شافعی:

اقتصاد ایران دچار نااطمینانی در عرصه سرمایه‌گذاری شده/امیدواریم اعتماد به اقتصاد برگردد

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: متأسفانه اقتصاد ایران در طول‌ سال‌های گذشته دچار یک نا اطمینانی در عرصه سرمایه‌گذاری شده در حدی که بیشتر آنها که حتی ریسک سرمایه‌گذاری‌ را هم پذیرفته‌اند، اکنون از کرده خود پشیمانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران غلامحسین شافعی پیش از ظهر امروز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت:‌ آنچه از گذشته داریم آن است که کارنامه موفقی را از عملکرد اقتصادی نمی‌توانیم، ارائه کنیم و آنچه در عمل اتفاق افتاده به دلایل فراوان موفق نبوده و از ظرفیت‌های موجود آن‌طور که باید استفاده نشده است.
 
وی ادامه داد: متأسفانه اقتصاد ایران در طول‌ سال‌های گذشته دچار یک نا اطمینانی در عرصه سرمایه‌گذاری شده در حدی که بیشتر آنها که حتی ریسک سرمایه‌گذاری‌ را هم پذیرفته‌اند، اکنون از کرده خود پشیمانند.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران علت این مسئله را محیط ناسالم و ناامنی دانست که در گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، عنوان کرد و افزود: فکر می‌کنم دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه دارد و می‌خواهد اعتماد را برگرداند و بر این نکته هم اصرار دارد که گفتار و کردارش خیلی با هم فاصله نداشته باشد.
 
شافعی تصریح کرد: در گذشته آنچه گفته می‌شد با آنچه در صحنه عمل می‌‌دیدیم فاصله زیادی داشت و منجر به این شد که اعتماد و اطمینان را از سرمایه‌گذار سلب کند و اگر وضع به همین منوال تشدید شود، حکایت چوپان دروغگو مدنظر قرار می‌گیرد و اتفاق جدیدی در کشور نمی‌افتد و امیدواریم در بخش اقتصاد اعتماد برگردد.
 
وی توجه به تورم مقررات و مقررات‌زدایی را که دولت و اتاق بازرگانی آن را آغاز کرده، ضروری دانست و گفت: امیدواریم این موضوع بتواند زمینه مساعدی را برای آینده فراهم کند،‌ چرا که سرمایه‌گذاری کار بده‌بستان یک شبه نیست، بلکه بیشتر امنیت سرمایه مهم است و منظور از امنیت، امنیت قضایی نیست، بلکه سرمایه‌گذار باید بداند، فردا چه بلایی بر سر سرمایه‌اش خواهد آمد.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد:‌اینکه آیا فردا صادرات یک کالا ممنوع می‌شود یا خیر، نرخ مالیات و عوارضش چه وضعی خواهد داشت و حقوق و دستمزد کار چه خواهد بود، سؤال‌هایی است که ذهن سرمایه‌گذاران را درگیر کرده است.
 
شافعی گفت: باید دید آیا در فعالیت‌های اقتصادی لابی‌‌گری‌های ویژه کارساز است یا انحصار در فعالیت‌های اقتصادی وجود نخواهد داشت و آیا برای همه فعالان اقتصادی در همه جای کشور نگاه یکسان خواهد بود چرا که اینکه همه نگرانی سرمایه‌گذار است و باید گفت غیبت حاکمیت قانون قاتل مدیریت خوب و سرمایه‌گذاری است.
 
به گفته شافعی اگر محیط مساعد باشد کشور ما هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم امکانات درونی شرایط کم‌نظیر و بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری دارد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار