گزارش/ دستگاه قضا در هفته‌ای که گذشت

از آزادي "م.ز" میلیاردی به قيد وثيقه 500ميليارد توماني تا صدور منع تعقيب براي حجت‌الاسلام پورمحمدي

تعيين سقف 110سكه براي كاهش زندانيان مهريه، برخورد دستگاه قضا با هرگونه تخلفات انتخاباتي، صدور منع تعقيب براي حجت‌الاسلام پورمحمدي، برخورد مقتدرانه قوه قضائیه با متجاوزان به عنف، رفع اتهام از روزنامه "اعتماد" و نشريه "پول" مهم‍ترین رویدادهای دستگاه قضایی را طی هفته گذشته رقم زدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، طی هفته‌ای که گذشت، دستگاه قضایی کشور با رویدادهای متنوع و متفاوتی نقطه تمرکز رسانه‌های مختلف خبری شد.


*یکی از خبرهایی که طی هفته گذشته از سوی باشگاه خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت، قانون تجاوز به عنف بود که کارشناسان حقوقی کشور در این زمینه اظهار نظر کردند.

یک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

ضرورت برخورد شدید دستگاه قضا با متجاوزان به نوامیس

یک حقوقدان گفت: قوه قضائیه باید با متجاوزان به نوامیس مردم بر اساس قانون مجازات اسلامی، برخوردی جدی و قاطع داشته باشد.                                                   

یک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد
حکم تجاوز به عنف، اعدام است


وکیل پایه یک دادگستری گفت: قوه قضائيه با افراد شرور و متجاوزان به امنيت و آسايش مردم به شدت برخورد و برای عبرت گرفتن دیگران در ملاعام حکم اعدام را اجرا می‌کند.
 

**دادگاه مطبوعات که یکشنبه‌های هر هفته تشکیل می‌شود، طی هفته‌ای که گذشت هم از جلسات دادگاه دور نبود و در مورد شکایت‌های واصله نسبت به برخی مطبوعات و رسانه‌ها تصمیم گیری کرد.
 
كسائيان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان كرد
 
رفع اتهام از روزنامه "اعتماد" و نشريه "پول"

سخنگوي هيات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: روزنامه "اعتماد"، سايت و نشريه "پول" به اتفاق آراء مجرم شناخته نشدند، اما نشريه پول تذكر گرفت.
 
**یکی دیگر از خبرها فعالیت رسیدگی به جرم محمد توسلي به اتهام اداره نهضت آزادي و فعاليت تبليغي عليه نظام، بود که از سوی باشگاه خبرنگاران صورت گرفت متحمل اين مجازات شده است.

وکيل توسلي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

محمد توسلي به حبس تعزيري محکوم شد

ايمان ميرزازاده گفت: محمد توسلي به 11 سال حبس تعزيري و 5 سال محروميت از فعاليت اجتماعي محکوم شد.

**حجت‌الاسلام و المسلمين غلامحسين محسني‌‌ اژه‌اي در سي‌وهفتمين نشست خبري که با خبرنگاران داشت مسائلی را مطرح کرد.

براي رئيس سازمان بازرسي كل كشور قرار منع تعقيب صادر شده است

دادستان كل كشور در ادامه درباره رسيدگي به اتهامات رئيس بازرسي كل كشور در دادگاه ويژه روحانيت تصريح كرد: شكايت از حجت‌الاسلام پورمحمدي در دادگاه ويژه روحانيت بررسي شده و دادسرا وي را دعوت كرده است.

پرونده مهدي هاشمي هنوز در مرحله تحقيقيات است

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص ملاقات برخي زندانيان امنيتي در زمان تحقيقات مقدماتي مانند مهدي هاشمي گفت: براساس قانون آئين دادرسي قاضي با هماهنگي بازپرس و تحقيق‌كننده پرونده‌ها در مرحله تحقيقات مقدماتي مي‌تواند اجازه تماس و ملاقات با وكيل و يا خانواده متهم را بدهد و اگر بازپرس مطمئن شود كه اين ملاقات و تماس خللي در تحقيقات ايجاد نمي‌كند انجام آن بلامانع است.

**از دیگر خبرها این بود که خلاف ادعاهای غرب در خصوص وجود جریان اطلاعات آزاد در کشورهای غربی، پخش شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره هاتبرد متوقف شد که حقوقدانان در این باره اظهاراتی داشتند.

یک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

قطع شبكه‌هاي ايران از هاتبرد ادعاي آزادي بيان و رسانه را نقض مي‌كند

يک وکيل پايه يک دادگستري با بيان اينکه پروتکل‌هاي جهاني اطلاع رساني نبايد با منع آزادي بيان مواجه شوند، افزود: اين كار از ايجاد تبادل آزاد افكار و اطلاعات در سطح جهان جلوگيري كرده و از لحاظ حقوقي در مجامع بين‌المللي قابل پيگيري است.

**چند ماه پيش در جريان پيگري پرونده متهمان فساد بزرگ 3 هزار ميلياردي نام ديگري با عنوان م.ز به عنوان بزرگترين بدهكار بانكي در رسانه‌ها منتشر و ماجرا تا آنجا پيش رفت كه وي به "مه آفريد 2 " شهرت يافت، که باشگاه خبرنگاران گزارشی در این باره نوشت.

"م.ز" ميلياردر افسانه‌اي ايران كيست؟

از "م.ز" كه اخيرا سخنگوي دستگاه قضايي از آزادي وي به قيد وثيقه 500 ميليارد توماني خبر داده، چه مي‌دانيد، سوابق وي به عنوان ميلياردر افسانه‌اي ايران چيست؟ در اين گزارش به بررسي بخشي از سؤالات و ابهامات درباره م.ز پرداخته‌ايم.

**در پاسخ به اینکه آيا امكان تعيين سقف مهريه توسط قانون وجود دارد يا خير، برخی از حقوقدانان در این زمینه اظهار نظرهايي ارائه كردند.


یک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

تعيين سقف 110سكه براي كاهش زندانيان مهريه

وكيل پايه يك دادگستري گفت: تعيين سقف 110سكه اي كه شوراي نگهبان نيزآن را تائيد كرده به منظور كاهش زندانيان مهريه است.


**با توجه به ورود برخی از رسانه ها و احزاب به فضای انتخابات، باشگاه خبرنگاران تبلیغات زودهنگام افراد در انتخابات و استفاده از منابع دولتی در تبلیغات را از لحاظ حقوقی پیگیری کرد.

يک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد كرد

ايجاد الزامات قانوني در تمام دستگاه‌ها براي پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي

يک حقوقدان گفت: الزامات قانوني تمام دستگاه‌ها در پيشگيري از وقوع جرايم انتخاباتي و استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي موجود در اين زمينه مي‌تواند از تخلفات تبليغاتي افراد در انتخابات رياست جمهوري بکاهد.

قاضي تردست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

استفاده از منابع دولتي براي تبليغات انتخاباتي جرم است

يك حقوقدان گفت: استفاده از منابع دولتي و بيت‌المال براي فعاليت انتخاباتي جرم است و برابر قانون با مجرمان برخورد خواهد شد.

گزارش/ زهرا منصوري

انتهای پیام/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار