در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

کتابت سوره‌های حمد، بقره،‌ الرحمن در جشنواره باران رحمت

شیوه نگارش بیشتر هنرمندان خوشنویس ایرانی خط نستعلیق و شکسته است چرا که خطوط کافی، بنایی، نسخ، ثلث و ... بیشتر در زبان عربی رایج‌اند.

علی جزایری کارشناس ارشد هنر و استاد خوشنویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص آثار ارسال شده به جشنواره باران رحمت گفت: این جشنواره تحت عنوان «رمضان فصل نیایش» در بخش‌های مختلف طراحی پوستر، نگارگری، نقاشی و بخش مسابقه‌ای در رشته‌های تالیپوگرافی، هم‌آوایی، تواشیح، فیلم کوتاه، عکاسی، خوشنویسی تصویر‌سازی، طراحی پوستر، نگارگری و تئاتر با همکاری خانه هنرمندان و موسسه علمی کاربردی فرهنگ و هنر به دبیری حسین پارسایی از 16 تا 26 تیر‌ماه برگزار می‌شود.

این هنرمند در رابطه با آثار ارسالی خود به این جشنواره افزود: من در دو بخش خوشنویسی و طراحی پوستر شرکت کرده‌ام آثار پوستر تحت عنوان: لغت‌نامه، اذان و افطار و صدایم کن در سایزهای 70*50 و آثار خوشنویسی که شامل کتابت سوره‌های بقره، حمد‌ و‌ الرحمن است.

وی با اشاره به اهمیت سوره بقره در خصوص آثار ارسالی‌اش به این نمایشگاه  افزود: آیات قرآنی سوره بقره از آیه 145 تا 160 در ابعاد 100*70 کتابت شده است. و کتاب سوره حمد در یک فضای کاملاً قدیمی با شیوه ترکیب دفتری و ترکیب خوشنویسانه و امکان تذهیب بیشتر صورت گرفته است.

همچنین کتابت سوره الرحمن با قلم انجام شده و علت انتخاب این سوره ترکیبی است که در آیات آن وجود دارد.

وی در خصوص نوع خط به کاربرده شده در این آثار افزود: همه این آثار با خط نستعلیق کتابت شده و علت انتخاب این خط به دلیل ایرانی بودن آن است. خطوط کوفی، بنایی، نسخ، ثلث و... بیشتر در شیوه عربی رایج‌اند و شیوه نگارش بیشتر هنرمندان خوشنویس ایرانی خط نستعلیق و شکسته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.