"جاش ارنست":

بهترین راه حل مسئله هسته‌ای ایران گفتگوهای دیپلماتیک کنونی است

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد بهترین راه حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت کاخ سفید، خبرنگاری پرسید دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که اسرائیل دیگر در موقعیتی نیست که بخواهد حمله پیشدستانه علیه ایران انجام دهد. آیا این مسئله را تایید می‌کنید؟

"جاش ارنست" گفت من هم اکنون در موقعیتی نیستم که ارزیابی به روز شده ای را درباره توانمندی نظامی اسرائیل انجام دهم. بنابراین نمی توانم درباره این مسئله صحبت کنم. 

خبرنگاری پرسید آیا به نظر شما دولتهای آمریکا و اسرائیل درباره مسئله ایران بیشتر از مسئله شهرکسازیها همکاری دارند؟ جاش ارنست گفت به نظر من مقایسه این دو مسئله دشوار است. من ترجیح می دهم این دو مسئله را با یکدیگر مخلوط نکنم. ما درباره مسئله شهرکسازیها به روشنی گفته ایم اختلافاتمان چیست. با وجود همه اختلافاتی که درباره شهرکسازیها وجود دارد هم آمریکا و هم اسرائیل بر این باورند که راه حل دو کشور به روشنی به نفع امنیت ملی اسرائیل است. درباره مسئله ایران، اول از همه موضع اسرائیل را در این خصوص خودشان باید تشریح کنند. نظر آمریکا این است که بهترین راه برای حل دغدغه های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکرات گروه 1+5 با ایران است که جریان دارد. علت آن کاملا ساده است. راه حلی دیپلماتیک از ایران تعهدی را می گیرد که شفاف و قابل راستی آزمایی باشد و این بهترین راه برای این است که مطمئن شویم ایران به سلاح اتمی(!) دست نخواهد یافت. پس این دیدگاه ماست و باید از خود اسرائیلیها بپرسید که آیا آنها با این دیدگاه مخالفند که بهترین راه برای حل این دغدغه ها و نگرانیهای گسترده تر، این است که این مسئله در چارچوب روند دیپلماتیک کنونی حل شود. 


جاش ارنست در پاسخ به سوال دیگری درباره تنش میان اسرائیل و آمریکا بر سر توهین یک مقام آمریکایی به نتانیاهو گفت چنین گزارشهایی تعیین کننده سیاست دولت آمریکا درباره اسرائیل نیست و تعهد ما به امنیت اسرائیل خلل ناپذیر است. موضع ما کاملا روشن است. ما همچنان در بحثهای سیاسی در سازمان ملل متحد طرفدار اسرائیل هستیم و بودجه برنامه دفاع ضد موشکی گنبد آهنین را افزایش می دهیم. ما همچنین با قاطعیت در کنار رهبران فلسطینی و اسرائیلی تلاش می کنیم تا دو طرف را برای رسیدن به راه حل دو کشور به یکدیگر نزدیک کنیم. این دیدگاه ما و البته دیدگاه دولت نتانیاهو است که راه حل دو کشور به روشنی به نفع امنیت اسرائیل است که متحد ماست به همین علت است که دولت آمریکا از رئیس جمله گرفته تا وزیر خارجه و تا رده های پایین تر وقت و انرژی و منابع قابل توجهی برای تحقق این توافقنامه اختصاص داده اند. ما همیشه گفته ایم تحقق این توافقنامه کار دشواری است و لازم است دو طرف تصمیمات دشواری بگیرند و نهایتا اینکه آمریکا نمی تواند از جانب طرفهای مذاکره کننده چنین تصمیماتی اتخاذ کند و این رهبران دو طرف هستند که باید چنین تصمیمات دشوار و شجاعانه ای را که ضروری است اتخاذ کنند و البته کاملا و به روشنی این کار به نفع مردمی است که این رهبران نماینده آنها هستند. 


جاش ارنست درباره خطر شیوع ابولا در آمریکا گفت ما تدابیر و احتیاطات لازم را اتخاذ می کنیم تا از سلامت عمومی مردم آمریکا محافظت کنیم اما در عین حال سعی می کنیم مردم آمریکا درک کنند که خطر شیوع گسترده ابولا در آمریکا همچنان در حد بسیار پایینی(!) است. 

جاش ارنست درباره شهرکسازیهای اسرائیل گفت نظر آمریکا این است که رویکرد اسرائیل به گسترش شهرکها به تلاشها برای رسیدن به راه حل دو کشور لطمه وارد می کند. هم آمریکا و رهبران فلسطینیان و خود نتانیاهو می دانند که راه حل دو کشور به روشنی به نفع همه کسانی است که در این قضیه ذینفع هستند و این دیدگاه سالهاست که دیدگاه دولت آمریکاست و این دیدگاه را بارها اعلام کرده ایم که فعالیتهای شهرکسازی غیرقانونی است و فقط تلاشها را برای رسیدن به راه حل دو کشور پیچیده تر می کند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار