احتمال ابتلا به سرطان حنجره در مردان چهار برابر بیشتر از زنان

احتمال ابتلا به سرطان حنجره در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرطان حنجره از شايعترين سرطانهاي سر و گردن است و سالانه تعداد زيادي از افراد در سراسر دنيا به اين بيماري مبتلا می شوند، اظهار داشت: تشخيص هر چه سريعتر اين بيماري در مراحل اوليه باعث مو فقيت بيشتر درمان و كاهش عوارض آن می شود.

دکتر علی تقی زاده افزایش سن بالاتر از 55 سال، مصرف دخانیات، مصرف الکل، سابقه ابتلا به سرطانهای سر و گردن، تماس مستقیم با با غبار اسيد سولفوريك، نيكل و آزبست و بيماران مبتلا به ريفلاكس معدي مروي از جمله عواملی برشمرد که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: خشونت صدا يا هر گونه تغيير در صدا، وجود توده در گردن، گلودرد يا احساس انسداد در گلو، سرفه اي كه بهبود نمي يابد، تنفس بدبو، درد گوش و كاهش وزن از جمله علائم این بیماری به شمار می رود و در صورت بروز این علائم افراد باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

متخصص رادیو تراپی و انکولوژی در خصوص اقدامات تشخیصی و بررسی وسعت این بیماری اظهار داشت: پزشکان با معاينه باليني تيروييد، گردن و غدد لنفاوي، لارنگوسكوپي غير مستقيم (كه به وسيله ابزاري مجهز به آينه براي بررسي حنجره استفاده مي شود)، لارنگوسكوپي مستقيم، سی تی اسکن و نمونه برداری می توانند بیماری و وسعت آن را تشخیص و اقدامات درمانی را آغاز کنند.

دکتر علی تقی زاده با اشاره به اینکه مراجعه به موقع به پزشک نقش موثری در نتیجه درمان بیماران دارد، تصریح کرد: برای درمان بیماران مبتلا به سرطان حنجره از روشهایی شامل برداشت كامل يا نيمه كامل حنجره پرتو درماني (Radiation Therapy)و استفاده از اشعه ايكس يا گاما با انرژي بالا براي نابود ساختن سلولهاي سرطاني ،شيمي درماني استفاده مي شود.

عضو گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: امروزه متخصصين سرطان در مواردي از سرطانهاي حنجره ميتوانند با استفاده از تركيب پرتودرماني و شيمي درماني، حنجره بيمار را حفظ و با عث كاهش عوارض ناشي از برداشت حنجره و بهبود كيفيت زندگي اين بيماران شوند.

گفتنی است: به منظور بررسی و راهکارهای پیشگیری و درمان سرطان، نشست بین المللی سرطان شهریور ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود. این نشست با حضور دانشمندان کشور و دیگر کشورهای از جمله کانادا، فرانسه، ترکیه، آلمان و آمریکا برگزار می شود و علاقمندان تا سی ام خرداد مهلت دارند نسبت به ارسال مقاله به پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی http://congress.mums.ac.ir/imcc اقدام کنند. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار