پیوند مغز استخوان تنها راه درمان قطعی این نوع سرطان

وراثت و عوامل محیطی دو عامل عمده در بروز سرطان بویژه سرطان خون در کودکان است ولی اینکه کدام عامل مهمتر است هنوز شناخته شده نیست.

دکتر نیما رضایی، متخصص ایمونولوژی و مدیر مرکز طبی کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان خون از شایع‌ترین سرطان‌ها در اطفال است و عوامل متعددی در پیدایش آنها دخالت دارد.
در خانواده‌هایی که سرطان وجود داشته احتمال بروز سرطان بیشتر است ولی این بدان معنی نیست که نبود سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، فرد را در مقابل ابتلا به سرطان مصون می‌کند.

دکتر رضایی ادامه داد: تحقیق در مورد ایمونولوژی سرطان ادامه دارد و این مطلب مورد بررسی است که انواع عوامل ژنتیکی و انواع عوامل محیطی در پیدایش سرطان‌ها دخالت دارند.

این متخصص ایمونولوژی کودکان گفت: هیچ عامل محیطی را نمی‌توان 100 درصد در بروز سرطان خون کودکان دخیل دانست ولی با توجه به تغییرات سبک زندگی مانند نوع تغذیه، میزان تحرک، استفاده از امکانات شهرنشینی و ... روند سرطانی شدن خون بیشتر از گذشته است.

وی تأکید کرد: نکته مهم در زمان تشخیص سرطان و درمان در مراحل ابتدایی است، در مورد سرطان خون، معمولاً خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، ضعف است و نکته مهم این است که به هر علامت مشکوک بی‌توجه نبوده و بدانیم که سرطان تا زمانی که محدود به یک ارگان خاص باشد راحت‌تر درمان‌پذیر است ولی در صورت متاستاز پخش شدن سرطان به سایر ارگان‌ها، روند درمان سخت می‌شود.

دکتر رضایی در خصوص راه‌های درمانی گفت: شیمی درمانی، رادیوتراپی و پیوند مغز استخوان روش‌های درمانی است که در مورد پیوند مغز استخوان اگر دهنده شرایط خوبی برای اهدا داشته باشد و فاکتورهای ایمونولوژی سطح سلولی که 10 فاکتور است کاملاً یکسان باشد، بسیار خوب به درمان جوان می‌دهد و درمان قطعی را می‌توان برای گیرنده‌های مغ ز استخوان متصور شد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار