رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی گفت: کالای فاقد کد دو بعدی شبنم قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران و به نقل از سازمان بازرگانی آذربایجان غربی جعفرصادق اسکندری اظهار داشت: طرح شبنم با هدف رهگیری و جلوگیری از قاچاق کالا و حمایت از تولیدات داخلی از اول بهمن ماه و همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می‌شود.

وی افزود: مردم می‌توانند فقط با داشتن یک گوشی تلفن همراه دوربین‌دار و با استفاده از نرم‌افزاری که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، علاوه بر اطمینان از اصالت کالای خریداری شده دولت را در شناسایی عوامل توزیع کالای قاچاق و جعلی یاری کنند.

اسکندری با اشاره به اینکه دریافت کد دو بعدی شبنم برای واردکنندگان کالا الزامی است، ‌گفت: طرح شبنم در فاز پایلوت با هدف نصب کد شناسه دو بعدی روی چهار گروه کالایی شامل لوازم خانگی، رایانه و ملحقات آن، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی آغاز می‌شود که به‌تدریج گروه‌های کالایی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی یادآور شد: این طرح اجرای سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار را تسهیل می‌کند و مردم از مشخصات کالا و خدمات اطمینان حاصل می‌کنند.

وی اضافه کرد: طرح شبنم ابتدا در حوزه کالاهای لوازم خانگی، گوشی همراه، رایانه و لوازم جانبی، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایش و بهداشتی اعمال شده و به تدریج در مورد سایر کالاها و حتی میوه نیز اعمال می‌شود.

اسکندری اظهار داشت: سامانه اجرایی این طرح در استان راه‌اندازی شده و عملیات بسترسازی و فرهنگ‌سازی برای اجرای آن و همچنین اجرای آزمایشی و محدود آن در استان همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

وی گفت: این طرح به صورت رسمی و همه‌گیر از ابتدای سال اینده در تمام مبادی وردی کالا در استان انجام می‌شود و تمام واردکنندگان موظف هستند تا این کد را برای کالاهای خود دریافت کنند.

اسکندری افزود: افرادی که کالاهای آنان فاقد این کد باشد به اتهام وارد کردن کالای قاچاق و توزیع آن در استان مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و مشارکت مردم در اجرای این طرح بسیار مهم و اساسی است.

رئیس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی با اشاره به کاهش میزان قاچاق کالا در استان افزود: کمیته پیشگیری و ساماندهی اقتصادی و قاچاق در استان امسال موفق به کسب رتبه دوم کشور شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.