"هفت" هم از پروژه لاله انتقاد كرد

مدير اسبق حوزه‌هاي علميه كشور و مراجع تقليد در خصوص ساخته شدن پروژه "لاله" اظهار نگراني كردند و خواستار اقدامي موثر و مفيد شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه "هفت" در قسمتي به انتقاد از پروژه "لاله" پرداخت.

مدتي است كه از انتشار نخستين خبر ساخت پروژه "لاله" مي‌گذرد اما در همين زمان اندك مي‌توان رد اين خبر را هر روز در رسانه‌ها مشاهده كرد.

خبر در ابتدا به صورت غير رسمي منتشر شد، به دستور مقامامت ارشد دولت ساخت فيلمي با عنوان "لاله" به مركز سينما و گسترش با كارگرداني اسداله نيك‌نژاد سفارش داده شد و اين خبر چندي بعد از انتشار در روزنامه رسميت پيدا كرد.

شفيع آقا محمديان مدير عامل مركز گسترش در همان روز از توليد چنين فيلمي اظهار بي‌اطلاعي كرد.

حساسيت‌ها وقتي اوج گرفت كه عنوان شد هزينه دو فيلم ميلياردي اين پروژه حدود يك‌سوم كل بودجه مركز گسترش در سال جاري است و اسداله نيك‌نژاد جزء كارگردان‌هاي فيلم اولي محسوب نمي‌شود.

اين در حالي است كه مركز گسترش حامي كارگردان‌هايي است كه مي‌خواهند فيلم اول خود را بسازند.

نام نيك‌نژاد هم با حساسيت‌هايي همراه بود، او كه سابقه ساخت فيلمي با نام "برنج خونين" را به طور مشترك با امير قوي‌دل و سريال "پاييز صحرا" را قبل از عظيمت به هاليوود را دارد سال 89 به عنوان يكي از اعضاء داوران جشنواره فيلم فجر معرفي شد اما به دليل برخي حاشيه‌ها و انتقادات رسانه‌اي به خاطر عملكردش د رهاليوود از داوري فجر استعفا كرد.

شفيع آقا محمديان درست يك روز پس از بي‌اطلاعيش از پروژه "لاله"‌اعلام كرد، اين فيلم در مورد "لاله صديق" بانوي رالي ايراني است كه توانسته تا قهرماني پيش برود، او در پاسخ به اينكه نيك‌نژاد فيلم اولي نيست پس چرا مورد حمايت مركز گسترش است گفت از اين به بعد مركز به دنبال ساخت كارهاي تجربه گرا است و اين كار تجربه‌اي جديد در سينماي ايران خواهد بود.

پس از آن عليرضا سجادپور از موافقت ضمني با صدور پروانه ساخت اين فيلم خبر داد همزمان هم نام عليرضا سبط احمدي به عنوان تهيه‌كننده مشترك اين پروژه با مركز گسترش منتشر شد.

جنجال بعدي اين فيلم وقتي رقم خورد كه اعلام شد؛ پروژه "لاله" پس از اين در دستور كار بنياد سينمايي فارابي بوده اما اين بنياد بنا به دلايلي حاضر به حمايت اين فيلم نشد و دليل مخالفت بنياد سينما فارابي با اين پروژه اختلاف فاحض فضاي فرهنگي حاكم بر فيلمنامه با فرهنگ ايراني اسلامي عنوان شد.

با اين حال پروژه مسير طبيعي خود را طي كرد و اعلام شد "جليل عرفان منش" مشاور رئيس سازمان سينمايي و عضو شوراي صدور پروانه ساخت و نمايش مشغول بازنويسي فيلمنامه است.

در عين حال برخي فيلمسازان چون همايون اسعديان، عزيز‌اله حميد نژاد، علي معلم، جواد نوروزبيگي،‌ ابراهيم اصغري و محمدرضا اسلام لو مخالفت خودشان را باساخت اين فيلم اعلام كردند.

رئيس سازمان سينمايي اما از دفاع از پروژه "لاله" لب به سخن گشود و اين فيلم را تجربه‌اي جديد براي سينماي ايران در عرصه بين‌المل توصيف كرده است.

مدير اسبق حوزه‌هاي علميه كشور هم در مورد پروژه "لاله"و  توليد مشترك آن با هاليوود عنوان كرد:‌ همه مسئولان مومن و دلسوز حوزه علميه مراجع تقليد از اين امر نگرانند و اين مي‌طلبد كه اقدامي موثر و مفيد صورت گريد و دامنه انتقادات به مجلس كشيده شده و سيد جليل يحيي‌زاده از ساخت چنين فيلمي به شدت انتقاد كرد چندي بعد جمال شورجه عضو شوراي عالي سنيما از حمايت رئيس جمهور از اين فيلم خبرداد.

كلوني، دنيرو، شان پن، بن كنيزلي اينها نام‌هايي بودند كه از مدتها پيش به عنوان بازيگر احتمالي پروژه "لاله" بر سر زبان‌ها  افتادند.

شفيع آقا محمديان اين نام‌ها را گمانه‌زني رسانه‌ها دانست،‌ اما با باين اينكه نظر ما انتخاب بازيگر سلامت كارنامه كاري آ‌نها است مهر تاييدي به اين شايعات زد، در اين ميان بيشترين انتقاد به پروژه "لاله" و كارگردانش توسط حسين شريعتمداري در يادداشت روز سه شنبه هفته گذشته روزنامه كيهان رقم خورد اين نوشته جوابيه جوادشمقدري در همان روز را به همراه داشت./ي2

برچسب ها: پروژه لاله ، برنامه ، هفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار