تايمز ايرلند گزارش داد:

"جديت، صراحت و سرعت" موجود در مذاکرات ژنو عميقا مقامات آمريکايي را تحت تاثير قرار داد/ "رياض و تل آويو" بازندگان اصلي بودند

روزنامه "تايمز ايرلند" نوشت: در صورتي که روابط ايران و آمريکا از سر گرفته شود، رهبران تل آويو و رياض ممکن است احساس شکست بکنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش به قلم "پل گيلِپسي" آمده است، براي سعودي ها بدترين کابوس اين است که دولت آمريکا معامله بزرگ با ايران را انجام دهد. رابرت گوردن سفير آمريکا در رياض در سالهاي 2001 تا 2003، مي گويد اين امر اهميت بالقوه مذاکرات سازنده اين هفته در ژنو بين ايران و شش قدرت جهان را که با رياست اتحاديه اروپا صورت گرفت، نمايان مي سازد.

"آنها سرگرم گمانه زني هايي درباره تاثير احتمالي هستند که يک تغيير ژئوپليتيکي عمده به دنبال دستيابي به توافق بر سر برنامه هسته اي ايران و برداشته شدن تحريم هاي اقتصادي عليه اين کشور، خواهد داشت. در چنين شرايطي روابط آمريکا با ايران که از سال 1979، متوقف شده است، ممکن است تغيير کند و اين امر سياست هاي اساسي آمريکا و روابط آن را در خاورميانه دستخوش تغيير مي کند. عربستان سعودي و اسرائيل در اين گروه بندي جديد بازندگان اصلي خواهند بود يا به عبارتي ديگر رهبري فعلي آنها بازنده خواهد بود."

دراين گزارش آمده است: " از آنجائيکه آنها خصومت آمريکا با ايران را يک موهبت تلقي مي کنند، عجيب نيست که نمايندگان اين دو کشور همراه با متحدان خود در کنگره آمريکا چنين خصمانه برخورد مي کنند. اين نقش آفرينان که تا کنون بسيار متنفذ بوده اند، با عنصر تازه اي در اين بازي مواجه شده اند: نيروي قوي افکار عمومي در ايران و آمريکا که از راه حل هاي ديپلماتيک بيش از راه حل نظامي براي اين مناقشه پشتيباني مي کنند."

اين گزارش تأييد مي کند که "ايران عضو پيمان ان پي تي (منع توليد و گسترش تسليحات کشتار جمعي) است و نشانه اي نيز وجود ندارد که اين کشور قصد دارد سلاح هسته اي توليد کند."

تايمز در ادامه مي نويسد: "با اين حال جديت، صراحت و سرعت موجود در مذاکرات اين هفته عميقا مقامات آمريکايي را تحت تاثير قرار داد. همه آنها به اين مي انديشند که خاورميانه اکنون چقدر پرمخاطره است و چقدراکنون ممکن است پذيراي يک تغيير باشد. به نظر مي رسد زمان براي يک گروه بندي جديد در خاورميانه مناسب است و خيالپردازانه نيست که سناريوها براي اين کار تدوين شوند."

در اين خصوص نبايد ناباوري اسرائيل و عربستان سعودي را از نظر دور داشت. رهبران هر دو کشور علاقه عميقي به خنثي کردن اين تغيير دارند. واکنش هاي آنها يادآور سخن گريگوري آرباتوف مشاور گورباچف در سال 1989 خطاب به غرب است که گفت «ما کار فوق العاده اي براي شما انجام مي دهيم، ما شما را از شر دشمنتان رها مي کنيم».

اين گزارش مي افزايد: "معامله بزرگ آمريکا-ايران، اسرائيل را وامي دارد جدي تر به مسئله فلسطيني ها فکر کند و ضميمه کردن تدريجي اراضي آنها را کنار بگذارد. اين معامله سعودي ها را در کار حمايت از مخالفان که در سوريه ايجاد کرده اند، مستاصل رها مي کند و موجب مي شود آنها به حمايت خود از ارتش مصر از بيم اخوان المسلمين بازنگري کنند.  آنها بايد با آينده اي رو به رو شوند که در آن تغيير در سياست هاي آمريکا موجب مي شود اين کشورها کمتر يک منبع حياتي نفت، خريداران عمده اسلحه و ميزباني براي پايگاه هاي آمريکا باشند و همچون ديگر نظام هاي سلطنتي در خليج فارس بايد جامعه هاي خود را براي تغييرات سياسي آماده کنند. "

در پايان اين گزارش آمده است: "اوباما به يک ميراث نياز دارد و از اين رو با درک موج قوي مخالفت هاي مردمي در آمريکا عليه حمله به سوريه، مداخله نظامي در اين کشور را با تيزبيني به تاخير انداخت. او که در برخي برنامه هاي خود در آسيا ناکام مانده است، اکنون يک اميد ديگر دارد و آن اينکه اين معامله بزرگ را دنبال کند."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار