گزارش/دستگاه قضا در هفته ای که گذشت؛

از شکایت "مرتضوی" از نمایندگان و رسانه ها تا مشورت هاشمی با دادستان در مورد بازگشت"مهدی"

ادامه واکنش حقوقدانان به ساخت فیلم اهانت آمیز به مقدسات اسلام، قرار مجرمیت خبرگزاری رویترز در ایران، شکایت سعید مرتضوی از نمایندگان و رسانه ها، مشورت هاشمی با دادستان در مورد بازگشت مهدی به ایران، بازداشت و احتمال برائت جوانفکر، بازداشت مدیر مسئول روزنامه مغرب و توضیحات دبیر هیات منصفه مطبو عات، دستگیری 16 عامل اختلال در بازار ارز کشور، اعتراض 37 متهم فساد مالی به احکام صادره و ...مهمترین رویدادهای قوه قضاییه را طی هفته ای که گذشت رقم زدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دستگاه قضایی کشور طی هفته ای که گذشت، دستخوش اخبار و التهابات متعددی بود.

موج اعتراضات و واکنش های حقوقدانان نسبت به اهانت به اسلام و پیامبر اعظم(ص) در یک فیلم موهن آمریکایی-اسرائیلی ادامه داشت اما طی همین هفته شاهد تحولات دیگری هم در عرصه قضایی کشور بودیم که در نگاهی کوتاه مروری خواهیم داشت به مهترین خبرهای قوه قضاییه طی هفته ای که گذشت...

معاون اول قوه قضاييه در تجمع اعتراض‌آميز علما‌، ائمه جماعات و طلاب علوم ديني:
اهانت به پيامبر اكرم(ص) تحت حمايت آمريكا صورت گرفته است/ اين جنايت به هيچ وجه بخشودني نيست

معاون اول قوه قضاييه با بيان اينكه ساخت فيلم اهانت‌آميز به ساحت پيامبر اكرم(ص) حلقه‌‌اي از مجموعه حلقه‌هايي است که به‌منظور هجمه به اسلام و مقدسات مسلمانان تشكيل شده است، گفت: اين اقدام قطعا با حمايت آمريكا صورت گرفته است.

اديب تاکیدکرد
ضرورت تدوين قوانين جامع بين‌المللي براي جلوگيري از اهانت به مقدسات

يك حقوقدان گفت: بايد قانون جامعي در قوانين بين‌المللي تدوين شود تا از اين پس هيچ فردي اجازه توهين به اديان الهي را نداشته باشد و در صورت بروز چنين جرمي در دادگاه‌هاي بين المللي محاكمه و مجازات شود

رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضائيه:
در آزمون قضا، ضريب آزمون دانشگاهيان و حوزوي‌ها متفاوت است

رئيس مركز جذب و آزمون قوه قضائيه گفت: ضرايب آزمون دانشگاهيان و حوزوي‌ها متفاوت است و اين آزمون به صورت متمرکز نخواهد بود و در شهرهاي مختلف ( تهران، قم، اصفهان، تبريز و مشهد) و احتمالا شهرهاي ديگر نيز برگزار خواهد شد

كسائيان:
خبرگزاري "رويترز" مجرم شناخته شد

سخنگوي هيات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: مدير خبرگزاري رويترز در ايران به اتفاق آراي هيات منصفه مطبوعات، مجرم شناخته شد.

 وكيل مرتضوي خبر داد

شكايت "سعيد مرتضوي" از نمايندگان مجلس و رسانه‌ها
وكيل مرتضوي گفت: دادسراي فرهنگ و رسانه شكايت مرتضوي را دريافت و احضاريه دادگاه براي برخي از افراد مورد شكايت وي ارسال شده است.

سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد
مشورت هاشمي با اژه‌اي در مورد بازگشت "مهدي" به كشور/ حبس ابد براي سه متهم اختلاس بيمه/ ارجاع پرونده مرتضوي به دادگاه
سخنگوي قوه قضاييه گفت: بعد از خروج آخر مهدي هاشمي از كشور در مشورتي كه پدر وي با من داشت گفتم كه به لحاظ حقوقي بايد مهدي به كشور بازگردد ولي از نظر شخصي بنده اگر نيايد بهتر است.

وکيل جوانفکر:

احتمال برائت جوانفکر وجود دارد/ تلاش احمدي‌نژاد براي اعمال ماده 18
وکيل مشاور مطبوعاتي رئيس‌ جمهور گفت: درخواست اعمال ماده 18 جوانفکر براي توقف رسيدگي به پرونده وي و بازبيني آن از سوي رئيس قوه قضائيه مورد قبول واقع نشد.

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان شد

توضيحات دبير هيات منصفه مطبوعات درباره تذكر به روزنامه "مغرب"
دبير هيات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: هيات نظارت بر مطبوعات به جرايم مطبوعاتي مي‌پردازد و تذكر به روزنامه مغرب هم در اين راستا صورت گرفته است.


با حكم حجت‌الاسلام پورمحمدي؛

علي سامع به سمت بازرس‌كل امور بانك و بيمه منصوب شد
از سوي رئيس سازمان بازرسي كل كشور علي سامع به سمت بازرس‌كل امور بانك و بيمه منصوب شد.

با حكم رئيس سزمان بازرسي كل كشور صورت گرفت

انتصاب منوچهر خاني به سمت بازرس كل اموراقتصادي و دارايي
طي حكمي از سوي رئيس سازمان بازرسي كل كشور منوچهر خاني به سمت بازرس كال امور اقتصادي و دارايي اين سازمان منصوب شد.

آیت‌الله آملی لاریجانی:
تساوی مردم در برابر قانون باید سرلوحه کار مسئولان قرار گیرد

رئيس قوه قضاييه رویکرد دستگاه قضایی را حرکت براساس قانون‌مداری و عدالت اعلام کرد و گفت:‌ قوه قضاییه برحسب وظیفه قانونی و شرعی، اجرای عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده و در این راه فرقی میان افراد مختلف نخواهد بود.

اسماعيلي:
18 هزار زندانی مشمول عفو مقام معظم رهبري شده‌اند


رئيس سازمان زندان‌ها با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و فراهم شدن زمینه مناسب فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی گفت: باید کاهش جمعیت کیفری که از تاکیدات مقام معظم رهبری است در دستور کار قرار گیرد.

دادستانی تهران اعلام کرد
16 عامل عمده اختلال ارزی بازداشت شدند

16 نفر از عوامل عمده اختلال ارزی که با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن، با کمک جریانات شایعه پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیر قانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره برداری کرده بودند، بازداشت شدند.

قاضي سراج:
اعتراض 37 متهم فساد مالي به حکم صادره هفته آينده به ديوان عالي کشور مي‌رود

قاضي پرونده فساد بزرگ مالي گفت: 37 متهم از پرونده فساد بزرگ مالی به حکم صادره اعتراض کردند که پرونده آنها هفته آینده به دیوان عالی کشور خواهد رفت.

يک حقوقدان:
قضات زن حق انشاء راي و صدور حکم ندارند

يك حقوقدان گفت: قضات زن در قوه قضاييه به دليل مسائل شرعي و فقهي حق انشاء راي و صدور حکم را ندارد و تنها در اجراي بعضي از احکام از آنها استفاده مي‌شود.

*گزارش//ملیحه پژمان

"انتهای پیام"/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.