دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا نوشت:

رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای سخت است/ تمرکز بر نیازهای عملی به گفتگوهای سازنده منجر می‌شود

"رابرت اینهورن" دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی موسسه بروکینگز به چاپ رسیده است، به طرفین گفتگو در مذاکرات هسته ای توصیه کرد بر نیازهای عملی برنامه هسته ای ایران تمرکز کنند تا به بن بست زودهنگام در گفتگوها نرسند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده آمریکایی بروکینگز، در مقاله دستیار سابق وزیرخارجه آمریکا آمده است: اکنون که توافقنامه موقت شش ماهه بین ایران و گروه 1+5 به اجرا در آمده است، مذاکره برای رسیدن به یک توافق جامع و حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران نیز  در وین از هجدهم فوریه شروع می‌شود. اجرای توافقنامه موقت به نظر خوب پیش می‌رود، اما چشم‌انداز پیشروی زودهنگام در مذاکرات آتی بسیار محدود است. در واقع این خطر وجود دارد که از همان آغاز، طرفین مواضع متفاوت و انعطاف ناپذیر اتخاذ کنند و رسیدن به توافق را دشوار سازند. در این مقاله راهکارهایی برای کاهش این خطرات و افزایش شانس موفقیت در مذاکرات ارائه می‌شود.

اگرچه دولت اوباما ترجیح می دهد ایران اصلاً غنی سازی نداشته باشد، اما می داند که چنین نتیجه ای هیچوقت حاصل نمی شود.در عرصه سیاسی ایران این اجماع نظر وجود دارد که رها کردن غنی سازی به معنای تسلیم در برابر فشارهای آمریکا و دست کشیدن از حقوق هسته ای است.از این رو دولت آمریکا آماده است تا غنی سازی را به عنوان بخشی از توافق بپذیرد. اما تاکید می کند که چنین برنامه‌ای باید بسیار محدود باشد.

در پایان این مقاله آمده است : اگر مذاکرات آتی به این شکل ادامه یابد که آمریکا در صدد کاهش زیرساخت های هسته ای ایران باشد و ایران نیز بخواهد این زیرساخت ها را حفظ کند، گفتگوها به سرعت به بن بست می رسد. مهم نیست که طرفین چگونه به مذاکرات آتی نزدیک می شوند، رسیدن به توافق سخت است.اما تمرکز بر نیازهای عملی به گفتگوهای سازنده منجر می‌شود و احتمال بن بست زودهنگام در مذاکره را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار