جشنواره بیست وهشتم فیلم کودک در برنامه هفت

برنامه هفت در ویژه برنامه دیگری به مناسبت بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و همزمان با افتتاح این جشنواره دراصفهان میزبان مهمانانی از این جشنواره و فریال بهزاد و حمید جمدر بود.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی هفت، در ابتدای ویژه برنامه هفت به مناسب بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان، محمود گبرلو با بیان اینکه بار دیگرجشنواره فیلم های کودک و نوجوان فرا رسید و چراغ روزهای کودک را روشن کرد اذعان داشت: پس از اینکه فیلم های خوبی درحوزه کودک ساخته می شود و رونق پیدا می کنند و پر آوازه می شود سوالی را مطرح می سازد که چرا ازاین ظرفیت بیش از این استفاده نمی شود در حالی که یک فیلم کودک رکورد فروش فیلم های روی پرده اکران را زده است .

وی گفت: باید از ظرفیت های فیلم کودک استفاده کنیم تا افق های روشنی را برای سینمای ایران ترسیم کنیم البته همه کارشناسان و صاحب نظران نیز باید این دغدغه را داشته باشند.

اما همزمان با پایان یافتن بخش نخست برنامه هفت گزارشی از ورود مهمانان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک به شهراصفهان نمایش داده شد که حجت الله ایوبی؛ رییس سازمان سینمایی در این گزارش عنوان داشت امسال فیلم ها برای کودک است نه درباره کودکان.

در دویست و سی و دومین برنامه هفت، حسن اکلیلی بازیگر پیشکسوت اصفهان با سابقه فعالیت 40 ساله درعرصه هنر مهمان این قاب جادویی بود که در گفتگو با هفت به هنربازیگری و فعالیت خود در طول این سال ها اشاره داشت.

اکلیلی درابتدای صحبت های خود ازحضورکمرنگ خود در سینما گفت و بیان کرد: از نوجوانی به سینما علاقه داشتم و از همان دوران به شیوه هایی که امکان پذیر بود تماشای فیلم ها را دنبال می کردم. پس از انقلاب هم در فیلمی به ایفای نقش پرداختم که البته پس از آن هم یک تا دو فیلم کار کردم که البته در عرصه تلویزیون نیز فعالیت بیشتری داشتم. در هر صورت رشته اصلی من در دانشگاه تئاتر بود و دوست داشتم که روی صحنه نفس به نفس تماشاگر بازی کنم. سال 64 هم به سینما روی آوردم و بازی نیز داشتم اما احساس کردم که در سینما جایی ندارم.

وی از ماندگاری درعرصه بازیگری گفت و افزود: در نقش زندگی می کنیم اگرچه برخی فکر می کنند که شکل آکادمیک فقط توفیقاتی می تواند پیدا کند اما وقتی درجامعه با یکایک صاحبان این نقش ها زندگی کنید و آن نقش ها را در بازیگری شبیه سازی کنید سبب می شود که تفاوت ها بین واقعیت و بازی کمتردرچشم مخاطب جلوه کند.

این بازیگر ادامه داد: در گذشته درعرصه بازیگری اساتیدی داشتیم که به قدری به باور تماشاگر نزدیک می شدند که پس از پایان یافتن فیلم یا اثر، مردم دیالوگ های آنان را تا مدت ها بازگو می کردند و خوشبختانه اصفهان در زمینه سینما بنیان گذار آن محسوب می شود. چرا که دختر لر به عنوان اولین اثر سینمایی ایرانی به دست یک اصفهانی ساخته شده است و همین طور تئاتر از 130 سال پیش دراصفهان حضور داشته و نمایش هایی چون اتللو و مکبث را روی پرده داشته ایم و در کنار همه این ها اصفهان بازیگران توانمندی هم دارد.

