در نشست فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» مطرح شد

وحید جلیلوند: نقش «جلال» انسان را ستودنی می‌کند/ برزو ارجمند: آرزو داشتم فیلم را با پدرم می‌دیدم

عوامل فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت " در نشست مطبوعاتی این فیلم، یاد انوشیروان ارجمند را گرامی داشتند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، نشست مطبوعاتی فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» با حضور عوامل این فیلم از جمله نیکی کریمی بازیگر، علی جلیلوند و محمد حسین لطیفی،‌ تهیه کنندگان، وحید جلیلوند کارگردان، برزو ارجمند،‌ شاهرخ فروتنیان، سحر‌ احمد‌پور، آفرین عبیسی،‌ سعید داخ،‌ بازیگران فیلم و زرنگار یکی از فیلمنامه نویسان این پروژه برگزار شد.

حسین سلطان محمدی،‌ منتقد سینما اجرای این نشست را بر عهده داشت.

وی در ابتدا گفت: این فیلم یک فیلم اجتماعی بود که با گروهی با تجربه از جمله نیکی کریمی ساخته شد.

وی سپس از عوامل فیلم درخواست کرد که صحبت‌های خود را با اهالی رسانه مطرح کند.

وحید جلیلوند کارگردان فیلم بیان کرد: از اینکه فیلم را دیدید از شما سپاسگزارم و از محبت و تشویقتان بی‌ نهایت ممنونم، من نمی‌توانم جلوی اشتیاق خود را از این استقبال بگیرم.

وی افزود:‌ این فیلم محصول تلاش همه گروه است، وقتی با آقای زرنگار مشغول نگارش فیلمنامه بودیم به این فکر افتادیم که واقعا چه کسی در این اثر مؤلف است و مؤلف لزوما به چه معناست، من در این کار همه گروه را مؤلف اثر می‌دانم؛ بدون اغراق تمامی عوامل مؤلف و همچنین بازیگران این فیلم مولف اثر به شمار می آیند.
جلیلوند، در ادامه خطاب به آفرین عبیسی بازیگر این فیلم گفت: از مادر، آفرین عبیسی، تشکر می‌کنم و سپس با لفظ عاشقتم این بازیگر را ستایش کرد.

 وی سپس از سحر احمد پور،‌ بازیگر نقش ستاره عذر خواهی کرد و گفت: من در این فیلم این بازیگر را خیلی اذیت کردم و در مقابل همه از او عذرخواهی می‌کنم.

جلیلوند همچنین اظهار داشت: اینکه بگویند نقد اجتماعی لایه پنهانی و زیرین ندارد اشتباه است، باید بگویم که سختی این فیلم از این جهت بود که دو چیز را با هم همراه داشت، نقد اجتماع و ستایش آن و همچنین نقد انسان و ستایش انسان باید بگویم نقش جلال انسان را ستودنی می‌کند.

وی در خصوص این که او را با نقش جلال آشتیانی می‌شناسند گفت:‌ باید برای این سوال یک مثال بیاورم.

 وی با یاد کردن از مرحوم انوشیروان ارجمند گفت: از انوشیروان ارجمند پرسیدیم که چرا اینقدر نقش منفی بازی می‌کند و او پاسخ داد هر کس چیزی را که نیست بازی می‌کند؛ من سالهاست که دلم می‌خواهد مثل نقش جلال باشم و نیستم جرأت و شهامت جلال را ندارم حتی در مرتکب شدن اشتباه.

وی در خصوص جذابیت نداشتن ستاره گفت: شاید عده‌ای فکر کنند که موانعی بر سر راه ستاره وجود دارد که تأثیر نقش او را کم می‌کند، ولی من این موضوع را قبول ندارم باید بگویم که ما با آدمهایی شبیه نقش لیلا که نیکی کریمی آن را ایفا کرد همدردی می‌کنیم اما متأسفانه در مورد نقش ستاره پیش‌داوری می‌کنیم و با او همدردی نمی‌کنیم ستاره‌ دختری است که بدون اجازه خانواده یک ازدواج شرعی را انجام داده است و ما نسبت به او موضع داریم، تمام تلاش ما این بود که شخصیت ستاره و لیلا به صورت بالانس و در کنار هم جلو برود.

جلیلوند افزود: در مورد تأثیر‌گذاری شخصیت ستاره باید بگویم که در سکانس آخر وقتی قرعه به نام ستاره افتاد اگر حال مخاطب خوب شد یعنی نقش او تأثیر‌گذار بوده است و اگر حال مخاطب گرفته شد من باید دوباره خود را ریکاوری کنم.

جلیلوند در ادامه بیان کرد: دلیل اینکه در پایان هر روایت جمله «خیلی بی معرفتی» ادا شد این است که باید بگویم چیزی مثل حج mp3 زندگی است، در حج کسی که خالق کائنات است به ما آموزش می‌دهد که اگر می‌خواهید به منا که مدینه فاضله زندگی است برسید باید خود را وقف کنید؛  زیر متن مؤلفین این اثر این بود که تا معرفت نداشته باشی به شعور نمی‌رسی و تا شعور نداشته باشی به عشق نمی‌رسی.

وی در خصوص اینکه این فیلم شعار نداشت گفت:‌در واقع شعاری برای این فیلم نداشتیم، چون این فیلم روح داشت شعار نداشت.

جلیلوند در خصوص شروع فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» گفت:‌ ما این فضا را برای مخاطب ایجاد کردیم تا ناخود‌آگاه تفاوت‌ها را ببیند و این به باور پذیر بودن فیلم و نقش بازیگران کمک می‌کرد، وقتی در میان صحنه‌های شکاری تیتراژ اول چهره نیکی کریمی، با آن گریم متفاوت را می‌بینیم خیلی زود او را تشخیص می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما از دقیقه 26 فیلم تا روایت سوم، دیگر لیلا را نمی‌بینیم و عمدا صحنه‌هایی را به تصویر کشیدیم که عشق قدیمی جلال به لیلا در حالت‌های او مشخص شود.

وی در پایان گفت:‌ من با تک تک بازیگران این فیلم در دنیای واقعیت ارتباط دارم، زمانی که قرار بود با امین آقایی،‌ که اینجا جایش خیلی خالی است در مورد فیلم صحبت کنیم یک جمله به من گفت که شاید دوست نداشته باشد بگویم، اما من بابت گفتن آن از آقایی عذرخواهی می‌کنم و آن جمله این است که تمام تلاش من این است که پس از تماشای این فیلم مردم اگر حتی یک سکه در جیبشان اضافی است به دیگران کمک کنند، امیر به من گفت برای این هدف  پس از دیدن این فیلم خیلی تلاش می‌کنم و جان می‌کنم.

نیکی کریمی بازیگر این فیلم پس از صحبتهای جلیلوند گفت: قبل از صحبتهایم جا دارد از مرحوم انوشیروان ارجمند یاد کنم، همان طور که برزو ارجمند گفت فیلمنامه خوب کم است؛ من همانطور که در جشنواره سال گذشته گفتم علاقمندم که در فیلمهای بخش نگاه نو بازی کنم فیلمنامه این فیلم هم بسیار خوب بود اما به هر صورت فیلمنامه یک قسمت از کار است پشتکار و جدیت جلیلوند که پای کار ایستاده بود بسیار مهم است.

کریمی در ادامه بیان کرد: من آدم خوش‌ شانسی هستم که در طول چندین سال کار در سینما پیشنهادات خوبی به من شده است. باید بگویم سینمای متفکر به من انرژی می‌دهد و احساس خستگی نمی‌کنم و از نظر من هیچ چیز ارزش آن را ندارد که کسی بخواهد به خاطرش کار متوسط انجام دهد، این یکی از آن فیلمهایی بود که من به خاطرش تمرکز زیادی روی نقشم داشتم و جلیلوند هم خیلی جدی و سخت‌گیر است.

وی ادامه داد: البته من به دیدگاه کارگردان احترام می‌گذارم و می‌گویم که این اثر تجربه خوش‌آیندی بود در همین جا جای امیر آقایی را خالی می‌کنم و باید بگویم که از نقش لذت بردم.

بروز ارجمند بازیگر فیلم گفت: من در سینما آدم بدشانسی هستم اما حالا این همه خوش‌اقبالی را باور ندارم، بد شانس از آن جهت که آرزو داشتم امروز این فیلم را با پدرم می‌دیدم، چون 20 سال برای همچون نقشی صبر کردم، نقشی کوتاه و مؤثر که پس از 20 سال به من پیشنهاد شد.

شاهرخ فروتنیان بیان کرد:‌ جای امیر‌ آقایی را در اینجا سبز می‌کنیم ایشان سرکار هستند ولی دوست داشتیم همراه ما باشند من از اینکه مخاطبان از این کار رضایت داشتند خوشحالم.

پورصمدی مدیر فیلمبرداری بیان کرد: من در این جشنواره خیلی خوش‌شانس هستم، دیروز با یک موضوع عاشقانه اینجا بودم و امروز با یک اثر مستند- اجتماعی که درد و خراشهای اجتماعی را نشان می‌دهد، امروز با دیدن فیلم فهمیدم که بسیار فراتر از انتظار من جذاب و زیبا بود.

زرنگار یکی از فیلمنامه نویسان اثر بیان کرد:‌ این کار تجربه بسیار فوق‌العاده‌ای بود و به ندرت اتفاق می‌افتد که یک گروه دور هم جمع شوند و اتفاقات خوبی در آن پروژه بیفتد من از همه به خاطر بازی درخشان و کار خوبشان تشکر می‌کنم.

محمد حسین لطیفی یکی از تهیه کنندگان فیلم گفت:‌ بر کسی پوشیده نیست که بار اصلی بر دوش علی جلیلوند بود و من از همه شور و شعف و هیجان عوامل لذت بردم.

وی افزود: معتقدم که هر سال باید تعدادی از کسانی که سالها تجربه دارند و در کنج صحنه کارهای بسیاری انجام دادند و مقابل دوربین هنر‌نمایی کردند، اگر آمادگی دارند یک اثر خوب تولید کنند، روزها می‌گذرد و باید کسانی بیایند که پرچم سینمای ایران را بالا نگه دارند.

وی در پایان گفت: سالها در آرزوی این بودم که با شناختی که از دردها و دغدغه‌های وحید جلیلوند داشتم و سینه سوختگی و دلسوزی او را می‌دانستم جایگاهی را پیدا کند که بتواند دردهایش را که با مردم مشترک است بیان کند.

آفرین عبیسی بازیگر فیلم گفت:‌ من این فیلم را ندیده بودم، وقتی سناریو را خواندم با آقای جلیلوند جلسه ای داشتیم ضمن اینکه من مایلم با کسانیکه فیلم اولشان است کار کنم. وقتی با شخصیت عمه ستاره آشنا شدم نمی‌خواستم این نقش را بازی کنم چون یک جوان را از خانه بیرون کرده بود، به نظر من اگر یک جوان و فرزند آدم از خانه می‌رود تقصیر والدین بوده که بلد نبوده است او را حفظ کند.

جلیلوند با اجازه از آفرین عبیسی گفت:‌ ایشان در جلسه به من گفتند که به اینجا آمدم تا از تو بپرسم که چرا این قدر بی تربیت هستی.

آفرین عبیسی‌ ادامه داد: در پایان وقتی پول به دست ستاره رسید واقعا خوشحال شدم و با خودم گفتم که چقدر خوب است همه به همدیگر کمک کنند تا مشکلات حل شود.

عبیسی خطاب به افسر اسدی گفت:‌ من کارهای شما را خیلی دوست دارم و افسر اسدی پاسخ داد من عاشق شما هستم و حضار ارتباط این دو بازیگر را تشویق کردند.

 
انتهای پیام/ رض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.