گزارش میدانی باشگاه خبرنگاران به مناسبت روز دارو سازی؛

محله‌ای به نام تولید دارو

مجتمع کارخانه ای تولید دارو نخستین علت شکل گیری محله ای در تهران بود. محله ای که به دلیل وجود کارخانه های داروسازی محله تولید دارو نام گرفت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، محله تولید دارو، نامی آشنا برای بسیاری از شهروندان جنوب تهران است، محله ای که در سال 1332 با احداث مجتمع کارخانه ای تولید دارو چون ایران دارو، تولید دارو، تکنو صنایع و کیوان  شکل مسکونی به خود گرفت.

پژوهی فر، منشی شورایاری محله تولید دارو در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: از سال 1332 با ساخته شدن مجتمع کارخانه ای تولید دارو، کارگران این کارخانه ها در اطراف محل کارشان مستقر شدند. از این رو مردمان بسیاری به این محل مهاجرت کردند و در این نقطه از شهر زندگی خود را می گذارندند.

وی ادامه داد: اما همین فضای کاری سبب شد تا مهاجران زیادی به محله تولید دارو مراجعه کنند و ساختمان های مسکونی پس از دیگری ساخته شد.  بعد از گذشت سال ها و با افزایش مهاجرت در دهه 40 این نقطه از کلانشهر تهران حالت مسکونی به خود گرفت؛ و زمین های بایر محدوده نیز به اماکن دولتی و آموزشی و ... تبدیل شد.

پژوهی فر بیان کرد: خیابان های یادگار ـ تولید داروی سایق و بیست متری تختی از نخستین خیابان های این محله به شمار می آیند که خیابان های بعدی در راستای آن ها احداث شده اند.

بر اساس این گزارش، شرکت تولید دارو جزو قدیمی ترین کارخانه های دارو سازی ایران است که در سال 1335 برای انجام فعالیت و ساخت فرآورده های دارویی احداث شد. در حال حاضر این شرکت تولید کننده بیش از هشتاد قلم دارویی است و محصولاتی چون دی کلسیم فسفات، متانول، پویدون آیوداین و ... را تهیه می کند.

همچنین شرکت داروسازی ایران دارو نیز یکی دیگز از کارخانه های دارو سازی در محله تولید دارو است که در سال 1343 با عنوان سیانامید کی بی سی احداث شد که در سال 61 نام خود را به ایران دارو تغییر داد. داروهای قلبی و عروقی، داروهای دستگاه گوارش، مکمل های دارویی، پماد و ... از جمله محصولات شرکت ایران دارو است.

پژوهی فر در ادامه به مشکلات وجود کارخانه های دارو سازی در محدوده شهری اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته و بر اساس قانون کارخانه ها و صنایع آلاینده باید از محدوده شهری خارج شوند که در محله تولید دارو نیز با اینکه همین کارخانه ها باعث رشد و شکل گیری منازل مسکونی شده است؛ اما با گسترش شهرنشینی به نظر می رسد با وجود مشکلات ترافیکی و آلایندگی محیطی ساخت دارو در این محدوده این کارخانه ها باید از این منطقه خارج شوند تا برای ساکنان همجوارشان کشلات بهداشتی به وجود نیاورد.

به گفته وی، وجود کارخانه های تولید دارو طی سال های اخیز جز پخش مواد شیمیایی منفعتی برای شهروندان نداشته است و خواسته ما از مسئولان نیز خروج این کارخانه ها از سطح محدوده است./ح

گزارش از رقيه بقائي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار