در نشست خبري دومين جشنواره فيلم اولي ها عنوان شد:

ارائه خدمات آموزشي هدف اصلي انجمن سينماي جوان است/ هيچ وقت فكر رونمايي از كتابي را توسط خودم نمي كردم

هاشم ميرزاخاني گفت: ارائه خدمات آموزشي با متد جديد فلسفه و هدف اصلي انجمن سينماي جوانان ايران است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل نشست خبري دومين جشنواره فيلم اولي ها و جشن فارغ التحصيلي كه صبح امروز در محل انجمن سينماي جوانان ايران با حضور "هاشم ميرزاخاني" مدير عامل و رئيس هيئت مديره انجمن سينماي جوانان و دبير جشنواره، "سعيد ربيعي" معاون آموزشي و فرهنگي انجمن و اساتيد انجمن برگزار شد.



در ابتداي نشست هاشم ميرزاخاني دبير جشنواره گفت: انجمن سينماي جوان به عنوان متولي اصلي آموزش و توليد فيلم كوتاه است و به منظور ارتقاي سطح آگاهي، تجربه و بينش نسل جوان براي ورود به سينماي جوان براي ورود به سينما ملي، باشگاه به پرورش هنرمنداني متعهد، خلاق و توانمند كه موجب دستيابي به آثار فارخ فيلم كوتاه مي شود.

وي ادامه داد: ارائه خدمات آموزشي به هنرجويان فلسفه و هدف انجمن است كه با متد جديد آموزشي 120 استاد دانشگاه در حوزه فيلم با انجمن همكاري كردند.

دبير جشنواره افزود: در حال حاضر در دوره 27 آموزشي بلند مدت هستيم و در دوره سال 90 و 91، 1624 نفر در آزمون شركت كردند كه از اين تعداد 737 نفر ثبت نام كردند و از افراد 661 نفر به مرحله فارغ التحصيلي رسيدند و طي فرايند آموزشي براي پايان نامه خود بايد يك فيلم كوتاه 3 تا 10 دقيقه براي فارغ التحصيلي خود بسازند كه 418 نفر موفق به ساخت فيلم كوتاه شدند.

مدير عامل انجمن سينماي جوان اظهار داشت: دوره هاي آموزشي در چهار ترم با 16 واحد درسي كه 610 ساعت آموزشي است براي هنرجويان ارائه شد متد آموزشي جديد بصورت يكپارچه در سراسر كشور اجرا شد و آزمون ها نيز همزمان برگزار شد.

ميرزاخاني افزود: معرفي و ارزيابي بهترين توليد هنرجويان فارغ التحصيل ازدومين دوره آموزشي بلند مدت فيلمسازي كه با متد جديد و بر اساس روش استاندارد بين المللي ايزو 10015 تهيه شده است.

رئيس هيئت مديره انجمن تصريح كرد: از 418 فيلم، 71 اثر به بخش مسابقه راه پيدا كرد كه اين آثار را احمد كاوري، روح الله شمقدري و سعيد شاه حسيني از داوران دومين جشنواره فيلم اولي ها بودند.

ميرزاخاني، در خصوص نحوه برگزاري جشنواره فيلم اولي ها بيان كرد: كليه آثار كه در مسابقه شركت كردند به اضافه آن فيلم هايي كه شركت نكرد در كليه دفاتر انجمن به نمايش گذاشته مي شود.

وي افزود: اين جشنواره در دو بخش مسابقه فيلم اولي ها و جنبي برگزار مي شود.

ميرزاخاني دبير جشنواره گفت: به منظور بهره برداري فيلمسازان از خدمت به وجود آمده و نمايش آثار برگزيده در چهار جشنواره در سراسر كشور 16 فيلم كوتاه از 13 كشور جهان در كنار بخش مسابقه به نمايش درمي آيد.

مدير عامل انجمن سينماي جوان خاطرنشان كرد: براي اين دوره فيلمسازي بلند مدت 843 استاد با انجمن سينماي جوان همكاري داشتند.

اميدوارم اين جشنواره بتواند فعاليت هاي انجمن و توليدات را به خوبي نشان دهد البته بايد اين متد آموزشي و طرح درسي ها را به روز رساني كنيم.

**متد جديد آموزشي يك انقلاب در انجمن بود

در ادامه نشست سعيد ربيعي معاون آموزش و فرهنگي در خصوص متد جديد آموزش بيان كرد: جشنواره فيلم اولي ها فرصتي را فراهم كرد تا رويدادهاي جديدي كه در انجمن در خصوص متد آموزش جديد رخ داده كه ماحصل اين دوره با متد جددي خروجي هايي هستند كه در اين جشنواره فيلم ساخته بودند.

وي ادامه داد: از سال 89 و طي شش ماه كار پژوهشي و آسيب شناسي طرح دروس آموزش فيلم سازي بلند مدت با تغييراتي همراه بود كه اين م تد را مي توان به عنوان يك انقلاب در انجمن به حساب آورد كه متد جديد آموزش با روش استاندارد بين المللي ايزو 100115 تهيه شده بود و بر اساس نياز سنجي صورت گرفت.

معاون آموزشي و فرهنگي انجمن اظهار داشت: شش عنوان درسي را به 16 عنوان درس تبديل كرديم و آن زمان سرفصلي وجود نداشت، بعد از دو دوره برگزاري آموزش فيلم سازي در دوره سوم بازنگري شد.

اسفنديار شهيدي مدرس و كارگردان گفت: افتخار داشتم كه در زمينه تصويربرداري و نورپردازي در برنامه ريزي مشاركت نمايم.

وي ادامه داد: بيشتر آشنايي با تصويربرداري را گسترش دادم كه هنرجويان آشنايي كاملي در اين زمينه داشته باشند.

شهيدي افزود: از بين هنرجوياني كه در زمينه تصويربرداري هستند افراد موفقي در بين آن ها وجود دارد كه بعضي از آن ها وارد سينما شدند.

** رونمايي از كتاب مديريت توليد

محمدرضا پاسدار، نويسنده و استاد دانشگاه از كتاب مديريت توليد رونمايي كرد و سخناني گفت:‌ هيچ وقت فكر نمي كردم كه از كتابي رونمايي كنم و هميشه علاقمند بودم كه از اثري رونمايي كنم.

وي افزود: از تجربه هايي كه از كتاب هاي قبلي در خصوص چاپ داشتم دل زده شدم و يكي از كتاب هايم هفت سال طول كشيد تا چاپ شود اما از زحمات انجمن سينماي جوان تشكر مي كنم كه بستري را فراهم كردند اين كتاب سريع چاپ شود.

پاسدار گفت: چهار كتابي كه در حوزه مديريت توليد ترجمه شده بود پاسخگوي نيازهاي كشور ما نبود.

وي ادامه داد: سعي كردم كتاب هايي كه در غرب در اين خصوص است را مطالعه و چكيده اي از آن را جمع آوري كردم كه مورد استفاده دانشجوي ايراني باشد.

سعيد شاه حسيني در ادامه نشست گفت: در حيطه درس كارگرداني يكي از مسائلي كه در انجم مدنظر بود، آموزش و توليد بود كه از ابتدا با فراز و نشيب زمان توليد يا آموزش كم رنگ شده بود.

وي افزود:‌ در اين چند سال اخير شكل ارائه دروس يكپارچه شد، انجمن از شيوه سنتي استاد و شاگردي تغيير كرد و به آكادميك تبديل شد.

در ادامه مهناز مظاهري تهيه كننده عكاس و استاد دانشاه بيان كرد: دانشجويي كه به دانشگاه مي رود انگيزه‌اش گرفتن مدرك است، اما دانشجويي كه غيررسمي در آموزشگاه ها درس مي خواهد زود وارد بازار كار مي شود.

وي افزود: در دوره هاي گذشته شاهد هنرجوياني بوديم كه فارغ التحصيل دانشگاه بودند، اما براي مهارت به انجمن آمدند تا زودتر وارد بازار كار شوند.

مظاهري گفت: بحث نظام آموزش هر لحظه به روز مي شود و ثابت نيست، ما با نظام و تجهيزاتي روبرو هستيم كه هر ماه تغيير مي كند.

وي اظهار داشت: آموزش خوب و موفق است كه در ذهن هنرجو سؤال ايجاد كند و او را تشنه يادگيري كند.

مظاهري خاطرنشان كرد: آموزش سينماي جوان يا يكپارچگي آموزش نيازمند حفظ پويايي است و جامعه جهاني نيز در حال پويايي و تكامل است و لذا بايد در نظام آموزش پويايي را دنبال كنيم.

احمد كاوري، كارگردان سينما و داور جشنواره فيلم اولي ها گفت: بخش كوچكي از تلاش انجمن به عنوان فيلم محسوب مي شود.

وي افزود: يكي از نشانه هاي تحول و تازگي، تجربه گرا بودن در فيلم ها است كه مي توان در آثار هنرجويان ديد و بيشتر اين آثار تماشايي و ديدني است با اين اولين تجربه هنرجويان در زمينه فيلم سازي است.

كاوري تصريح كرد: در سينماي حرفه اي نگاه كنيم، خيلي دنبال اين نيستيم كه تبديل به يك فيلم ساز تلويزيون يا سينما شويم.

وي گفت: اميدوارم افرادي كه در اين حوزه تجربه لازم را ندارند از اين حوزه فعاليت نكند و افراد با تجربه و پرقدرت وارد اين عرصه شوند و از همين جا يعني جشنواره فيلم اولي ها فعاليت افراد شروع مي شود.

اين كارگردان خاطرنشان كرد:‌ اميدوارم كه فيلم هاي سطح پايين سينما و فرهنگ آن ارتقاء پيدا كند./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار