رويترز: کنگره آمريکا در نهايت از تمديد مذاکرات هسته‌ای ايران حمايت خواهد کرد

رويترز در گزارشی نوشت: کنگره آمريکا در نهايت از تمديد مذاکرات هسته‌ای ايران حمايت خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم "پاتریشیا زنگرله" نوشت: قانونگذاران و دستیاران کنگره آمریکا گفتند برغم درخواست های جمهوریخواهان و برخی دموکرات ها درخصوص رها کردن مذاکرات و بازگشت به روند تحریم های شدید علیه ایران به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به توانایی ساخت بمب هسته ای ، کنگره آمریکا در نهایت از تمدید موافقتنامه موقت بین تهران و قدرت های جهان و ادامه یافتن مذاکرات درباره برنامه هسته ای تهران حمایت خواهد کرد.

در حالی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا قرار است اواخر این هفته برای ملحق شدن به مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران به وین برود تا بتواند به تکمیل موافقتنامه کمک کند ، برخی قانونگذاران آمریکا در حال از دست دادن صبر خود درقبال استفاده از روند دیپلماسی هستند.

آنها که خواستار اتخاذ رویکردی سخت تر هستند، تهدید می کنند تحریم هایی شدیدتر را بدون هیچ امتیازی فراتر از آنچه تحلیلگران پیش بینی می کنند ایران خواهد پذیرفت ، اعمال خواهند کرد. 

بسیاری از جمهوریخواهان می گویند از آن نگرانند که کاخ سفید به منظور آنکه بتواند ادعای یک پیروزی در سیاست خارجی را داشته باشد ، بیش از حد امتیاز بدهد. اما دموکرات های بانفوذ در سنا از تمدید مذاکرات ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ) پس از ضرب الاجل 20 ژوئیه حمایت می کنند.

20 ژوئیه زمان شش ماهه براساس موافقتنامه نوامبر گذشته است که به امضا وزیران امور خارجه ایران و شش قدرت جهان رسید و دو طرف آن را به عنوان فرصتی برای دستیابی به موافقتنامه ای جامع تعیین کردند. با توجه به اینکه این حزب ( دموکرات ) بر سنا کنترل دارد ، رهبران آن می توانند از هرگونه لایحه که ممکن است باعث متوقف شدن روند مذاکرات شود جلوگیری کنند.

*** رئیس کمیته اطلاعاتی سنا: من کاملا معتقدم این مذاکرات باید تا آخر ادامه یابد
"دیان فینستین" سناتور دموکرات که چهار دوره است در سنای آمریکا حضور دارد و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا است گفت : من کاملا معتقدم این مذاکرات باید تا آخر ادامه یابد. احتمال تمدید شش ماهه مذاکرات بخشی از موافقتنامه موقت بین ایران و قدرت های جهان است.

براساس این موافقتنامه موقت که اجرا‌ی آن ماه ژانویه آغاز شد ، ایران بخش هایی از فعالیت هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم ها علیه این کشور ، محدود کرد. این موافقتنامه همچنین زمینه ساز دسترسی ایران به چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمدهای نفتی مسدود شده خود در حساب های خارجی است.

رهبران سنا اوایل امسال از لایحه ای که رابرت منندز دموکرات و مارک کرک جمهوریخواه ارائه کرده بودند و در آن درخواست شده بود صادرات نفت ایران به حدود صفر برسد ، جلوگیری کردند. در این لایحه مجازات برخی صنایع ایران و کاهش قدرت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در چشم پوشی از تحریم ها در صورتی که ایران موافقتنامه موقت را نقض کند ، درخواست شده بود.

"هری رید" رهبر اکثریت سنای آمریکا اجازه نداد درباره لایحه منندز و کرک حتی با وجود اینکه 60 سناتور از آن حمایت می کردند ، رای گیری شود. این اقدام هری رید پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا تاکید کرد چنین لایحه ای در صورتی که باعث خارج شدن ایران از مذاکرات شود ، تهدید برای همکاری با دیگر قدرت های جهان خواهد بود.

دستیاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفتند انتظار می رود قوی ترین متحدان دموکرات تا زمانی که دولت مشخص کند این مذاکرات پیشرفت داشته است از تمدید آن حمایت کنند حتی اگر دربرگیرنده کاهش بیشتر تحریم ها باشد.

دستیاران سنا گفتند هری رید اجازه نخواهد داد درباره هیچ لایحه ای که به این مذاکرات ضربه وارد می کند ، رای گیری شود.

سخنگوی رید به درخواست برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

"رابرت اینهورن" از مذاکره کنندگان سابق آمریکا و از تحلیلگران موسسه بروکینگز گفت وزارت خزانه داری آمریکا در افزایش نگرانی ها در جهان درخصوص نقض تحریم ها و دور زده شدن تحریم ها خوب عمل کرده است. همین مسئله باعث شده است شرکت ها محتاطانه پیش بروند و از انعقاد قراردادهای جدید خودداری کنند.

اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات گفتند تنها با تمدید شش ماهه یا کمتر مذاکرات موافقت خواهند کرد. 

مقامات آمریکایی گفتند یک احتمال این است که این مذاکرات تا نشست ماه سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد تمدید شود که وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره کننده نیز در آنجا حضور خواهند داشت.


***  سناتور کرک: اگر این موافقتنامه با شکست روبرو شود ، مرحله دیگری از تحریم ها باید اعمال شود
"کرک" که سناتوری از ایالت ایلینویز است در مصاحبه با رویترز گفت اگر این موافقتنامه با شکست روبرو شود ، مرحله دیگری از تحریم ها باید اعمال شود.

وی همچنین نگرانی ها را در این خصوص رد کرد که تحریم های بیشتر باعث محدود شدن انعطاف پذیری مذاکره کنندگان خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار