آسيب به حنجره، شايعترين عارضه استفاده بي رويه از مواد پاک کننده

آسيب هاي تنفسي و به خصوص آسيب به حنجره شايع ترين عارضه استفاده بي رويه از مواد پاک کننده است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ آرزو دهقاني، كارشناس آموزشي اورژانس كشور ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در روزهاي پاياني هر سال و مقارن با نظافت منازل در اين ايام با عنوان معمول خانه تکاني، مواردي از مسموميت با مواد شوينده به علت استفاده‌ نادرست از برخي فرآورده‌ هاي پاک‌ کننده‌ خانگي، گزارش مي شود كه بيشترين مورد به مسموميت با وايتکس مربوط مي شود.

وي افزود: استفاده نادرست و بيش از حد مواد شوينده شيميايي منجر به مشکلات متعددي از قبيل اختلالات تنفسي، مشکلات پوستي و حتي آسيب به چشم مي شود که به بحث در مورد آنها خواهيم پرداخت.

دهقاني با اشاره به اين كه طبيعتاً مواد پاك كننده اي كه ايجاد گاز يا بخار مي كنند، خطرناک خواهند بود، گفت: در افراد مبتلا به آسم احتمال ابتلا به اختلالات تنفسي ناشي از استفاده از مواد شوينده به خصوص اسپري هاي پاک کننده بيشتر خواهد بود، ماده موثره مواد پاک کننده داراي تركيباتي از قبيل كلر است که به سرعت تبخير شده و منجر به آسيب حنجره مي شود.

وي تصريح كرد: استفاده از مواد سفيدكننده در فضاى بسته حمام و دستشويى به علت ايجاد گاز كلر، موجب تحريك راه هاى هوايى و در نهايت منجر به مسموميت استنشاقي مي شود که با علائمي چون سرفه، خس خس سينه و تنگى نفس بويژه در افراد داراى زمينه بيمارى هاى ريوى، همراه خواهد بود.

كارشناس آموزشي اورژانس كشور ادامه داد: گاهى افراد براى پاكيزگى بيشتر سطوح سراميكى از مخلوط وايتكس و تركيبات اسيدى بسيار قوى مانند جوهر نمك استفاده مى كنند كه به علت برخى فعل و انفعالات شيميايى موجب آزاد شدن بيشتر گاز كلر و در نتيجه تشديد علايم مسموميت مى شود.

به گفته وي، عواملي چون بالا بودن سن و داشتن بيماري هاي قلبي ريوي احتمال ابتلا به اين نوع مسموميت را افزايش مي دهد كه البته در کل شدت مسموميت به مدت زمان تماس، ميزان تماس و نوع ماده شوينده و نحوه استفاده از آنها بستگي دارد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار