در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سریال‌های خارجی مشمول ممیزی پسینی هستند

سخنگوی مجمع رصتا گفت: سریال‌های خارجی در مقایسه با سریال‌های ایرانی مشمول ممیزی پسینی هستند و وقتی یک سریال ممنوع اعلام شود، دادستانی از پخش آن جلوگیری می‌کند.

سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا درباره رویکرد ساترا نسبت به سریال‌هایی که از بابت پخش ممنوع اعلام می‌شوند، گفت: ساترا هوشمندانه تلاش می‌کند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد، تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکو‌های خارجی نشود.

مراد حسینی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های ساترا در حوزه تنظیمگری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود، قبل از ممنوعیت داده‌های لازم در اختیار نخبگان و رسانه‌های جمعی قرار می‌گیرد، تا زمانی که سریال ممنوع می‌شود شاهد همراهی نخبگان و رسانه‌های جمعی باشیم.

سخنگوی مجمع رصتا با بیان اینکه اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهمی است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا گرفته می‌شود، توضیح داد: این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل می‌گیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام می‌شود، دادستانی از انتشار آن در سکو‌های داخلی جلوگیری می‌کند.

وی درباره نحوه تنظیمگری ساترا گفت: تنظیمگری ساترا، یک تنظیمگری هوشمندانه است و با توجه به اینکه مخاطبان سکو‌های نمایش خانگی در ایران از سریال‌های ایرانی استقبال می‌کنند، سریال‌های ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. سریال‌های خارجی در مقایسه با سریال‌های ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند. یعنی اول نمایش داده می‌شوند و بعداً اگر ساترا ملاحظه‌ای داشته باشد، به سکو‌های نمایش خانگی اعلام می‌کند که فلان سریال را اصلاح و یا در مواردی خاص شبیه سریال «حشاشین» حذف کنند.

به گفته مراد حسینی، آیین نامه محتوایی ساترا به تمام سکو‌های شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانه‌های نمایش خانگی خودشان موظف هستند آیین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست. طبق خود اظهاری سکو‌های شبکه نمایش خانگی، پرمخاطب‌ترین سریال‌های خارجی در سکو‌های ایرانی برخی سریال‌های ترکی، کره‌ای و هندی هستند.

لازم به ذکر است مجمع «رصتا» به‌عنوان نهادی با رویکرد خودتنظیم‌گری مشارکتی در حوزه صوت و تصویر فراگیر از سال گذشته با هدف مشارکت مؤثر فعالان صنعت در فرآیند‌های تنظیم‌گری و ساماندهی امور مربوط به خدمات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تشکیل شده است و تمام رسانه‌های دارای مجوز از ساترا به‌صورت پیش‌فرض عضو این مجمع هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار