وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:

"تولید علم و نشر آن" وسیله‌ای برای به نقد کشیدن دستاوردها

تولید علم و نشر آن یک محصول جانبی محسوب می‌شود و وسیله ای برای به نقد کشیدن "دستاوردها" است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛‌ رضا فرجی دانا صبح امروز با حضور در بیست‌و هفتمین جشنواره  بین‌امللی خوارزمی طی سخنرانی در سالن  اجلاس سران گفت: حضور رئیس جمهور در این جمع  نشان دهنده گفتمان علم و فناوری است و بدون شک در راهبردهای اقتصاد مقاومتی توجه به گفتمان "علم و فناوری" از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم در دولت یازدهم تکمیل زنجیره علم به ثروت است چنانچه هم اکنون  تعداد مقالات منتشر شده  تا قبل از این دولت کمتر از 700 مقاله بوده و در این دولت به 25 هزار مقاله رسیده است و این مطمئنا دستاورد مهمی محسوب می شود.

فرجی دانا تصریح کرد: چاپ نشر هدف ما نیست تولید علم و نشر آن یک محصول جانبی محسوب می شود و وسیله ای برای به نقد کشیدن دستاوردها است.

 تقاضا محور بودن برای "علوم پایه" صدمه ایجاد می کند

فرجی دانا در ادامه گفت: اخلاق حرفه‌ای و پژوهش باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه باید مسیری ایجاد شود که پژوهش را تحریک کند چنانچه تقاضا محور بودن برای علوم پایه صدمه ایجاد می کند.

وی افزود: تشویق پژوهشگران دوره های تحصیلات تکمیلی در بخش اول یعنی زنجیره ی تولید علم به ثروت را غنی تر می کند.

وی اظهار داشت: بخش دوم یا حلقه دوم در این زنجیره‌ی تولید علم به ثروت "دستیابی به فناوری" است که با توجه به وجود "پارکهای علم و فناوری" و تجاری سازی محصولات 134 مرکز رشد نشان از  موفقیت در ایده های نوآورانه است.

دانشجویان دکتری  باید از تامین معیشتی برخوردار باشند

فرجی دانا در ادامه گفت: با توجه به نقش دانشجویان دکتری و حضور موثر آنها باید از این افراد حمایت بیشتری صورت گیرد چنانچه دانشجویان دکتری باید از" تامین معیشتی" برخوردار باشند تا بتوانند فعالیت خود را مورد پژوهش قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از حلقه های مفقوده  نبودن "حقوق مالکیت فکری" است و قالبا یک سازمان باید متولی آن باشد چنانچه در این زمینه قدم های مثبتی برداشته شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: علم ، نشر ، وزیر ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.