رئیس اداره ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

مجاورت یک ساعته با فرد قلیانی معادل استعمال 8‌ نخ سیگار است

دکتر‌ رفیعی‌فرد گفت: مجاورت یک ساعته با فردی که قلیان‌ می‌کشد معادل استعمال 6‌ تا‌8 نخ سیگار است.

دکتر‌ شهرام ‌رفیعی‌‌فرد، رئیس اداره ارتقای سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: دود قلیان‌ نسبت به دود سیگار ترکیبات سرطان‌زایی بیشتری دارد چرا که تنباکوی‌ قلیان‌ مستقیم روی ذغال قرار می‌گیرد و مواد مضر و شیمیایی موجود در تنباکو و ذغال با هم ترکیب شده و این ترکیب باعث ایجاد بروز سرطان در مصرف کنندگان قلیان می‌شود.

وی با اشاره به این که درجه حرارت دود قلیان هم که به ریه وارد می‌شود بسیار بالا بوده و این خود عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به سرطان است، افزود:‌ یکی از مشکلاتی که با مصرف قلیان در کشور داریم ریختن قپح‌ آن است. در حال حاضر در خصوص مصرف قلیان خانواده‌ها با فرزندان خود به صورت جمعی قلیان می‌کشند در صورتی که اگر فردی سیگار می‌کشد تا مدتها از این که والدین خود متوجه مصرف او نشوند این قضیه را پنهان می‌کند و حتی جلوی آنها اقدام به استعمال سیگار نمی‌کند.

رفیعی ‌فرد تأکید کرد: حتی تحقیقات نشان داده که اگر فردی یک ساعت کنار یک فردی که قلیان می‌کشد بنشیند معادل 6 تا 8 نخ سیگار مصرف کرده است و فراموش نکنیم که مصرف قلیان سکته مغزی، قلبی با ابتلاء‌ به 14 نوع سرطان ارتباط دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: قلیان ، سیگار ، تنباکو ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار