ادعای سفیر پیشین آمریکا:

بدون حمایت‌های ایران، شاید نظام سوریه تاکنون سرنگون شده بود

سفیر پیشین آمریکا در سوریه مدعی شد بدون حمایت‌های ایران، شاید نظام سوریه تاکنون سرنگون شده بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نیوریپابلیک در مقاله ای به قلم اسحاق چاتینر نوشت "رابرت فورد" سفیر پیشین آمریکا در سوریه در ماه فوریه از سمت خود کناره گیری کرد، زیرا ادامه دفاع از سیاست های دولت باراک اوباما را خارج از توان خود می دید. 

نویسنده مقاله در ادامه می‌نویسد من، فورد را در واشنگتن و هنگام بازگشت به خانه اش در بالتیمور ملاقات کردم. وی در حال حاضر جزء کارشناسان «مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن» است. زمانیکه از او پرسیدم آیا بعد از کناره گیری از سمت خود با اوباما صحبت کرده است، پاسخ داد نه. در گفتگویی که با فورد داشتم، علاوه بر نقش او در دولت آمریکا به بررسی دیدگاه های شخصی او درباره بشار اسد پرداختم و توضیحات او را درباره نقش ایران شنیدم. 
بخش هایی از متن این مصاحبه بدین شرح است:

رابرت فورد در خصوص داعش گفت: داعش، تهدیدی جدی برای آمریکاست. این گروه منابع مالی و انسانی لازم برای حمله به آمریکا یا متحدان این کشور در اروپا، کشورهای عضو ناتو و همچنین دوستان ما در منطقه را دارد. اما نظام بشار اسد بیشتر از این نظر تهدیدی برای منافع آمریکا است که مشکلی برای ثبات منطقه به شمار می‌رود. 

"رابرت فورد" ادامه داد تردیدی نیست که سیاست های ما در قبال سوریه و عراق، تا به امروز نتوانسته است منافع ما را تأمین کند، بلکه قضیه کاملاً بر عکس است. بالاخص درگیری ها در سوریه (مانند غده بدخیم) به گونه ای عود کرده است که امروز ناچاریم دستکم بازرسی های ویژه ای را در هواپیماها به مقصد آمریکا داشته باشیم. کار به جایی رسیده است که نیرو از فلوریدا آمریکا هم اکنون به سوریه می روند و عملیات انتحاری انجام می دهند که امیدواریم چنین چیزی هرگز داخل آمریکا رخ ندهد. به جایی رسیده‌ایم که مقامات انگلیس، برخی عملیات های تروریستی را داخل این کشور شناسایی و خنثی کرده اند که از سوریه ریشه می‌گیرد. اگر امروز در انگلیس عملیات تروریستی رخ دهد، آیا نباید در آینده نزدیک منتظر عملیات تروریستی در آمریکا بود؟ بنابراین، تردیدی نیست که در گذشته باید کارهای بیشتری انجام می دادیم، اما معتقدم دولت اوباما اکنون در جهتِ درست حرکت می‌کند. اکنون مسئله این است که هر چه سریع‌تر منابع را در اختیار کسانی قرار دهیم که به آن نیاز دارند. 
سفیر سابق آمریکا افزود: تردید نیست که سعودی‌ها هم اکنون نیز از سیاست ما در سوریه ناراضی هستند؛ مقامات ترکیه و قطر نیز همین طور. درباره قاطعیت دولت اوباما نمی توانم نظر دهم و فقط می توانم بگویم باید منتظر ماند و دید چه می شود. قطعاً برخی گروه ها هستند که می‌توان فوراً با آنها همکاری کرد. 

رابرت فورد در خصوص ایران مدعی شد: ایران، نقش عظیمی داشت، شاید اگر حمایت‌های ایران نبود، چه بسا هم بشار اسد تاکنون برکنار شده بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار