گزارش/ دستگاه قضا در هفته‌ای که گذشت؛

از دستگیری 30 اخلال‌گر ارزی تا احضار کارگردان فیلم ضد اسلامی به دادگاه لس‌آنجلس

لزوم ایجاد قانون مشخص برای برخورد با اسیدپاشی، دستگیری 30 مخل بازار ارز، ادامه مبارزه قاطعانه با مفسدان ارزی، احضار کارگردان فیلم موهن به دادگاه لس‌آنجلس، عدم اقدام وکیل جوانفکر برای آزادی وی، اتهامات مدیر مسئول روزنامه مغرب، مجرمیت روزنامه ستاره صبح، توقیف کیهان کاریکاتور، دلایل ارجاع پرونده اختلاس بیمه به دادگاه و...مهمترین رویدادهای دستگاه قضایی را طی هفته گذشته رقم زدند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، طی هفته‌ای که گذشت، دستگاه قضایی کشور با رویدادهای متنوع و متفاوتی نقطه تمرکز رسانه‌های مختلف خبری شد.

**یکی از خبرهایی که طی هفته گذشته از سوی باشگاه خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت، قانون مبارزه با اسیدپاشی بود که کارشناسان حقوقی کشور در این زمینه اظهار نظر کردند.

يك حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاكيد کرد
ضرورت رسيدگي دستگاه قضا به جرائم زندانيان امنيتي

وكيل پايه يك دادگستري گفت: رسيدگي به جرائم امنيتي در چهارچوب قانون ضروري و حائز اهميت است.

يک حقوقدان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
لزوم ايجاد قانوني مشخص براي برخورد با جرم اسيد پاشي

يک کارشناس مسائل حقوقي گفت: بايد به طور اختصاصي يک قانون مشخصي براي مجازات و برخورد با جرم اسيد پاشي لحاظ شود.

**حتما در جریان اتفاقات اخیر در بازار ارز کشور هستید، اتفاقاتی که مشکلات بسیاری را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل کرد. مسئولان قضایی کشور دست به کار شدند و با دستگیری برخی اخلال‌گران بازار ارز و سکه مبنای مبارزه جدی با ملتهب کنندگا ن بازار اقتصاد به صورت جدی کلید خورد.

دادستان تهران خبر داد
دستگیری ۳۰ نفر از اخلال‌گران بازار ارز

دادستان تهران گفت: تاکنون 30 نفر از متهمان اصلی اخلال در بازار ارز کشور بازداشت شده‌اند و تحقیقات از آنان توسط کارشناسان مجرب آغاز شده است.


آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالی قضایی:
شناسایی و برخورد قاطعانه با اخلالگران ارزی ادامه خواهد داشت

رئیس قوه قضاییه با اخطار به اخلالگران بازار ارز گفت: دستگاه قضایی به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد که عده‌ای سودجو در شرایط موجود، با ایجاد التهاب در بازار ارز موجب فشار به مردم شوند و قطعا این افراد شناسایی می شوند و برخورد قاطعانه با سودجویان و اخلالگران ارزی ادامه خواهد داشت.


**مدتی است که انتشار فیلم موهن و ضد اخلاقی با اهانت صریح به مقدسات اسلامی، موجی از اعتراضات مسلمانان جهان بزرگ اسلام را در بر گرفته و اعتراضات و خشم مقدس مسلمانان همچنان ادامه دارد. در همین راستا هفته گذشته کارگردان این فیلم موهن به دادگاه فراخوانده شد.

احضار کارگردان فیلم ضد اسلامی در دادگاه لس آنجلس
کارگردان کالیفرنیایی فیلم ضد اسلامی که موجی از اعتراضات را در جهان اسلام به همراه داشت این هفته در دادگاه فدرال لس آنجلس حاضر می شود.

** حدود دو هفته پیش علی اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، بازداشت و برای طی دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد، باشگاه خبرنگاران طی هفته گذشته در تماس با وکیل وی آخرین جزییات این پرونده را جویا شده است.

با وجود ادعاي مدير حقوقي ايرنا در خصوص اعمال 18؛
وكيل جوانفكر: هيچ اقدامي براي آزادي جوانفكر نكرده‌ام

وكيل جوانفكر گفت: هيچ اقدامي براي آزادي جوانفكر نكرده‌ام و اطلاعي در خصوص اعمال ماده 18 در مورد جوانفكر ندارم.

** طی دو هفته گذشته مدیر مسئول روزنامه مغرب دستگیر شد و براساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر جرم غیر مطبوعاتی وی، ماجرای دستگیری مدیر مسئول مغرب در هاله ای از ابهام قرار داشت، اما خبرنگار باشگاه خبرنگاران در گفتگو با سردبیر این روزنامه در مورد اتهام وی اطلاع رسانی کرد.

سردبير روزنامه مغرب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
مدير‌مسئول روزنامه مغرب به اتهام مالي دستگير شده است

سردبير روزنامه مغرب گفت: درباره اتهام مدير‌مسئول اين روزنامه اطلاعات رسمي به ما ارائه نشده است ولي براساس اخبار منتشره، مشخص شده اتهامات او به سبب مسائل مالي است.

** دادگاه مطبوعات که یکشنبه‌های هر هفته تشکیل می‌شود، طی هفته‌ای که گذشت هم از جلسات دادگاه دور نبود و در مورد شکایت‌های واصله نسبت به برخی مطبوعات و رسانه‌ها تصمیم گیری کرد.

كسائيان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
نشريه ستاره صبح مجرم شناخته شد

سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات گفت: دادگاه نشريه ستاره صبح به دو اتهام افترا به نهادها و نشر مطالب خلاف واقع كه در هر دو عنوان اتهامي با اكثريت آرا مجرم شناخته شد.

**در ادامه رسیدگی به اعتراضات برخی متهمان پرونده اختلاس بزرگ بیمه ایران، این پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد که همین مساله ابهاماتی را برای برخی در پی داشت، باشگاه خبرنگاران دلایل ارجاع این پرونده را به دیوان عالی کشور پیگیری کرد.


شفيعي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام كرد
دلايل ارجاع پرونده "اختلاس بيمه" به ديوان عالي كشور

يك حقوقدان گفت: براي احكام اعدام يا حبس ابد ارجاع به ديوان عالي كشور به منزله تجديد نظر و اعلام راي نهايي ديوان محسوب مي‌شود.

** در پی تخلف نشریه کیهان کاریکاتور و درج یک کاریکاتور، هیات نظارت بر مطبوعات این نشریه را توقف کرد، ضمن این که خبرگزاری زنان هم لغو مجوز شد.

در جلسه‌ هیأت نظارت بر مطبوعات صورت گرفت
لغو مجوز خبرگزاري «وفا» و توقيف «كيهان كاريكاتور»

در جلسه امروز هيات نظارت بر مطبوعات مجوز خبرگزاري «وفا» لغو و «كيهان كاريكاتور» به دليل انتشار كاريكاتور موهن توقيف شد.

** یکی از مواردی که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده، مبارزه با جرایم امنیتی است که باشگاه خبرنگاران طی هفته گذشته به جزییات این قانون پرداخت.

كشاورز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام كرد
پيش‌بيني اعدام براي جرم "محاربه" در قانون مجازات اسلامي

يك حقوقدان با بيان اينكه براي جرم امنيتي "محاربه" مجازات اعدام پيش‌بيني شده است، گفت: در قانون پيش‌بيني شده به جرم‌هايي كه مجازات آنها قصاص نفس يا اعدام باشد بايد در دادگاه‌هاي كيفري استان با حضور پنج قاضي رسيدگي شود.

** دولت طی فروردین ماه سال جاری مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن خبرگزاری‌ها ملزم به درج منبع خبر می‌شدند که دیوان عدالت اداری مصوبه مذکور را مبنی بر الزام ذکر منبع خبر لغو کرد.

ديوان عدالت اداري مصوبه دولت را در مورد ذكر منبع خبر لغو کرد

هيات عمومي ديوان عدالت اداري مصوبه دولت مبني بر «الزام درج منابع اخبار در خبرگزاري‌ها» را ابطال کرد.

 ** براساس دیدارهای دوجانبه وزیر دادگستری با وزاری همتای خارجی، سه‌شنبه گذشته بختیاری با وزیر قانون پاکستان، دیدار و گفتگو کرد.


در ديدار بختياري با وزير قانون پاكستان تاكيد شد
اجرايي شدن موافقتنامه تبادل اسراي دو كشور ايران و پاكستان

طي ديدار و گفتگوي عصر امروز وزير دادگستري كشورمان با وزير قانون پاكستان بر اجرايي شدن موافقتنامه مبادله اسراي دو كشور كه طي دو سال گذشته مسكوت مانده است، تاكيد شد.

**رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در آستانه 19 مهر و سالروز تاسیس این سازمان، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و فعالیت‌های این مجموعه را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدي در گفتگوی ویژه خبری:
برنامه ریزی ضعیف و اجرای ضعیف برنامه نقطه ضعف دستگاه های اداری/تحریم بسترساز فساد است 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور "حوزه اقتصاد" را یکی از مستعدترین حوزه های کشوری در بروز خطا و فساد دانست و گفت: یک دستگاه نظارتی مثل سازمان بازرسی باید توجه و تمرکز بیشتری بر این حوزه داشته باشد، چراکه اقتصاد اساس زندگی مردم است.


**یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه در مورد مجرمان و افرادی که در زندا‌ ها به سر می‌برند، روند تغییر مجرمان و بازگشت آنها به اجتماع است. دراین زمینه باشگاه خبرنگاران طی هفته گذشته با معاونت فرهنگی و اجتماعی دستگاه قضایی گفتگو کرد.

معاون فرهنگی دستگاه قضا مطرح کرد
ترویج فرهنگ کتابخوانی و تعمیق باورهای دینی در زندان‌ها مهمترین ركن اصلاح مجرمان

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: ارتقاء تفکر زندانیان در طول دوران حبس یکی از مهمترین اولویت‌های دستگاه قضایی کشور است چرا که این افراد باید به متن اجتماع بازگردند و این مساله تنها با فرهنگسازی عمیق در زندان‌ها و اجتماع امکان پذیر است.

*گزارش//ملیحه پژمان

انتهای پیام/پ3
برچسب ها: قوه ، قضاییه ، مغرب ، اخلال ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار