تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

کتاب قواعد والیبال و بسکتبال به چاپ رسید

امروز یکشنبه 14 دی 1393 هجری شمسی برابر با 12 ربیع الاول‌ 1436 هجری قمری و 4 ژانویه 2015 میلادی است.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 104 سال پیش در چنین روزی انگلیسی‌ها مقیم مسجدسلیمان‌ که در اطراف میدان نفتون‌و چاه نفت زندگی می‌کردند نخستین زمین اسکواش‌ ایران را تاسیس کردند.
 
84 سال پیش در چنین روزی‌ سون هنر جهانگرد سوئدی به ایران آمد و به قله تفتان در زاهدان صعود کرد .
 
83 سال پیش در چنین روزی به همت انجمن ترویج‌ ورزش مسابقه دو صحرا نوردی در جاده شهرری‌، فوتبال در زمین لنج‌ دو و میدانی در خیابان ژاله‌ روبروی اداره برق و بوکس در کوچه‌ میر شکار پشت بانک ملی برگزار شد و نهصد ریال بابت هزینه برگزاری این مسابقات به شعاع سرپرست برگزاری این رقابت‌ها پرداخت گردید.
 
همچنین 83 سال پیش در چنین روزی نخستین بار کتاب قواعد والیبال و بسکتبال را فتح اله‌ امیری در شهرستان همدان به چاپ رساند.
 
باز هم 83 سال پیش در چنین روزی انجمن پیشرفت ورزش در ایران آغاز به کار کرد در این انجمن اشخاصی‌ چون اسداله‌ بیژن، سیمین اسفندیاری، مجید موقر، همت یار‌گرزن، جهانشاه‌ صالح، اله یار صالح،علی اکبر سلیمی و احتشام‌زاده حضور داشتند.
 
 69 سال پیش در چنین روزی‌ مسابقات قهرمانی کشتی در چهار وزن باستانی ایران برگزار شد.
 در وزن اول میرزاحسینی‌ از باشگاه سرباز
در وزن دوم غلامرضا مجیدی از باشگاه سیبر
در وزن سوم عباس حریری از باشگاه ببر
و در وزن‌ چهارم سعید تیموری‌ از باشگاه یبر اول شد و جایزه‌ ویژه این مسابقات را گرفت.
 
همچنین 69 سال پیش در چنین روزی سی نفر از کوهنوردان زبده کشور از باشگاه نیرو راستی برای کشف غار موقان واقع در کوه بینالود‌ در  استان خراسان عزیمت کردند آنها پس از سه روز کوهنوردی  و کشف انتهای غاز با موفقیت به مشهد بازگشتند سرپرستی کاروان با منوچهر مهران موسس باشگاه نیرو راستی و از بنیانگذران ورزش ایران بود.
 
49 سال پیش در چنین روزی‌ در مسابقات فوتبال دوره‌ای قهرمانی باشگاه‌های تهران تیم فوتبال شاهین قهرمان باشگاه‌ها و دسته‌جات آزاد تهران شد تیم دارایی به مقام دوم رسید پرویز مداری، جمشید محمدی، هادی کاووسی، بهمن نوروزی، همایون بهزادی، حسین کلانی،‌هنریک ؟، عزت اله وطن خواه، رضا وطن خواه، گنجاپور‌، نازی آبادی و ابراهیم آشتیانی اعضای تیم شاهین بودند.
 
 48 سال پیش در چنین روزی رده بندی برترین بازیکنان فوتبال اروپا در سال 1966 اعلام شد بابی چارلتون از تیم منچستر‌یونایتد انگلستان با 81 امتیاز اول،‌از بیو از تیم پرتغال با 80 امتیاز‌ دوم و بکن بائر از تیم بایرن مونیخ‌ آلمان غربی با 59 امتیاز سوم و بابی مور از تیم وستهام انگلستان با 31 امتیاز چهارم و آلبرت از مجارستان با 23 امتیاز پنجم شد این رده بندی توسط مجله فرانس فوتبال‌  اعلام گردید.
 
 
در سال 1953 در چنین روزی نورتبو آنسو بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال آرژانتین متولد شد. وی که در پست هافبک هجومی بازی می‌کرد در رده باشگاهی طی سالهای 1970 تا 1987 در تیم‌های گوناگونی بازی کرده است.
نورتبو آنسو طی سالهای 1978 تا 1983 در 15 بازی برای تیم ملی آرژانتین 4 گل به ثمر رساند. وی با 149 گل، پنجمین گلزن برتر تاریخ باشگاه لیورپلاته است.

در سال 1978 در چنین روزی دومینی هرباتی تنیس باز مشهور اهل چک و اسلواکی در شهر براتیسلاوا متولد شد. وی که از سال 1996 وارد عرصه حرفه تنیس شد ورزشکاری راست دست با توانایی زدن یک هند با هر دو دست بود. هرباتی که هم اکنون از دنیای قهرمانی تنیس خداحافظی کرده است در ماه اکتبر 2005تا رتبه 12 رده بندی تنیس بازان صعود کرد. حضور در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های آزاد فرانسه در سال 1999 مهمترین افتخار هرباتی است.

در سال 1986 در چنین روزی جیمز میلینر بازیکن خط میانی تیم ملی فوتبال انگلیس و عضو باشگاه منچستر سیتی متولد شد. وی که در دوران کودکی علاوه بر فوتبال به دوهای استقامت هم علاقه داشت. اولین بار در رده باشگاهی در سال 1996 در تیم جوانان لیدز یونایتد مشغول بازی شد. جیمز میلینر در رده بزرگسالان در تیمهای گوناگونی بازی کرده است.
 
در سال 1380 در چنین روزی دیدار برگشت مرحله انتخابی رقابت‌های فوتبال جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا بین تیمهای استقلال ایران و الاتحاد عربستان با حضور 60 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد. در این مسابقه استقلال به برتری 2 بر یک رسید و در مجموع دو بازی موفق به صعود به مرحله بعدی رقابت‌ها شد. محمد نوازی و علیرضا واحدی نیکبخت گلزنان استقلال در این بازی بودند.
 
در سال 1384 در چنین روزی قرعه کشی مرحله انتخابی رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا در شهر کوالالامپور مالزی انجام شد. در این قرعه کشی ایران در گروه دوم با تیمهای کره جنوبی، سوریه و تایوان هم گروه شد.
 
در سال 1369 در چنین روزی رقابت‌های شمشیربازی جام بصیر که با یاد و نام دکتر عبداله بصیر یکی از بنیانگذاران شمشیربازی در ایران در تالار تختی شهر تبریز آغاز شده بود به پایان رسید.
 
در سال 1376 در چنین روزی در پایان بیست و سومین دوره رقابت‌های جودو قهرمانی بزرگسالان کشور با حضور 206 ورزشکار در قالب 28 تیم از سراسر کشور در تهران برگزار شد. تیمهای خراسان، لرستان، کرمانشاه، فارس و ایلام به ترتیب اول تا پنجم شدند.
 
در سال 1377 در چنین روزی در پایان سومین دوره رقابت های شطرنج جام رمضان که در هیات شطرنج استان تهران انجام شد شجاعت قانع به مقام قهرمانی رسید.

انتهای پیام/
برچسب ها: قواعد ، کتاب ، تیم ، بسکتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار