گزيده‌ای از اخبار روز فضای مجازی؛

حضور دکتر روحانی با لباس نظامی در منزل رهبر معظم انقلاب/ سند حمایت انتخاباتی دانشگاه آزاد از "موسوی"/ ورود "مایلی‌کهن" به مذاکرات هسته‌ای

حضور دکتر روحانی با لباس نظامی در منزل رهبر معظم انقلاب، وضعیت اسفناک "قلعه هزار اردک" در حاشیه تهران، سند حمایت انتخاباتی دانشگاه آزاد از "موسوی"، قطر با نزدیک شدن به ایران انزوای خود را از بین می‌برد، ورود "مایلی‌کهن" به مذاکرات هسته‌ای، خوش‌شانس‌هایی که از "پرواز مرگ" جا ماندند، حکم "جشن عیدانه" در ایام فاطمیه چیست و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبري امروز یکشنبه 18 اسفند است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبري هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار سياسی هر روز كه در فضای مجازی منتشر می‌شود را در قالب يك بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

انتقاد روزنامه وطن‌امروز به رئیس جمهور

روزنامه وطن امروز، در پاسخ به اظهارات "رئیس‌جمهور" نیم صفحه اول خود را به عکسی متفاوت اختصاص داد. همچنین این روزنامه نوشت:‌ در حالی که در ابتدای دولت آقای روحانی با نظر هیات نظارت بر مطبوعات در وزارت ارشاد که نمایندگان دولت و حامیان آن در این هیات در اکثریت هستند، هفته‌نامه یالثارات توقیف شد! و هفته‌نامه 9 دی هم راهی دادسرای رسانه شد! اما روز گذشته رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات گفت که در هیات وزیران به مسؤولان گفته‌ام نباید شکایتی از طرف دولت نسبت به روزنامه و رسانه باشد. می‌بینید که امروز انتقاد صریح می‌کنند و این حق آنهاست...

گاهی حتی اتهام می‌زنند و دروغ مطرح می‌شود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی مطرح نکرده است. فقط از طریق مسؤولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است.




حکم "جشن عیدانه" در ایام فاطمیه چیست

"آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی" از مراجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء نظر خود را پیرامون آیین جشن عیدانه در فروردین ماه سال93  که بعضی روزهای آن مصادف با ایام شهادت حضرت زهرا(س) است، بیان کرد: احترام ایام شهادت بانوی اسلام فاطمه زهرا (س) بر همه لازم است.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرده است: بنابراین ایام فاطمیه اوّل 13، 14 و 15 جمادی الاولی (24، 25 و 26 اسفند 1392) و همچنین ایام فاطمیه دوم 1، 2 و 3 جمادی الثانی (12، 13 و¬14 فروردین 1393) باید به آیین سوگواری آن حضرت اختصاص داده شود و از برکات آن بهره‌مند گردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در این استفتاء ادامه داده است: اما در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد؛ ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد.

تصاویر بسیار نادر از رهبر معظم انقلاب

جام منتشر کرد، مقام معظم رهبری در کنار آیت‌الله میرزا مسیح مسجد جامعی



رهبر معظم انقلاب و آيت الله ميرزا مسيح مسجدجامعي و آيت الله مصطفي مسجدجامعي



تصاویر رهبر معظم انقلاب به همراه سید محمد جواد فضل الله در سفر به گیلان



رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت الله موسوی اردبیلی







مچ‌گیری کیهان از سخنان دیروز رئیس‌جمهور

 روزنامه کیهان با انتخاب تیتر "روحانی در جاده یک طرفه منتقدان را زیر گرفت!" به عنوان تیتر اول روزنامه، در خبری که ذیل آن منتشر کرد نوشت: سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات در حالی بر مدار انتقاد به رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های منتقد دولت متمرکز بود و در عین حال از برخورد با رسانه‌های به اصطلاح همراه با دولت گلایه شد که شواهد و قرائن غیرقابل انکار نشان می‌دهد این همه ماجرا نیست و باید «قانون» فصل‌الخطاب قرار بگیرد.

در تمامی ماه‌های اخیر اگر با دو روزنامه مدعی همراهی با دولت برخورد قضایی شده است مطابق با نص قانون بوده است چرا که یک روزنامه در مقاله‌ای موهن به ساحت امامت و ولایت هتک حرمت کرده بود و روزنامه دیگر که اخیرا توقیف شد به حکم قرآنی قصاص حمله کرده بود و آن را غیرانسانی دانسته بود! پرسش این است که با این اقدامات وقیحانه و هتک حرمت مقدسات چگونه باید برخورد می‌شد؟ مگر نه اینکه "قانون" فصل‌الخطاب است و نه سلایق سیاسی؟ بنابراین اگر مشکلی بوده عبور از قانون و مقدسات بوده است و طبیعی است که نهادهای ذیربط باید به وظیفه قانونی‌شان در برخورد با چنین نشریاتی عمل می‌کردند.

به عبارت دیگر؛ مطبوعات طبق قوانین موضوعه دارای "حقوق" می‌باشند ولی باید "حدود" را نیز رعایت کنند. از سوی دیگر؛ مقارن با این فضا با برخی از نشریات و مطبوعات منتقد دولت در ماه‌های اخیر از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات برخورد شده است. یک نشریه انقلابی و اصولگرا در همین دولت توقیف شده است و دو نشریه دیگر تذکر جدی از هیئت نظارت بر مطبوعات گرفتند و پرونده آنها را به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند. همچنین در حالی گفته می‌شود؛ منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود که این منتقدان با شکایت‌های قضایی از نهاد نزدیک به دولت مواجه شده‌اند.

ضمن آنکه در موضوعاتی چون نقد توافق ژنو یا پرونده کرسنت، به منتقدان تذکرهای محرمانه داده شده است.

آموزش نظامی 10 هزار نفر در اردن توسط "سیا"

روزنامه آمریکایی "ورلد تریبیون" در گزارشی به نقل از منابع وابسته به مخالفان سوری از آموزش 10 هزار نفر در اردن توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پرده برداشت.

بنابراین گزارش، واشنگتن آموزش‌های نظامی را به این افراد جهت فراهم شدن مقدمات پیوستن آنها به گروه‌های مسلح در سوریه ارائه می کند. همچنین بر خلاف اخباری که طی ماههای اخیر درباره اختلافات میان واشنگتن و ریاض در موضوع سوریه مطرح شده، این روزنامه آمریکایی اعلام کرد: اردن و عربستان سعودی با آمریکا در طرح آموزش و تسلیح این افراد همکاری می کنند.

به گزارش مهر، "نجیب الغضبان" نماینده ائتلاف ملی مخالفان در آمریکا نیز در اظهاراتی در این زمینه تاکید کرد: 10 هزار جنگجوی حاضر در اردن توسط متخصصان نظامی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تحت آموزشهای نظامی قرار گرفته اند. بیشتر این افراد آوارگان سوری هستند که در اردوگاه آوارگان در داخل اراضی اردن حضور داشته‌اند؛ به گفته وی، مقامات اردنی نیز با ایجاد اردوگاههای جدید جهت آموزش نظامی این افراد موافقت کرده اند.

روزنامه‌های آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند: هدف اصلی آمریکا از آموزش نظامی به این 10 هزار سوری در اردن، ایجاد ارتشی است که همواره در حال حمله به ارتش سوریه و حامیان آن باشد.

جدل درباره ممنوعیت اکران فیلم آمریکایی"نوح"

دو هفته قبل از اکران فیلم آمریکایی با عنوان "نوح" (Noah) در آمریکا، قاهره شاهد بحث و جدل میان الازهر از یک سو و شماری از فعالان فرهنگی و هنرمندان از سوی دیگر بر سر اکران این فیلم است. الازهر خواهان عدم اکران این فیلم در سینماهای مصر است زیرا به گفته الازهر در این فیلم، چهره حضرت نوح به تصویر کشیده شده است. به اعتقاد الازهر به تصویر کشیدن چهره پیامبر نوح به لحاظ مقررات اسلامی و شرعی حرام است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، در مقابل جمعی از فعالان فرهنگی و هنرمندان مصری که در قالب مجموعه ای به نام "جبهه خلاقیت" گردهم آمده اند ضمن پافشاری بر اکران فیلم می گویند ممنوع کردن اکران فیلم موضوعیت ندارد چرا که به راحتی امکان مشاهده هر فیلمی در سایت های اینترنتی وجود دارد.

آنها اضافه می کنند ایده تحریم به تصویر کشیدن پیامبران در آثار فرهنگی همچنان اجتهادی از سوی فقهاست.

در بخشی از بیانیه "جبهه خلاقیت" و در پاسخ به اظهارات فقهای الازهر آمده است: آن کس که ستاره سینما "راسل کرو" را در خیابان ببیند و معتقد باشد او پیامبر نوح است نیازمند روانپزشک است. تعامل صحیح با فیلم با ممنوعیت آن برای میلیون‌ها نفر دارای ذهن و روان سالم و قابل فهم از ماهیت سینما صورت نمی‌گیرد. جبهه خلاقیت در اوایل 2012 و به دنبال قدرت گرفتن گروه های افراط گرای اسلامی و اخوان المسلمین در مصر و اعمال محدودیت‌هایی بر هنرمندان و اهالی فرهنگ تشکیل شد و شامل صدها نفر از اهالی فرهنگ و هنرمندان، رؤسای سندیکاهای هنری و کارگردانانی از جمله "داوود عبدالسید" و "خالد یوسف" و بازیگران مشهوری چون "محمود حمیده" و "نبیل الحلفاوی" است.

الازهر مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: امام بزرگ الازهر، هیات علمای بزرگ و مجمع تحقیقات اسلامی مخالفت خود را با نمایش هر اثری که پیامبران را تجسم کند اعلام می‌دارد. این اقدام به احساسات مومنین ضربه می‌زند و برخلاف مبانی شریعت اسلامی است. الازهر یکی از عالی‌ترین مراجع دینی مسلمانان سنی مذهب شناخته می‌شود و در ادامه افزوده است که نمایش این فیلم به لحاظ شرعی، حرام و نقض صریح مبانی شریعت اسلامی است. ما خواهان عدم اکران این فیلم هستیم.

اکران فیلم نوح به کارگردانی دارن آرونوفسکی و بازی راسل کرو (در نقش نوح پیامبر)، جنیفر کانلی، داگلاس بوث، لوگن لرمان، اما واتسون،  آنتونی هاپکینز و ری وینستونا از 28 مارس 2014 در آمریکا آغاز می‌شود. نماینده شرکت تهیه و توزیع فیلم باراماونت گفت: سه کشور عربی بحرین، قطر و امارات نیز به همین دلیل، اکران این فیلم را ممنوع اعلام کردند.




راسل کرو در نقش نوح پیامبر

خودروی جدید احمدی‌نژاد چیست؟



وضعیت اسفناک "قلعه هزار اردک" در حاشیه تهران

"قلعه هزار اردک" حکایت کپرنشینانی است که نزدیک شهر آسمان‌خراش‌ها و خانه‌های چند میلیاردی بیخ گوش ما واقع شده‌اند؛ حکایت فرزندان مار و موش گزیده‌ای که به‌واسطه محرومیت شدید نتوانسته‌اند سر کلاس درس بنشینند و حکایت انسان‌هایی که حسرت یک روز زندگی تمیز و حمام گرم را دارند. زمانی که پا به این روستا گذاشته می‌شود، زمان به عقب برمی‌گردد؛ هنوز که هنوز است نسل ارباب و رعیت‌ها ادامه دارد؛ رعیت‌هایی که زندگی خود را وقف ارباب می‌کنند و سر آخر، چیزی کف دست‌شان باقی نمانده به‌جز، چین و ترک‌هایی که روز به روز عمیق‌تر می‌شود.



به گزارش تسنیم، بیشتر خانواده‌های قلعه از اهالی سیل‌زده استان سیستان هستند که به‌علت بیکاری به اینجا کشیده شده‌اند. ساکنان قلعه در اتاق‌هایی که نمی‌شود نام اتاق بر آن گذاشت و بهتر است بگوییم "آلونک"، که به‌واسطه چوب و حلب ساخته شده است، به‌دور از هرگونه امکانات رفاهی در چند کیلومتری پایتخت زندگی می‌کنند. این روستا دارای 15 خانوار با جمعیتی معادل 60 نفر است که از این تعداد بیش از 20 نفر دانش‌آموز محروم از تحصیل، به‌امید آینده‌ای روشن در حال زندگی هستند.




یکی از مسئولان روابط عمومی مؤسسه فرهنگی "دارالاکرام" که در زمینه حمایت از تحصیل کودکان بی‌سرپرست فعالیت می‌کنند، به خبرنگار تسنیم می‌گوید که طی بازدیدی جهت شناسایی و جذب دانش‌آموزان واجد شرایط، از روستای قلعه سیمون (قلعه هزار اردک)، از توابع شهرستان اسلام‌شهر، مشاهده کردیم که ساکنان آن در بدترین شرایط رفاهی و معیشتی نزدیک پایتخت به سر می‌برند.



وی عنوان می‌کند: مؤسسه فرهنگی دارالاکرام در نظر دارد، کودکان محروم از تحصیل این روستا را در حوزه تحصیل حمایت کند و از مسئولان ذی‌ربط خواهشمند است فکری اساسی برای ساکنان محروم این منطقه کنند.

عکس ایرنا برگزیده جشنواره سراسری "قاب حماسه"




17 اسفند 1362/ سالروز شهادت همت، فرمانده لشگر 27 محمدرسول الله (ص)



راهکار مقابله با فساد به سبک افغان‌ها

یک نهاد در افغانستان کمپینی برای مبارزه با فساد اداری در این کشور با عنوان "تو را می‌بینم" راه‌اندازی کرده است. به گزارش عصر ایران، نهاد "کوچه صلح" این کمپین را با همراهی
برخی نهادهای ویژه جوانان افغانستان، راه‌اندازی کرده است که تصاویر زیر فعالیت‌ها و دیوار نوشته‌های این کمپین را در شهر کابل نشان می‌دهد .





تظاهرات هزاران ونزوئلایی‌ قابلمه به دست!

چندین هزار تن از معترضان ونزوئلایی که از کمبود شدید غذا در کشورشان ناراضی هستند، با در دست داشتن قابلمه علیه دولت کارکاس تظاهرات کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این تظاهرات که با روز جهانی زن نیز همزمان شد، بیشتر زن‌ها حضور داشتند که با به هم کوبیدن لوازم آشپزخانه خود نارضایتی‌شان را از کمبود موادغذایی اصلی و بحران جنایات خشونت‌بار در ونزوئلا نشان دادند.



"انریکه کاپریلس"، برجسته‌ترین رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که خود خواستار برگزاری این تظاهرات شده بود، در آن حضور یافته و گفت: دولت به مشکلات پشت می‌کند. معترضان ونزوئلایی علاوه بر این نسبت به آمار قتل و جنایت، تورم 56 درصدی و دستگیری معترضان نیز اعتراض داشتند. در حالی که این اعتراضات در بسیاری از شهرهای دیگر ونزوئلا نیز برگزار شد، اما تلویزیون دولتی ونزوئلا هیچ تصویری از آن پخش نکرد. از سوی دیگر نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای بار دوم از دانشجویان و رهبران اپوزیسیون دعوت کرد تا به صورت رو در رو با او ملاقات کنند.



ناآرامی‌های ونزوئلا با یک جنبش دانشجویی از ماه گذشته میلادی آغاز شد اما در ادامه شخصیت‌های اپوزیسیون نیز به آن پیوستند.

پارسینه/ دستی که رهبر انقلاب بوسید




حضور دکتر روحانی در منزل رهبر معظم انقلاب با لباس نظامی
 

به گزارش فانوس، در کتاب خاطرات "حجت‌الاسلام حسن روحانی" آمده است: من با شخصیت و ویژگی‌های ایشان آشنا بودم و ضمناً دوستان مشترک زیادی داشتیم، ولی متاسفانه آشنایی نزدیکی با ایشان نداشتم. "آیت‌الله خامنه‌ای" هر وقت که به تهران می‌آمد در مساجدی مانند مسجد جاوید، مسجد قبا، مسجد جلیلی و مسجد هدایت که کانون تجمع انقلابیون بود، سخنرانی می‌کرد. بسیار علاقه‌مند بودم از نزدیک با ایشان آشنا شوم.

بدین جهت آدرس منزل ایشان را از دوستان گرفتم و به منزل ایشان رفتم. زنگ درب را به صدا درآوردم. کسی که در را باز کرد تا من را با لباس نظامی دید، متوحش شد و گفت: آمده‌اید آقا را ببرید؟ گفتم: نگران نباش، من از دوستان ایشان هستم. وقتی وارد منزل شدم و آیت‌الله خامنه‏‌ای من را دید و خودم را معرفی کردم، تعجب کرد و گفت: با این لباس؟ گفتم: دوران خدمت وظیفه عمومی را طی می‌کنم.

آیت‌الله خامنه‌ای به من گفت: چرا با لباس نظامی آمدی؟ ممکن است برای شما دردسر ایجاد کنند، که حق با ایشان بود و لذا در دفعات بعدی که خدمت ایشان رسیدم، با لباس شخصی می‌رفتم.

برگرفته از کتاب خاطرات دکتر حسن روحانی: انقلاب اسلامی (۱۳۴۱-۱۳۵۷).

شگفتی مسئولان ارشد نظام از چسبیدن یک مسئول فرهنگی به صندلی با حمایت!

در حاشیه مراسم گردهمایی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که عصر پنجشنبه با حضور "علی جنتی" برگزار شد، جمعی از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کل کشور با نامه‌ای از وزیر درخواست کردند که هرچه سریعتر به وضعیت نابسامان ستاد عالی کانون‌های مساجد رسیدگی کند. در این نامه آمده است که مدیر فعلی بعد از 8 سال حضور در ستاد عالی مساجد نه کارنامه قابل قبولی دارد و نه انگیزه‌ای برای تحول در فعالیت‌های کانون‌ها آن هم با توجه به تحولات شگرف ارتباطی و لزوم تجهیز مادی و معنی کانون‌های مساجد در کنار این تحولات.

یک منبع آگاه در گفتگو با آینده گفت: وزیر ارشاد ماه‌هاست درصدد تغییر دبیر فعلی ستاد کانون‌های مساجد است، اما او به همان دلیلی که "صفار هرندی" و "سیدمحمد حسینی" از جابه جایی مدیر فعلی ناتوان بودند، در تنگنای مصلحت گرفتار شده است. به گفته این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از روحانیون شناخته شده کشور همواره به عنوان پشتیبان این مسئول، اجازه تغییر او را در 8 سال گذشته نداده است که این امر تعجب بسیاری از مسئولان ارشد نظام را نیز برانگیخته است.

شایان ذکر است وزرای فرهنگ دولت نهم و دهم نیز هر کدام در دوره خود خواستار تغییر این مدیر بوده‌اند که با مقاومت‌هایی از سوی روحانی مذکور، تغییر را فراموش کرده‌اند. به نظر می‌رسد 8 سال زمان مناسبی برای مدیریت بر یک سازمان باشد و بعد از آن باید جابه جایی‌هایی صورت پذیرد.

عربستان بدنبال تشکیل رژیم وهابی در سوریه است

"کِوورک آلماسیان" تحلیل‌گر سیاسی روز شنبه (۱۷ اسفند، ۸ مارس) در مصاحبه‌ای گفت: رژیم سعودی مذبوحانه در تلاش است تا رژیم سوریه را تغییر دهد. از همین رو تفاوتی ندارد که بعد از برکناری "بندر بن سلطان"، رئیس دستگاه جاسوسی عربستان، چه کسی رهبری ماموریت این کشور در سوریه را بر عهده بگیرد.

به گزارش جام، آلماسیان اظهار داشت: جانشین بندر بن سلطان هیچ تفاوتی با وی نخواهد داشت زیرا آنها از هم اکنون در حال مسلح کردن گروه‌های جدید تروریستی هستند، گروه‌هایی که همان ایدئولوژی القاعده را دارند. ببینید... این گروه‌ها نام‌ها و عناوین گوناگون دارند اما ایدئولوژی آنها یکی است، گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارج در توطئه‌ای مورد حمایت سعودی‌ها، به دنبال سرنگونی دولت دمشق با هدف ایجاد یک حاکمیت وهابی در این کشور هستند.

بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه – بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه – از شبه نظامیان حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.

انتخابات به سبک "اون"!

"اون" تنها نامزد حزب حاکم در انتخابات پارلمانی کره شمالی است.



خلبان جنگ ویتنام، نامحبوب‌ترین سناتور آمریکا شد

بر اساس نتایج انتشار یافته مرکز نظر سنجی "پابلیک پالیسی"،54  درصد مردم ایالت آریزونای آمریکا از عملکرد جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه و نماینده این ایالت که بارها ویتنام را در جریان اشغال این کشور توسط ارتش آمریکا بمباران کرده است، رضایت ندارند و فقط 30 درصد گفته‌اند از وی راضی هستند. بنا به اعلام این نظرسنجی تنها35  درصد جمهوریخواهان در آریزونا و 25 درصد دمکرات‌های آن ایالت از این سناتور تندور حمایت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام مرکز نظرسنجی "پابلیک پالیسی"، این آمار پایین‌ترین میزان محبوبیت در میان سناتورهای آمریکایی به شمار می‌رود و مک کین را در انتهای جدول محبوبیت نمایندگان سنا قرار می‌دهد. مک کین تصمیم دارد بار دیگر در انتخابات سنای آمریکا در سال 2016 نامزد شود، در گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده و مواضع جنگ‌طلبانه وی علیه کشورهای دیگر همواره جنجال‌برانگیز بوده است.



این سناتور در جریان گفتگوهای هسته‌ای با ایران خواستار اعمال تحریم بیشتر علیه جمهوری اسلامی شده و گفته است توافقنامه ژنو را به دلیل تن دادن به حق غنی‌سازی ایران نمی‌پذیرد.

سند حمایت انتخاباتی دانشگاه آزاد از موسوی

به گزارش تسنیم، "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد صبح امروز در دومین نشست دست‌اندرکاران حوزه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی فرهیختگان برگزار شد، طی سخنانی تاکید کرد که "هر کسی می‌تواند سند بیاورد که ما یک بار هم در این سال‌ها کوچکترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم. هیچ؛ بنا هم نداریم".

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت "عبدالله جاسبی"، از چهره‌های مورد حمایت و نزدیک به هاشمی رفسنجانی، همواره از سوی منتقدان به سوءاستفاده از این دانشگاه در راستای مسائل انتخاباتی متهم بوده است و در این‌باره اسنادی نیز تاکنون در رسانه‌‌ها منتشر شده است. یکی از اسناد مورد اشاره منتقدین درباره تلاش‌های انتخاباتی مسئولان دانشگاه آزاد، به صورتجلسه‌ای مربوط می‌شود که طی آن حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل وقت تشکل‌های سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد، از اساتید و دانشجویان و تشکلهای این دانشگاه می خواهد که در انتخابات 88 از میرحسین موسوی حمایت کنند.

در این جلسه که اساتید دانشگاه و نماینده جاسبی و برخی از مسئولین تشکلهای دانشجویی حضور دارند، پس از بحث‌های مفصل، در نهایت تصمیم گرفته می شود که دانشگاه آزاد از طریق اساتید و تشکل ها به طور رسمی با ستاد موسوی همکاری کنند. همچنین در این جلسه برنامه‌ریزی می‌شود که از میرحسین موسوی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که "فائزه" و "فاطمه هاشمی" در آن حضور دارند دعوت بعمل آید. علاوه بر این سند نیز، در برهه‌هایی اسناد و گزارش‌هایی در خصوص نقش برخی از مدیران ارشد دانشگاه آزاد در حوادث پس از انتخابات 88 منتشر شده بود.







دیدار کاترین اشتون با رئیس مجلس

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یکشنبه با "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.



دیدار اشتون با رئیس جمهور

"کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز یکشنبه با "حسن روحانی" رئیس جمهور کشور دیدار و گفتگو کرد.



یک رسانه عربی: قطر با نزدیک شدن به ایران انزوای خود را از بین می‌برد

روزنامه العرب چاپ لندن، در گزارشی اعلام کرد: پس از تصمیم عربستان سعودی، امارات و بحرین در فراخواندن سفرای خود از دوحه، مقامات قطری تصمیم دارند برای از بین بردن انزوای خود به سوی ائتلاف با برخی کشورهای اسلامی حرکت کنند.

به گزارش مهر، شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر اخیرا دو گفتگوی تلفنی با "عمر البشیر" رئیس جمهور سودان و "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه داشته که از محتوای دقیق آنها خبری منتشر نشده است. همچنین برخی منابع در صنعا از تمایل رهبران اخوان‌المسلمین یمن برای سفر به دوحه و اعلام همبستگی با دولت قطر در پی تحولات اخیر خبر داده‌اند.

روزنامه العرب در ادامه این گزارش با اشاره به برخی اخبار در زمینه حمایت مشترک ایران و قطر از حوثی‌های یمن برای ایجاد جبهه‌ای علیه منافع عربستان در این کشور، اعلام کرد: ناظران سیاسی دور از ذهن نمی‌دانند که ایران یکی از کشورهای موردنظر قطر برای از بین بردن انزوای خود در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد. همچنین احتمال اینکه قطر به دولت اردوغان نیز با توجه به حمایت نامحدودی که از اخوان المسلمین دارد، نزدیک شود.

بازدید رهبر کره شمالی از خلبانان زن در یک پایگاه هوایی



عصر ایران
منتشر کرد، پس از شبه جزیره کریمه مردم شهر دونتسک اوکراین هم با برپایی تظاهرات خواستار اعلام استقلال از اوکراین شدند



کنفرانس خبری مدیر فروش شرکت هوایی مالزی در پکن درباره گم شدن هواپیمای مسافربری با 230 مسافر که از مالزی عازم پکن بود




خوش‌شانس‌هایی که از "پرواز مرگ" جا ماندند!

یک ایتالیایی و یک اتریشی که نامشان در لیست پرواز مسافران هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی قرار داشت، در این هواپیما نبودند. "لیگی مارالدی" شهروند 37 ساله ایتالیایی که برای گذراندن تعطیلات در تایلند به سر می‌برد، در اولین ساعات صبح شنبه با پدرش تماس گرفت و به او اطلاع داد که حالش خوب است و جای هیچ نگرانی نیست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از یورو نیوز نوشت: وی در ماه اوت سال گذشته، خبر دزدیده شدن پاسپورت خود در تایلند را به سفارت ایتالیا در بانکوک اعلام کرده بود. گذرنامه وی حالا توسط یکی از مسافران پرواز ناتمام کوالالامپور به پکن استفاده شده بود. اما لیگی مارلدی تنها "مسافر جان به در برده" این پرواز نبود؛ مشخصات یک شهروند اتریشی که نخواست نامش فاش شود، در میان مسافران این پرواز بود.

هنگامی که از سوی خطوط هوایی مالزی با وزارت خارجه اتریش تماس گرفته می‌شود تا خبر ناپدید شدن هواپیمای حامل یکی از شهروندان این کشور به آن ها اعلام شود، دستگاه دیپلماسی اتریش جواب می‌دهد که مشخصات اعلام شده به یک پاسپورت مسروقه تعلق دارد. صاحب این گذرنامه در اتریش است و دو سال پیش در تایلند سرقت آن را اعلام کرده بود.

شکستن جمجمه و دریدن شکم، تهدید جدید داعش

با ادامه اختلافات و درگیری‌های گروه داعش با سایر گروه‌های تروریستی در سوریه، "ابو محمد عدنانی" سخنگوی گروه داعش در پیامی صوتی گفت: "هدف نهایی و واقعی از همه طرح‌های ارائه شده برای میانجیگری بین گروه داعش و سایر گروه‌های مسلح، همان بیرون راندن گروه داعش از سوریه است و این امر (بیرون راندن گروه داعش) نمی‌تواند اتفاق بیفتد زیرا اگر خواسته باشند این گروه را از سوریه بیرون کنند، در آن صورت ما جمجمه‌های آنها را خواهیم شکست و شکم‌های آنها را خواهیم درید".

به گزارش جام به نقل از شبکه العالم، عدنانی با رد همه اتهامات دیگر گروه‌های مسلح در سوریه به داعش، جبهه النصره را "جبهه خیانت" توصیف کرد و با اشاره به گروه مسلح جبهه اسلامی مورد حمایت رژیم "آل‌سعود"، اظهار داشت که جبهه اسلامی نیز "جبهه ضرار و جبهه آل سلول" است.

در همین حال، روزنامه "فایننشال تایمز" انگلیس به نقل از "لیث حوران" سخنگوی گروه مسلح موسوم به "تیپ یرموک" نوشت که این گروه هم اکنون برای نبردی سخت علیه نیروهای سوریه بعد از ورود شماری از جنگجویان از اردن آماده می‌شود. وی به زعم خود از این نبرد به "آزاد سازی مناطق تحت محاصره در دمشق" یاد کرد. برپایه این گزارش، یک "مسئول محلی" گفت: 30 هزار فرد مسلح بین دمشق و مرز اردن حضور دارند و آمریکا و عربستان در تلاش برای ساماندهی همه گروه‌های مسلح تحت یک فرماندهی واحد هستند.

پلیس زن در دولت خودگردان فلسطین

به گزارش عصر امروز به نقل از رادیو فرانسه، در شرق کرانه‌های رود اردن، زنان پلیس آموزش می‌بینند. با لباس و مهمات رزمی، زنان در صفوف پلیس، آموزش می بینندد. یکی از زنان پلیس در این مورد میگوید که در این آموزش، در آنچه مربوط به ظرفیت‌های جنگی میشود یا در بازرسی خودروها و خانه‌های مردم، هیچ تفاوتی بین زنان و مردان نیست.

این زنان که در داخل قرارگاه و همچنان در خارج از آن دست به تمرین میزنند، متشکل از ۲۲۰ پلیس هستند و در آینده، شهرهای مختلف کرانه‌های رود اردن وارد عمل خواهند شد.



بحرين از نقشه جهان عرب حذف شد


به گزارش مشرق، شبکه خبري الجزيره با انتشار تصويري از نقشه جهان عرب، کشور بحرين را از جهان عرب حذف کرد. انتشار اين تصوير بينندگان اين شبکه را به شدت غافلگير کرد اما باعث شد که به سرعت اين تصوير در فضاي مجازي و سايت هاي اجتماعي منتشر شود. هر چند برخي از کارشناسان جهان عرب اين اقدام شبکه الجزيره را اشتباهي غير عمد توصيف کردند اما افکار عمومي جهان عرب با اعتراض به اين اقدام الجزيره، اين اقدام را به اختلافات اخير ميان دوحه با کشورهاي بحرين، امارات و عربستان دانست.

گفتني است چند روز پيش به دليل بروز اختلاف ميان اين سه کشور عربي با قطر،‌ از خارج کردن سفير خود از دوحه خبر دادند. همچنين خبرنگار افتخاري ما از منامه پايتخت بحرين تصويري ارسال کرد که نشان مي داد به دستور مقامات بحريني، پرچم قطر در حال پايين کشيده شدن در بحرين است. شايد بتوان گفت اين اقدام مقامات بحريني خشم شديد مقامات قطري را برانگيخته از همين رو تصميم گرفتند بحرين را از نقشه جديد جهان عرب حذف کنند.



ورود مایلی‌کهن به مذاکرات هسته‌ای: اگر به احمدی‌نژاد، اجازه نرمش قهرمانانه می‌دادند...

سایت 24آنلاین به نقل از روزنامه گل نوشت: بسیاری "محمد مایلی‌کهن" را فردی مذهبی با مواضع سیاسی نزدیک به "محمود احمدی‌نژاد" می‌شناسند اما خودش مدعی است عضو هیچ گروه، دسته و حزبی نیست: "من عضو هیچ دسته، گروه و حزبی نیستم و هر جایی که تشخیص دادم با شجاعت حرفم را زدم. زمانی که کارمند سازمان تربیت‌بدنی وقت بودم صریح‌ترین انتقادات را به "محمد علی‌آبادی" رییس وقت سازمان داشتم و حتی به او گفتم ورزش جای شما نیست و اگر استعفا بدهید و بروید، این استعفای شما در تاریخ ماندگار می‌شود."

حاجی‌مایلی اما علاقه و نزدیک بودنش به دولت احمدی‌نژاد را تکذیب نمی‌کند. او حتی طعنه‌ای به حسن روحانی که منتقدانش را کم‌سواد خوانده بود، می‌زند: "زمان احمدی‌نژاد خیلی‌ها سعی کردند من را به دولت او وصل کنند ولی با وجود این‌که نام من حتی برای ریاست سازمان تربیت‌بدنی مطرح شد ولی هیچ‌وقت دنبال این‌گونه پست و مقام‌ها نرفتم. من حداقل می‌توانستم از دولت مجوز ورود خودرو بگیرم ولی از این نزدیکی‌ام به دولت هرگز استفاده غیرمعمول نکردم."  وی در خصوص عملکرد دولت قبل اینگونه اظهارنظر می‌کند: "به اعتقاد من احمدی‌نژاد خدمات زیادی کرد. او با همه انتقادهایی که به دولتش می‌شد، بردباری زیادی نشان داد و هرگز کارشناسان کشور را بی‌سواد خطاب نکرد و از انتقادها دلخور نشد. او حتی مخالف گشت ارشاد بود."
 
او در حمایت از دولت قبلی دستاوردهای دولت یازدهم در پرونده انرژی هسته‌ای را کم‌ارزش جلوه می‌دهد: "اگر صحبت‌ها‌ی مقام معظم رهبری در مورد نرمش قهرمانانه، در مذاکرات هسته‌ای در دوره احمدی‌نژاد مطرح می‌شد، مطمئن باشید او با اقتدار وارد این مذاکرات می‌شد و می‌توانست خیلی زود این مذاکرات را به نتیجه برساند."
 
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس مدعی است در دوران ریاست‌جمهوری هشت‌ساله احمدی‌نژاد هیچ امتیازی از رییس‌جمهور سابق دریافت نکرد: "با وجود شایعاتی که در مورد نزدیکی من به احمدی‌نژاد مطرح می‌شد اما من هیچ‌وقت تقاضای غیر منطقی از او نداشتم و تنها یک بار نامه‌ای برای کمک به تامین مسکن یک معلول به او دادم که این نامه خیلی سر و صدا کرد و همه گفتند مایلی‌کهن می‌خواهد برای خودش امتیاز بگیرد."
 
حاجی‌مایلی به مرد محبوب خود یک انتقاد هم دارد. به اعتقاد او تصمیم‌های احمدی‌نژاد در مورد ورزش کارشناسی‌شده نبود: "البته از احمدی‌نژاد هم انتقاد دارم. او طی 8 سالی که رییس‌جمهور بود یک بار هم نخواست درباره ورزش از من سوال کند. من سوابق تجربی؛ علمی و عملی بسیاری در ورزش داشتم و همه رشته‌های ورزشی را می‌شناسم چرا که از سال‌ها قبل همه رشته‌های ورزشی را تعقیب می‌کردم و دوست داشتم او حداقل از من در مورد ورزش و اینکه چه تصمیماتی به نفع رشته‌های ورزشی است مشورت بگیرد، اما او هیچ‌وقت این کار را نکرد. با تمام احترامی که برای او قائلم باید بگویم در این زمینه او به حرف‌های غیرکارشناسان توجه کرد و به همین خاطر ورزش پیشرفتی که استحقاق و شایستگی آن را داشت، نرسید."

گزینه مورد نظر آمریکا در عربستان کیست؟

شبکه العالم اعلام کرد، دولت آمریکا تمام امکانات لازم برای موفقیت سفر قریب‌الوقوع اوباما به ریاض را مهیا کرده است. واشنگتن "بندر بن سلطان آل سعود" را به بهانه بیماری وادار به ترک سمت خود کرد و برای مدت اندکی وی را به واشنگتن احضار کرد و وی پس از ترک آمریکا، اینک بین ترکیه و ایتالیا در حال رفت و آمد است.

پایگاه خبری شبکه تلویزیونی المنار در یادداشتی در این‌باره نوشت: آمریکا "محمد بن نایف آل سعود" را شریکی قدرتمند در "جنگ علیه تروریسم" می‌داند، محمد بن نایف پیشتر در معرض چندین تلاش ناموفق برای ترور قرار گرفت اما به طرز عجیبی از آنها جان سالم به در برده است. آمریکا سران عربستان را وادار کرد تا تمام اختیارات بندر بن سلطان -به ویژه پرونده سوریه- را به پسر عمویش محمد بن نایف واگذار کند. به گزارش فارس، پس از آن که واشنگتن در نیمه ژانویه (دی ماه) گذشته بندر بن سلطان را عزل کرد و اختیاراتش را به محمد بن نایف سپرد، وی از دیوان پادشاهی خواست تا تصمیمی مبنی بر منع سعودی‌ها از ملحق شدن به گروه‌های مسلح افراطی خارج از عربستان صادر کند و این تصمیم مشخصا برای ممانعت از رفتن سعودی‌ها برای جنگ در سوریه است.

"ملک عبدالله" می‌خواهد پسرش "متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود" را به جانشینی خود برساند و این قصد و نیت خود را پیشتر در ماه می گذشته به اطلاع واشنگتن و لندن و پاریس رسانده است، اما نیاز آمریکا به تجربه "محمد بن نایف" در زمینه مبارزه با تروریسم، وی را به خوش‌شانس‌ترین نامزد آمریکا برای جانشینی عبدالله (رییس گارد ملی عربستان) تبدیل کرده است. آمریکا تلاش می‌کند تا محمد بن نایف پس از عمویش به پادشاهی برسد و برای دوری از هرگونه تنش در میان خانواده‌ها و جناح‌های خاندان حاکم سعودی، متعب بن عبدالله ولی‌عهد محمد بن نایف شود.

تجمع زنان فلسطینی با خشونت صهیونیست‌ها مواجه شد

شبکه المیادین روز یکشنبه گزارش داد، زنان فلسطینی که روز گذشته به مناسبت روز زن دست به تجمع و راه‌پیمایی زده بودند با خشونت نیروهای اشغالگر رو به رو شدند. برپایه این گزارش، ده‌ها زن فلسطینی که در منطقه "قلندیا" در شمال "بیت‌المقدس" اشغالی تجمع کرده و دست به راه‌پیمایی زده بودند با خشونت نظامیان صهیونیست مواجه شدند.



به گزارش ایرنا، این راه‌پیمایی به دعوت اتحادیه زنان فلسطینی برگزار شده بود. اشغالگران برای متفرق کردن زنان تجمع کننده گاز اشک‌آور شلیک کردند و 11 زن تظاهر کننده بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور مصدوم شدند.

تحقیق آمریکا از سه بانک فرانسوی به دلیل احتمال نقض تحریمهای ایران

مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا از آغاز تحقیقات از سه بانک فرانسوی به گمان اینکه آنها اقدام به نقض تحریم‌های موجود علیه ایران کرده‌اند، خبر داده‌اند، بانک‌های فرانسوی "سوسیته جنرال"، "بی ان پی پاریباس" و "کردیت اگریکول" به اتهام نقض تحریم‌های ایران و انتقال پول به این کشور از سوی آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته‌اند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته یک منبع مطلع، واشنگتن احتمال می‌دهد که این بانک‌ها تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای خارجی نظیر ایران، کوبا و سودان را نقض کرده‌ و وارد مسائلی نظیر پولشویی شده باشند. بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا همراه با وزارت دادگستری، دادستان منطقه منهتن و سازمان خدمات مالی نیویورک به تحقیق درباره بانک‌های فرانسوی مشغول هستند.

در همین رابطه بانک بی ان پی پاریباس در حال گفتگو با مقامات آمریکا درباره این تحقیقات است. پاریباس که از بزرگترین بانک‌های فرانسه محسوب می‌شود ماه گذشته اعلام کرد که مبلغی حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار برای جریمه احتمالی خود به خاطر نقل و انتقالات مالی به کشورهای تحت تحریم آمریکا کنار گذاشته است. پس از اجرای توافقنامه ژنو، این برای دومین بار است که آمریکا قصد دارد نهادهایی را به خاطر نقض تحریم‌های ایران جریمه کند.

مهم‌ترین مشاغل بیماری‌زا

در سراسر جهان شغل‌های متفاوتی وجود دارند که اساسا خطرناک هستند و علاوه بر آن‌ که سلامت افراد شاغل در آن حرفه را به خطر می‌اندازند می‌توانند حتی منجر به بروز حوادث مرگبار شوند. "فاکس نیوز" در مقاله جدیدی در این زمینه نوشت: در حالی‌ که برخی مشاغل همچون تعمیر تیرهای برق و یا چوب‌بُری در گروه شغل‌های پرخطر قرار می‌گیرند و به خودی خود خطرناک هستند، برخی حرفه‌های دیگر وجود دارند که ممکن است در ظاهر جان افراد را تهدید نکنند اما سلامت آنها به طور جدی به خطر بیاندازند که برخی از آنها عبارتند از:

به گزارش ایسنا، "کشاورزان"، اگرچه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها در بین کشاورزان پایین است اما این افراد به دلیل آن‌ که در معرض مواد شیمیای خطرناکی همچون آفت‌کش‌ها، دود ماشین‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی هستند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پوست، لب، معده، مغز و پروستات مواجه‌اند.

"کارگران ساختمان"، سقوط اشیاء و دستگاه‌ها تنها خطرات موجود در کارگاه‌های ساختمانی نیستند. طبق گزارش انجمن ریه آمریکا حدود 1.3میلیون کارگر ساختمانی در این کشور در معرض "آزبست" قرار دارند. "آتش‌نشان‌ها"، ضربات، جراحت‌ها و استنشاق دود ممکن است جدی‌ترین تهدیدها برای سلامت آتش‌نشان‌ها باشند اما این افراد هفت برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از سکته قلبی هستند زیرا فشارهای جسمانی و روانی روی کارکنان این شغل بسیار بالاتر است.

"خلبان‌ها"، متخصصان دانشگاه ایسلند در مطالعات خود دریافته‌اند که خلبان‌ها 25 برابر بیش از معمول در معرض ابتلا به "ملانوما" بدخیم که مرگبارترین نوع سرطان پوست است، قرار دارند. "کارمندان"، آزمایش‌های متخصصان دانشگاه کارولینای جنوبی نشان می‌دهد انجام کارهای نشستنی و کم‌تحرک با افزایش 82 درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی مرتبط است. علاوه بر این، انجام بیش از حد کارهای نشستنی موجب تغییرات غیرعادی در نحوه سوخت‌وساز چربی‌ها و گلوکز می‌شود و متابولیسم طبیعی بدن را مختل می‌سازد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
soheyl
۰۸:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که احمدی نژاد یه بار دیگه رییس جمهور بشه.جونمو واست میدم حاج محمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
احمدی نژاد مرد واقعی بود....حالا گذرزمان ثابت کرد که احمدی نژادخادم واقعی ملت بود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
احمدی نژاد خیلی دوستت دارم...مردی که بدون ترس با تمام دنیا مقابله میکرد ...فردی که حالا مردم قدرش رو میدونن
Italy
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
درود بر دکتر احمدی نژاد که باعث عزت و سربلندی ایران بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
احمدی نژاد دوستت دارم
Germany
رکسانا
۲۳:۱۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
زنده باد احمدی نژاد انسان شجاع
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۲۳:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
احمدی نژاد فردی که مایه عزت ایران در مقابل آمریکا و همدستانش بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
احمدی نژاد دمت گرم دوستت دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
احمدی نژاد دوستت داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
بله
آخرین اخبار