اکلیلی با اشاره به اینکه در یک اثر، قصه بسیار مهم است گفت: در طول این سال ها نیز متناسب با شرایط و نیازمردم نمایش هایی را روی صحنه برده ام و با مردم ارتباط برقرارکرده ام. برای نمونه چنین کارهایی را می توان بگویم اکنون که در ایام حج به سر می بریم در ارتباط با حج نمایشی دارم و تمامی این کارها برای مردم انجام می گیرد.

این بازیگر اظهار کرد: در صورتی که متهم شوم که عوامانه کار می کنم نیز بسیار خوشحال هم می شوم چرا که ما برای مردم کار می کنیم و نمایش های عامیانه گاه خیلی هم اثر بخش است. در تضاد نسل ها کاری انجام دادیم با نام "مرد رند" که شیوه اجرایی آن به گونه ای بود که ما نمی توانستیم نمایش آن را متوقف کنیم و در سانس ها وروزهای مختلف اجرا داشتیم و مردم نیز از آن استقبال می کردند.

اکلیلی در پایان صحبت های خود با اشاره به مورد تقدیر قرار گرفتن در بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک اذعان داشت: پیش از این در حوزه کودک دستی بر آتش داشته ام و با سریال گرفتار به نقش آفرینی در این عرصه پرداخته ام. بنابراین چندان هم از این فضا دور نیستم و در طول سال ها میان بچه ها فعالیت داشته ام و ارتباط برقرار کرده ام.

در بخش دیگری از مجله تصویری هفت، حمید رضا دیبایی؛ مدیراجرایی و مدیرارتباطات بیست و هشتمین فیلم کودک حضورداشت و به ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره و کارهای صورت گرفته دراین زمینه پرداخت.

حمید رضا دیبایی با بیان اینکه جشنواره در کمال آرامش در حال طی کردن مسیر خود است بیان کرد: هماهنگی ها در حال انجام است و آسیب شناسی ها نیز صورت می گیرد تا اگر نقصی وجود دارد برطرف شود. همچنین بعد از برگزاری جشنواره هم ماهی یک بار جلسه آسیب شناسی نیز خواهیم داشت تا برای جشنواره سال دیگر برنامه ریزی ها صورت گیرد و استارت تولید سینمای کودک در فارابی زده شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره، عصر روز یازدهم مهرماه در سالن کوثر افتتاح می شود، ادامه داد: در جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک در مجموع میزبان 600 مهمان خواهیم بود که مهمانان بین الملل ما هم امروز به اصفهان آمده اند و امیدواریم همکاری سازمان ها و ارگان ها در ادامه ثابت باشد تا ثمره ای داشته باشد.

مدیر اجرایی جشنواره فیلم کودک در پایان اظهار کرد: جشنواره فیلم کودک جشنواره الف است که ازحوزه بین الملل درآن شرکت دارند و از مهمترین جشنواره های ایران محسوب می شود که مخاطب جهانی دارد. البته این موضوع نیز سبب نشده که از بحث ملی غافل شویم و در 20 شهر هم این جشنواره برگزار می شود که اختتامیه آنها هریک پس ازشهر اصفهان انجام می گیرد.

اما مهمان دیگر ویژه برنامه هفت به مناسبت بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک، شهردار اصفهان؛ مرتضی سقائیان نژاد بود.

سقائیان نژاد در ابتدای صحبت های خود گفت: اصفهان متعلق به همه کشور ایران است. همان طور که تمدن ایران زمین از اصفهان است که سرشارازهویت است و اصفهان تبلور تمدن های مختلف را در خود دیده است. پایه این سینما نیز متعلق به سینما کودک و نوجوان است ودر صورتی که این سینما بتواند جنبه ای از موضوعات کودک و نوجوان را در خود جای دهد، این غربت و دوری که از این نوع سینما وجود دارد را می تواند برطرف کند و خانواده ها با این هنر آشتی کنند و سینما جانی دوباره گیرد.

وی در باب انگیزه خود از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک در اصفهان گفت: هدف از برپاداشتن این جشنواره دراین شهرمی تواند این باشد که تمدن این شهررا دراین فیلم نامه ها سیر دهیم و در این میان، فیلمنامه های بومی خود را جای دهیم. چرا که امروزه شهرداری ها تنها ارگان های خدماتی نیستند بلکه سازمان هایی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز محسوب می شوند و درصدد هستیم که شهروندان خود را به گونه ای آموزش دهیم و آماده کنیم که بتوانند درامورخود مشارکت کنند. برنامه ای هم که داریم می تواند از سینما آغاز شود و در این میان هنرمند می تواند بهترین وسیله باشد.

شهردار اصفهان افزود: فیلم کودک و نوجوان اگر سلامت خود را داشته باشد پدر و مادر را همراه با کودک به سینما می آورد و مطالبه گری بالا می رود و شما مجبورید که نیازها را برطرف کنید.

وی در پایان صحبت های خود درخصوص وظایف شهرداری ها درسایر کشورها اذعان داشت: شهرداری ها در کشورهای مختلف کلیدداران شهرها هستند و قطعا در بحث های اجتماعی باید شهر را تغذیه کنند بنابراین هنر هشتم نیز نقش آفرینی خود را دراین میان دارد . چرا که شهرداری به صورت حکومت های محلی، نیاز های جامعه از سینما و تئاتررا برطرف می کند. در هرحال با وجود ضعف هایی که وجود دارد اما ظرفیت و سرمایه نیز موجود است که باید از آنها بهره مند شویم چرا که در غیر این صورت کفران نعمت کرده ایم.

اما پرده آخر برنامه به میزگردی با موضوع وضعیت فیلمنامه در سینمای کودک و نوجوان با حضور دو تن از فعالان این عرصه؛ فریال بهزاد و حمید جمدر اختصاص داشت.

حمید جمدر درابتدای صحبت های خود به تعریفی از فیلم کودک اشاره داشت و گفت: فیلم کودک فیلمی است که مخاطب اصلی آن کودک باشد نه اینکه با حضور چند کودک در فیلم بیان کنیم که فیلم برای کودکان است بنابراین اگر مسئله اصلی فیلم، مسئله کودکان باشد آن فیلم برای کودک است.

فریال بهزاد نیز ضمن مخالفت با گفته جمدر اذعان داشت: گاه ساخت اثری درباره کودک برای کودک جذاب و سرگرم کننده نیست. بنابراین هرمیزان هم فیلم مهم باشد، سینمای کودک باید سینمایی جذاب و سرگرم کننده باشد.

وی ادامه داد: تا کنون درجشنواره های کودک مختلفی شرکت کرده ام اما در هیچ کجای این دنیا فیلم هایی که به بهانه کودک ساخته می شوند وجود ندارند در همین راستا در ژانرکودک باید به عنوان تنها ژانری که در سینما بر اساس مخاطبش تعریف می شود فیلمی ساخته شود که برای کودک سرگرم کننده باشد.

بهزاد گفت: بیشترین جوایز سینمای کودک را فیلم هایی درباره کودکان برای ما به ارمغان آورده است و سینمای کودک همیشه در سطح کودک موفق بوده است و از لحاظ میزان فروش نیز فروش خوبی داشتیم چرا که فیلم هایی ساخته شد که فانتزی و تخیلی بود و برای کودکان جذاب بود.

جمدر در ادامه صحبت های بهزاد، فیلم "خانه دوست کجاست" ساخته عباس کیا رستمی را فیلمی برای کودک دانست که مسئله آن مسئله کودک است و اظهار کرد: مجموعه ای از مشکلات فیلمنامه سینمای کودک تکنیکی است که با سینمای بزرگسال یکسان است. اما در ارتباط با فیلم خانه دوست کجاست چون این فیلم قوی ترین حالت قصه که مرگ و زندگی است را در خود دارد قصه موفقی می شود و به سینمای کودک و نوجوان تعلق دارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.