یک کارشناس اقتصاد روستایی مطرح کرد:

صادرات بهانه جدید توسعه"تعاونی‌ها"

یک کارشناس اقتصاد روستایی گفت: توجه به تعاونی‌ها برای اقتصاد روستایی امری لازم است چرا که این نهادهای اقتصادی مردمی سبب توسعه صادرات و معرفی روستاهای ایران به دنیا می‌شود.

الیاس ظهوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تعاونی‌ها از اصول توسعه اقتصاد روستایی هستند اظهار داشت: وجود تعاونی‌‌ها برای توسعه اقتصاد روستایی الزامی است اما با شکل موجود تعاونی‌‌ها نمی‌توان به توسعه اقتصاد روستایی با تعاونی‌ها امیدوار بود.
 
این کارشناس اقتصاد روستایی ادامه داد: شرایط و آمارهای موجود نشان می‌دهد که تعاونی‌ها با ساختار موجود نیازمند تحول است و طراحی برنامه‌ریزی اصولی از اصول این تحول است.
 
وی با اشاره به اینکه 90 درصد تحول در تعاونی‌ها به دست مردم است گفت: برنامه‌ریزی برای توسعه تعاونی‌ها بدون اطلاع و آگاهی مردمی امکان‌پذیر نیست به همین منظور مسئولان محلی باید با اتکا به دانش بومی در جهت توسعه تعاونی‌های مدرن ادغام کنند.
 
ظهوری تأکید کرد: در توسعه و تقویت تعاونی‌ها نباید همه انتظارات را از دولت داشت به همین منظور با واگذاری امور به بخش غیردولتی می‌توان از پتانسیل‌ اصلی بخش تعاون یعنی نیروی مردمی به خوبی بهره برد.
 
این کارشناس اقتصاد روستایی گسترده فعالیت تعاونی‌ها را مناسب ظرفیت‌های روستایی ایران ندانست و ادامه داد: صرفنظر از تمام اثرات مثبت تعاون تأثیر تعاون بر اقتصاد می‌تواند نیرو محرکه این بخش باشد.
 
ظهوری اضافه کرد: تجربه نشان داده که توجه به شرکت‌های تعاونی به ویژه در امر تولید می‌تواند سبب ایجاد ثبات در تولید، جلوگیری از ضرر به تولیدکنندگان، افزایش درآمد تعاون‌گران، استمرار تولید و کنترل و تنظیم بازار شود.
 
این کارشناس حوزه اقتصاد روستایی با تأکید بر اثرات مثبت تعاونی‌ها در اقتصاد روستایی اظهار داشت: توجه به تعاونی‌ها برای اقتصاد روستایی امری لازم است چرا که این نهادهای اقتصادی مردمی سبب توسعه صادرات و معرفی روستاهای ایران به دنیا می‌شود.
 
وی لازمه این امر را اقتصادی نمودن واحدهای تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: اقتصادی بودن واحدهای تولیدی تعاونی بر مبنای خدمت‌رسانی بهتر از جمله اقداماتی است که کیفیت تولید را در تعاونی‌ها بالا برده و ارزش صادراتی محصول را بالا می‌برد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار