مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 19 اسفند؛

کاهش 20 درصدی قیمت در بازار کامپیوتر/ جشن تولد اعتیادآورترین فناوری/ قیمت سیم‌کارت‌های رند نصف شد

معرفی برترین‌های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، کاهش 20درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری در آستانه نوروز، جشن تولدی برای اعتیادآورترین فناوری، بازنگری پروانه فعالیت حوزه اینترنت با نظرات بخش خصوصی، رایتل با ۱.۵ میلیون مشترک فعال و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در 19 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز دوشنبه 19 اسفند ماه را می‌توانید در ادامه بخوانید.




برترین‌های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شدند

در این دوره از جشنواره که با حضور رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، اعضای هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای و جمعی دیگر از مسئولان فعال در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد از ستاره های فناوری کشور تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم نشان های ستاره فناوری در بخش های مختلف اعطاء شد که در بخش نشان ستاره پرستیژ شرکت‌های پیشگامان کویرآسیا در بخش زیرساخت ارتباطی، آوات در بخش سخت افزار، دی لینک در بخش تجهیزات شبکه، پیشگامان توسعه ارتباطات در بخش اینترنت پرسرعت، ایرانسل در بخش خدمات ارتباطی، ماتریکس در بخش سخت افزار ستاره دریافت کردند. همچنین در نشان ستاره شتاب در بخش نرخ رشد شرکت‌های داتکام، پویافرانگار، های وب، عیاران و رهنما موفق به دریافت جایزه شدند.

در بخش نوآوری (ابتکار و خلاقیت) شرکت های پرند در بخش نرم افزاری، اقتصاد نوین در بخش بانکداری الکترونیکی، های وب در حوزه محتوای الکترونیکی، آسیاتک در حوزه اینترنت پرسرعت و ایرانسل ارائه کننده خدمات ارتباطی نشان ستاره دریافت کردند.

در بخش محبوبیت از نگاه انتخاب کاربران نیز شرکت های ایزی در حوزه تجهیزات شبکه، پرند در حوزه بسته نرم افزاری، لوتوس در بخش فروشگاه اینترنتی، دریچه در بخش برنامه تلویزیونی، آسیاتک در بخش اینترنت پرسرعت نشان ستاره دریافت کردند.


کاهش 20درصدی قیمت کالاهای کامپیوتری در آستانه نوروز/ سایه رکود همچنان در بازار فناوری

برخلاف پیش بینی فروشندگان کامپیوتر، بازار کالاهای دیجیتالی در آستانه سال نو، روزهای ساکت و بدون مشتری را می گذراند و برخلاف سایر بازارها، در این بازار خبر چندانی از خرید و فروش نیست و حتی جشنواره خرید نوروزی کالاهای دیجیتال نیز نتوانسته کاربران تکنولوژیهای نو را به سمت این بازار بکشاند.

سید مهدی میرمهدی رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به وضعیت رکود بازار کالاهای دیجیتال اظهار داشت: قیمت کالاهای کامپیوتری در هفته های اخیر بسیار مناسب بوده و حتی در کالاهای مختلف بیش از 20 درصد کاهش قیمت را شاهد هستیم اما با این وجود بازار در رکود به سر می برد و هیچ شباهتی با بازار شب عید ندارد.

وی با بیان اینکه بازار دیجیتال در روزهای پایانی سال، خلوت تر از اوایل سال 92 است، افزود: به نظر می رسد با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، فناوری نه تنها در اولویت خرید قرار ندارد بلکه از سبد کالای خانوار حذف شده است.

میرمهدی با تاکید براینکه در 6 ماهه دوم امسال پیش بینی می شد که فروش کالاهای دیجیتال با توجه به کاهش نرخ ارز و مسائل سیاسی رونق گیرد، ادامه داد: اما برخلاف تصورها، بازار کالای دیجیتال رونق ندارد و حتی با کاهش 20 درصد قیمتها که در یک ماه اخیر اتفاق افتاده، هنوز هم شاهد رکود در این بازار هستیم.

رئیس اتحادیه صنف رایانه با اشاره به جشنواره فروشهای فوق العاده و تخفیف قیمت که با هدف جذب مشتری در مراکز خرید کالاهای دیجیتال برپا شده است، گفت: در این جشنواره ها برخی لوازم جانبی به نصف قیمت به فروش می رسد و فروشندگان تمامی تلاش خود را برای جذب خریداران به کار گرفته اند اما با این وجود، درآمد محدود و تورم و گرانی در کشور، اجازه خرید کالاهای دیجیتال را به مردم نمی دهد.

وی با بیان اینکه نرخ دلار و تخصیص ارز، تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده در بازار دیجیتال در سال 93 تاثیر مستقیم خواهد داشت اظهار امیدواری کرد که دولت در این زمینه تمهیداتی در نظر گیرد تا بازار IT از رکود فعلی خارج شود.


www بیست و پنج ساله می‌شود/ جشن تولدی برای اعتیادآورترین فناوری

در حالی که بسیاری از مردم "اینترنت" و "شبکه گسترده جهانی" را یکی می دانند، اما باید گفت این دو، دو هویت کاملا متفاوت هستند. اینترنت، شبکه عظیمی از شبکه هاست که میلیونها رایانه را در سراسر جهان به هم متصل می کند و شبکه ای را شکل می دهد که در آن هر رایانه ای می تواند با دیگری گفتگو کند البته تا زمانی که هر دو به اینترنت متصل هستند. ترافیکی سنگینی در این شبکه جریان دارد.

به واقع اینترنت مانند یک بزرگراه فناوری است همانطور که به همین نام نیز خوانده می شود. از سویی شبکه گسترده جهانی "World Wide Web"  فقط وسیله ای برای ارسال و دریافت اطلاعات در اینترنت است.

امروزه اغلب ما از پروتکل "http” در موتورهای جستجو مانند کروم یا فایرفاکس برای دستیابی به صفحات شبکه روی شبکه گسترده جهانی استفاده می کنیم. باید شبکه گسترده جهانی را جایی دانست که در آن اطلاعات قرار گرفته و می توان آنها را یافت.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات Pew، هشتاد و هفت درصد از بزرگسالان آمریکایی از اینترنت استفاده می کنند و تعداد افراد بزرگسال دارای تلفن همراه طی 14 سال گذشته از 53 درصد به 90 درصد رسیده است. همچنین در حالی 90 درصد از کاربران اینترنت، آن را از نظر شخصی خوب ارزیابی می کنند که فقط این ابزار از دیدگاه شش درصد از مردم چیز بدی است.

به هر حال این گزارش نشان می دهد که در این 25 سال استفاده از شبکه گسترده جهانی بسیار زیاد بوده است. بر اساس این گزارش 53 درصد از کاربران، دوری از اینترنت را بسیار دشوار می دانند. تا پیش از 1989 استفاده از اینترنت از نظر فناوری بسیار پر چالش بود.

در آن زمان تعداد اندکی از دانش پژوهان دانشگاه ها و دولتمردان از فناوری استفاده می کردند.   در مارس 1989 "تیم برنرز لی" پیشنهادی را در موسسه CERN در سوئیس برای یک پایگاه داده بسیار بزرگ با لینک های تایپ شده که بعدها شبکه گسترده جهانی خوانده شد نوشت.

تا پیش از آن مردم هنوز می بایست یک دانشمند می بودند تا دستورات نرم افزاری خام را برای ورود به اینترنت وارد می کردند. پس از راه اندازی این شبکه همه شهروندان نیز استفاده از اینترنت را آغاز کردند. گام مهم بعدی ایجاد موتور جستجوی موزاییک در 1993 بود. موزاییک متن و گرافیک را به یک شکل آسان و نه فقط با استفاده از دستورات نرم افزاری خام نمایش می داد. موزاییک توسط گروهی از محققان مرکز ملی کاربردهای ابررایانه ای در دانشگاه ایلی نویز ایجاد شد.


 قیمت سیم‌کارت‌های رُند نصف شد

افشار فروتن با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش سیم‌کارت یکی دو هفته‌ای می‌شود از رونق نسبی برخوردار شده است، اظهار کرد: افزایش قیمت سیم‌کارت در بازار ناشی از نوسانات قیمت ارز بود که نهایتا شاهد رشد چشم‌گیر رُندها بودیم.

وی افزود: شاید در ابتدا رابطه این دو بخش و تأثیراتی که می‌توانند بر یکدیگر داشته باشند بی‌معنا به نظر برسد اما شاهد بودیم که با افزایش و نوسانات نرخ ارز، قیمت این بخش افزایش یافت و رکودی در خرید و فروش سیم‌های معمولی اتفاق افتاد.

او افزود: البته بازار شب عید هم در رونق خرید و فروش‌ها بی‌تأثیر نبوده و تجربه 10-12 ساله من نشان می‌دهد که در این ایام باید منتظر رونق خرید و فروش در این بخش باشیم؛ امسال هم از این قاعده رونق مستثنی نبوده و هم‌زمان با ثبات روند کاهشی نرخ ارز موجب فروش بیشتر شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان سیم‌کارت با اشاره به اینکه از یکی دو هفته پیش حجم تقاضاها برای خرید سیم‌کارت افزایش یافته است، گفت: کاهش حدودا 50 درصدی نرخ سیم‌کارت‌های رند در بازار دلیل اصلی چنین موضوعی بوده است به گونه‌ای که اگر در گذشته نرخ پایه فروش سیم‌کارت‌های رند 30 تا 35 میلیون تومان بود، اکنون به 17-18 میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روند صعودی قیمت‌ها از شش ماهه اول سالجاری شکل گرفته بود، ابراز کرد: نوسانات نرخ ارز بیشترین تأثیرات خود را بر سیم‌کارت‌های رده اول (شماره‌های 0912 با کدهای 1،2 و 3) و مخصوصا کدهای رُند آنها گذاشت زیرا این سیم‌کارت‌ها دیگر عرضه نمی‌شوند و بنا به دلایلی متقاضیان بالایی هم دارند.

فروتن ادامه داد: دو دسته دیگر که شامل سیم‌کارت‌های 0912 با کدهای جدید 7،8 و 9 و همچنین سیم‌کارت‌های اعتباری می‌شود چندان تغییر چشم‌گیری در قیمت‌ها نداشتند و با ثبات بیشتری در بازار معامله می‌شدند.


بازنگری پروانه فعالیت حوزه اینترنت با نظرات بخش خصوصی

به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور، کاظم آیت‌الهی رییس سازمان نصر کشور به همراه مدیران و همکاران این سازمان با رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرامون همکاری دولت و بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین بر لزوم تعامل و همکاری با یکدیگر تاکید کردند. عمیدیان رئیس رگولاتوری با اشاره به اینکه دولت به دنبال نقطه تعامل با بخش خصوصی است، گفت: در نظر داریم که از نظرات کارشناسی بدنه صنف فناوری اطلاعات کشور به منظور تعین سیاست‌ها و مقررات بهره‌مند شویم.

آیت اللهی هم با اشاره به رسالت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نظم بخشی و ساماندهی بخش خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور رگولاتور بخش خصوصی بوده و از آنجا که براساس قانون همه فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باید عضو این سازمان باشند، نقطه تعامل مورد نظر دولت با بخش خصوصی در این حوزه، سازمان نصر کشور است.

در پایان این دیدار علی اصغر عمیدیان با توجه به شروع فعالیت‌های کارشناسی به منظور بازنگری در پروانه فعالیت حوزه اینترنت، خواستار جمع‌بندی نظرات بخش خصوصی در این باره توسط سازمان نصر کشور و ارایه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی شد.


 تلفن ۱۳۹ ساله شد

عصر دوم ژوئن سال 1875 میلادی الکساندر گراهام‌ بِل 28 ساله با همکاری دوستش واتسن موفق به اختراع تلفن شد و در ژانویه 1876 میلادی دستگاه تلفن بِل به کار افتاد. دهم مارس 1876 میلادی، بل از اتاق خود به ‌وسیله این دستگاه به دستیارش در اتاق دیگر گفت: "آقای واتسن بیایید با شما کار دارم."

اساس کار تلفن با ارتعاشات صوتی است به گونه‌ای که هوا، تارهای صوتی را می‌لرزاند و این لرزش و ارتعاش از روی مولکول‌های هوا عبور می‌کند و به صفحه آلومینویمی که تعبیه شده است، برخورد می‌کند و آن را هم به لرزش در می‌آورد. همین لرزش در سمت دیگر هم به صفحه‌ای از همین جنس می‌خورد و موجب انتقال صوت به گوش شنونده می‌شود.

حال اختراع تلفن از اینجا شروع شد که هر دو دستیار برای تست امکان انتقال چند پیام تلگرافی بر روی یک خط، در پشت سیستم‌های فرستنده و گیرنده‌ای قرار گرفتند و ناگهان همکار بِل که در سمت فرستنده قرار داشت میله‌ای فلزی را از دستگاه تعبیه شده خارج کرد که منجر به ارتعاشات و انتقال آن به سمتی شد که بِل سراسیمه خود را به همکارش رساند و بابت عمل خودسرانه وی را مؤاخذه کرد.

اما این اتفاق باب جالبی را برای بِل گشود و آن اینکه متوجه شد اگر میله‌ای بر روی شیء مغناطیسی مرتعش شود، جریانش قابل انتقال از طریق سیم خواهد بود. همان روز اولین تلفن جهان ساخته شد که می‌توانست صداهایی را از طبفه بالای ساختمان به پایین مخابره کند.

رفته رفته پس از تکمیل این طرح، سیم‌های مخابراتی بین فواصل مختلف کشیده شد و به شکل امروزی درآمد تا بتواند اصوات را از سراسر این کره خاکی به جای جای آن منتقل کند. بِل در سن 75 سالگی (سال 1922 میلادی) دار فانی را وداع گفت و با اختراع خود، خدمتی ارزنده به جهانیان ارائه کرد؛ در روز درگذشت این مخترع و به احترام او، ارتباط تلفنی 17 میلیون که کل شبکه ارتباطی را شامل می‌شد به مدت یک دقیقه قطع شد.


همراه اول اپراتور پيشرو در رعايت حقوق مصرف كنندگان

در سيزدهمين همايش ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان، همراه اول موفق به دريافت گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، طي مراسمي كه صبح روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه، به مناسبت روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان در مركز همايشهاي بين المللي صداوسيما برگزار شد، براي دومين سال پياپي، همراه اول موفق به دريافت گواهينامه ويژه رعايت حقوق مصرف كنندگان شد.



در اين مراسم كه مهندس محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، دكتر محمدباقر نوبخت معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، مهندس سيدجواد تقوي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان و جمعي از مديران شركت هاي توليدي و خدماتي كشور حضور داشتند؛ مهندس محمدمهدي عطوفي معاون بازاريابي، فروش و خدمات مشتريان همراه اول به نمايندگي از مديرعامل، لوح و گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان را دريافت كرد.

در اين همايش ملي كه هدف از برگزاري آن، افزايش انگيزه و حساسيت در توليد كنندگان و ارائه دهندگان خدمات براي رعايت حقوق مصرف كنندگان، تشويق مصرف كنندگان به استفاده از كالاي داراي نشان استاندارد و ... عنوان شده، رضايت حداقل ۷۵ درصدي مشتريان، از موارد الزامي حضور در همايش در نظر گرفته شده بود.

پس از ارزيابي هاي اوليه توسط واحدهاي تخصصي سازمان حمايت از مصرف كنندگان، نتايج به كميته فني اعلام شد و سپس شركت هاي شايسته در اين مراسم موفق به دريافت تنديس و يا گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان شدند.


رایتل ۱.۵ میلیون مشترک فعال دارد/ چشم امید به رومینگ ملی برای پوشش یک شبه

مجید صدری امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وضع موجود اپراتور سوم تلفن همراه گفت: در شش ماهه اخیر تعداد سیم‌کارت‌های رایتل به دو میلیون سیم‌کارت رسیده و 32 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه افزود: هم چنین هم اکنون رایتل یک میلیون و 130 هزار کاربر فعال دارد که نسبت به شش ماه پیش 94 درصد افزایش داشته است و امیدواریم تا پایان دوره انحصار (شهریور سال 93) 5 میلیون مشترک جذب کنیم.

مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه با اشاره به افزایش سرعت راه‌اندازی سایت توسط رایتل در یک ماه گذشته گفت: در این مدت 200 سایت راه اندازی شده که از این تعداد 80 سایت در تهران است.



وی افزود: در گذشته 128 شهر تحت پوشش رایتل قرار داشت که هم اکنون این تعداد به 160 شهر افزایش یافته و با مذاکره با رگولاتوری، همراه اول و ایرانسل امیدواریم رومینگ ملی ایجاد شود و جهش بزرگی در آنتن‌دهی رایتل رخ دهد.

صدری یادآور شد: یکی از موضوعاتی که می‌توانست به رایتل کمک کند بحث سایت شیرینگ بود، مذاکراتی را با اپراتورها داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. وی خاطرنشان کرد: در این رابطه تفاهم نامه‌ای با همراه اول منعقد شده که امیدواریم به زودی سایت شیرینگ را با همراه اول داشته باشیم ؛ با ایرانسل نیز مذاکراتی داشته‌ایم اما فعلاً به نتیجه نهایی نرسیده است.

مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نصب سایت‌ها گفت: در زمینه نصب آنتن و سایت بسیار مشکل داریم و هم اکنون 150 پرونده ممانعت مردمی وجود دارد.

صدری از برقراری رومینگ رایتل بزودی خبرداد و گفت: توافقات با اتصالات امارات نهایی شده و در مرحله تست است و امیدواریم برای عید، رومینگ بین‌المللی رایتل برقرار شود؛ طی این توافق‌نامه 110 اپراتور دنیا در قرارداد رومینگ با رایتل قرار می‌گیرند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
قبلا دریچه فناوری بیشتر فعال بود چرا این اواخر خیلی از فعالیت هایش کنسلشده بازدهی اش امده پایین
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۲۱:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
صرفا جهت اطلاع...
به نظر می رسد با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، فناوری نه تنها در اولویت خرید قرار ندارد بلکه از سبد کالای خانوار حذف شده است.
آخرین اخبار