"منوچهر اکبرلو" : دنیای مجازی فضای مناسب عرضه‌ی آثار نوقلمان است

"منوچهر اکبرلو" گفت: فضای مجازی فرصت را برای عرضه‌ی آثار نوقلمان ادبی فراهم می‌کند.

"منوچهر اکبرلو" نویسنده‌ی ادبی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل مختلفی در گسترش رسانه‌های مجازی دخیل هستند. ابتدا مسئله‌ی ممیزی سلیقه که باعث می‌شود در بسیاری از موارد نسخه‌ی حاضر با نسخه‌ی قابل مجوز اساسا مخالف است و دوم اینکه ناشر الزاما هر اثری را نپذیرفته و حجم زیادی از انرژی نویسنده صرف ارائه‌ی اثر و گفتگو با ناشر می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین مساله‌ی اقتصاد باعث شده بسیاری از ناشران توان انتشار عناوین زیاد کتاب را نداشته باشند به همین جهت تیراژ کتاب کاهش می‌یابد و در برخی موارد تأخیر چاپ و توزیع کتاب آن‌چنان به طول می‌انجامند که دیگر نویسنده رغبی به انتشار اثر ندارد.

"اکبرلو" افزود: ترکیب تیراژ پایین و تاخیر در چاپ موجب می‌شود در بسیاری از موارد نویسنده نتواند روی حق نویسندگی خود حساب کند و تاثیر زیادی روی امرار معاش وی نداشته باشد و از سوی دیگر رسانه‌های مجازی هیچ‌کدام از این محدودیت‌ها را ندارند و نویسنده می‌تواند در لحظه هر چه را که خواست منتشر کند.

وی اظهار داشت: نکته‌ی مهم در فضای مجازی آن است که نویسنده می‌تواند بازخورد مثبت یا منفی اثر را از سوی مخاطب دریافت کند درحالی که صنعت نشر جز معیار فروش هیچ راه دیگری برای بدست آوردن باز خورد مخاطب وجود ندارد، ولیکن در دنیای مجازی هر شخص می‌تواند احساس و نظر خود را درباره‌ی اثری که مطالعه کرده اعلام کند.

"اکبرلو" خاطرنشان کرد: فضای مجازی فرصت مناسبی برای عرضه‌ی آثار نوقلمان ایجاد کرد. با توجه به اینکه هزینه‌ی چاپ اثر را خود نویسندگان تقبل می‌کنند، طبیعی است رسانه‌های مجازی به شکل سریع‌تر و رایگان انجام می‌دهند. یعنی هر شخص با هر پیشه و هر سن می‌تواند اثر خود را منتشر کند.

در ادامه‌ وی در پاسخ به اثرات جایگزینی وبلاگ‌ها و کتاب‌ها گفت: معیار خواندن مطلب به صورت مجازی یا روی کاغذ و یا صوتی است و هدف از خواندن آشنایی با اندیشه‌ها و احساسات نویسنده و تأثیرگرفتن از آن است. همچنین این امر در طول زمان به تدریج تغییر می‌کند، هیچ‌کس نمی‌تواند نوع‌ آن را تضمین کند یا مانع رشد بخش دیگر شود.

وی در پایان گفت: مجموع عوامل اقتصادی، فرهنگی و روانی در جامعه در میزان و ابزار مطالعه نقش دارد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.