنان" گفت: هرچند که این موسیقی ما به بیان طنز بود و ما خالصانه زن ذلیل هستیم. اما این موضوع معضلی اجتماعی است که امیدوارم به آن رسیدگی شود.

*ما ادعایی در موسیقی نداریم

در ادامه کنسرت یک سولو ضربی از "حمید اکبری" اجرا شد و پس از آن "محمود بردک نیا" ساز بادی خود را با قدرت نواخت و در ادامه نوازندگان سازهای ضربی خصوصا "حسین واجب فر" نوازنده خردسال و "حمزه مقدم" شروع به نواختن کردند و در انتها رمیکسی از قطعات گروه موسیقی بوشهری لیان اجرا شد.

شریفیان در انتها خاطر نشان کرد: اگر من "محسن شریفیان" بوشهر را دوست نداشته باشم و با عشق از آن صحبت نکنم پس من خیلی خطرناکم چون اگر کسی شهرش را دوست نداشته باشد چگونه می تواند ایران را دوست داشته باشد. ما ادعایی در موسیقی نداریم و فقط داریم زندگیمان را می کنیم و این زندگی عشق ما است.

گفتنی است؛ در این مراسم هنرمندانی چون "اصغر فرهادی"، "حمید فرخ نژاد"، "امید حاجیلی"، "سامان احتشامی"، "احمد مهران فر"، "احسان عبدی پور"، "پری ملکی"، "سودابه سالم"، "مرجانه گلچین" و "خسرو احمدی" حضور داشتند.

از نوازندگان گروه لیان بوشهر باید به "محسن شریفیان" نی انبان، نی جفتی و فلوت، "آکا صفوی" خواننده، "حمید اکبری" تمپو، کاخن و دایره، "حسین سنگسر" ضرب و تمپو، "مرتضی پالیزدان" تمپو و دایره، "محمود بردک نیا" دمام، "مهدی شریفیان" عود و "حمزه مقدم" نوازنده مهمان اشاره کرد.

*حرف آخر

همیشه عادت دارم در انتهای گزارش از اجرایی که دو ساعت برای آن زمان می گذارم بنویسم اما این بار از این اتفاق فارغ می شوم و از خوبی ها یا بدی های لیان و محسن شریفیان چیزی نمی نویسم که البته اجرای نیمه اول سال لیانی ها را بیشتر دوست داشتم تا به این اجرا، اما این اجرا نیز چیزی از ارزش های موسیقی بومی بوشهر کم نکرده که هیچ من را بیش از پیش به موسیقی این منطقه علاقه مند نموده است.

اما این بار مجال را محترم می دانم تا از فردی بنویسم که اگر نبود تهران نیز به مانند دیگر شهرها برای لیانی های بوشهر ممنوع الاجرا می شد و آن فرد کسی نیست جز "سیدعلی میرمحمدی" که همه این سختی ها را به جان خرید تا این جوان ها که بیش از یک دهه در کشور و خصوصا در خطه خود دچار بدبیاری شدند هرچند سخت و دشوار اما اجرایی در تهران داشته باشند.

تمام این ها را نوشتم تا یک خسته نباشید به وی گفته و امیدورام که هم چنان با قدرت به قدم ها و خدمات خود در راه موسیقی ادامه دهد.

میرمحمدی جوان در حال حاضر نقش به سزایی در زمینه تهیه کنندگی موسیقی دارد و جز لیان با گروه های خوب دیگری نیز همکاری دارد از جمله گروه  مورد علاقه بنده یعنی گروه کامنت...

 
گزارش از مهدی خان محمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار