عبدالباري عطوان: تهران کليد حل بحران سوريه

سردبير روزنامه راي اليوم نوشت: اخضر ابراهيمي، به درستي متوجه شده است که کليد حل بحران سوريه در تهران قرار دارد بنابراين به تهران سفر کرد تا پس از آن، به سوريه رفته و از اين کشور بخشش اشتباهات بزرگش را درخواست کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "عبدالباري عطوان" سردبير روزنامه راي اليوم چاپ لندن در سرمقاله شماره امروز اين روزنامه با عنوان "ابراهيمي پشيمان، در دمشق را مي کوبد و خواستار بخشش اشتباهات بزرگش است"، نوشت : اخضر ابراهيمي فرستاده سازمان ملل ( که ديگر فرستاده اتحاديه عرب نيست)، روز دوشنبه در چارچوب سفرهاي فشرده خود براي آماده سازي زمينه برگزاري کنفرانس ژنو دو، در دمشق پايتخت سوريه فرود آمد اما تضميني وجود ندارد که وي در جريان اين سفر که تقريبا پس از شش ماه قطع روابط  صورت مي گيرد، با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديدار کند.

عطوان افزود: ابراهيمي به نظر نظام سوريه مرتکب اشتباه بزرگي شده است که ديپلمات برجسته اي مانند او نبايد دچار آن مي شد و آن اين بود که وي از رئيس جمهور سوريه خواست که در انتخابات آينده رياست جمهوري که قرار است در اواسط سال آينده برگزار شود شرکت نکند. وقتي که عبد العزيز بوتفليقه مريض و ناتوان هشتاد ساله رئيس جمهور کنوني الجزاير، آمادگي خود را براي دوره چهارم رياست جمهوري در انتخاباتي که قرار است آوريل آينده برگزارشود، اعلام مي کند آيا بشار اسد بايد از قدرت کناره گيري کند؟

به نوشته اين روزنامه، بشار اسد در مصاحبه مشهور خود با شبکه «الميادين» گفت مانعي براي نامزدي اش در انتخابات آينده رياست جمهوري سوريه وجود ندارد اگر زمان برگزاري آن تعيين شود (که مطمئنا به تعويق خواهد افتاد).

همچنين وي به اين مساله اشاره کرد که ممکن است گناه و اشتباه اخضر ابراهيمي را که در رده «گناهان بزرگ» است در صورت رعايت بي طرفي ببخشد يعني اينکه ابراهيمي بايد از درخواست هاي مخالفان و دوستان ملت سوريه در زمينه ضرورت برکناري وي دست بردارد؛ گر چه اين دوستان در نشست اخير خود در لندن از اين خواسته عقب نشيني کردند.
  
عبد الباري عطوان در ادامه مي گويد: فرستاده سازمان ملل به درستي متوجه شده است که کليد حل بحران سوريه در تهران قرار دارد بنابراين به تهران سفر کرد و دعوت غير مشروطي براي حضور در کنفرانس ژنو دو را تقديم ايران کرد. اين سفر اثر سحر آميزي داشت و براي او پاسخ به شرط سوريه مبني بر بيطرفي را محقق کرد.

در ادامه اين سرمقاله آمده است: توجه و اهتمام آمريكا به پرونده سوريه به سرعت در حال زوال و خوردگي است به طوري که دولت باراک اوباما اکنون به اسد رئيس جمهور سوريه نزديکتر است تا به مخالفان و کشورهاي عربي حامي آنان.

در ادامه سرمقاله راي اليوم آمده است: ويليام هيگ وزير خارجه انگليس در کنار احمد داود اوغلو همتاي ترکيه اي خود به وزراي خارجه کشورهاي عربي گفت که راه حل نظامي کلا بعيد به نظر مي رسد و هيچ گزينه جايگزيني براي راه حل سياسي وجود ندارد. 

عطوان افزود: نمايندگان مخالفان سوريه گفتند که آنها با اسد بر سر ميز گفتگو در ژنو يا جاي ديگر نخواهند نشست و در کنفرانسي که تهران در آن حضور داشته باشد شرکت نمي کنند.

اسد نيز در مصاحبه با شبکه الميادين اعلام کرده که با تروريست ها گفتگو نمي کند و مخالفان خارجي را به رسميت نمي شناسد واگر ناچار به مذاکره شد با بزرگان آنها مذاکره خواهد کرد و اين حکم ديگري براي لغو کنفرانس ژنو است چرا که اگر موضع نظام و مخالفان در قبال اين کنفرانس، اين است بنابراين چه کسي در آن حاضر مي شود؟

عبد الباري عطوان در ادامه سرمقاله خود مي افزايد: اکنون سه مهره اصلي در صحنه حضور دارد؛ نظام ،گروههاي جهادي و ارتش آزاد سوريه.

عطوان در ادامه با اشاره به چگونگي استفاده آمريکا از گروههاي جهادي در افغانستان نوشت: وقتي که دست و پاي آمريکا در افغانستان سوخت، با برخي از اين گروهها ائتلاف و زمينه مجهز کردن آنان به سلاح  را تسهيل کرد تا بتواند نيروهاي شوروي را از اين کشور اخراج کند. اين هدف عملا محقق شد اما کشورهاي خليج فارس که اين گروهها را پشتيباني مالي کرده بودند، بر آنان تسلط پيدا کردند و در نتيجه به خطر بزرگي براي غرب تبديل شدند و همچنان طرح هاي غربيها در منطقه را خنثي مي کنند. اکنون در آمريکا کساني هستند که نمي خواهند اين نقشه را بار ديگر تکرار کنند. 

در ادامه اين مقاله آمده است: عربستان سعودي اين روزها خود را درگير در جنگي نيابتي بر ضد ايران در سوريه مي يابد که ممکن است اين جنگ بدون کمک متحد آمريکايي، چند سال يا چند دهه به طول بينجامد؛ متحدي که با گشودن باب گفتگو با ايران، رياض را خوار و ذليل کرد و به اسد که عربستان به هر طريق ممکن خواستار براندازي آن است، مشروعيت داده است. 

اقدام آمريکا در خوار و ذليل کردن عربستان هنگامي سر برآورد که مسئولان رياض در اوج نزديک شدن به حمله نظامي آمريکا عليه اسد به علت کاربرد سلاح شيميايي در سوريه، از متحد آمريکايي خود خواسته بودند تعداد ناوهاي جنگي خود را در خليج فارس افزايش دهد که پاسخ سرد آمريکا  در اين زمينه  اين بود که ما آنقدر کشتي و ناو در اختيار نداريم.

احتمال برگزاري کنفرانس ژنو دو همانطور که اخضر ابراهيمي گفته تقريبا منتفي است و بازي به تاخير انداختن آن نيز همچنان ادامه مي يابد و تنها مساله شبه مطمئن اين است که اسد سر جاي خود باقي مي ماند.

عطوان در پايان اين سرمقاله نوشت: بنابراين در چنين شرايطي نبرد و درگيريها در سوريه ادامه خواهد يافت وابراهيمي بازنشسته مي شود و ما نيز مانند ديگران به نوشتن مقاله هاي تحليلي ادامه مي دهيم. جربا نيز مانند معاذ الخطيب و قبل از وي برهان غليون خواهد رفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار