
باشگاه خبرنگاران جوان؛ کیمیا قلیپور - بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث، بیمه مرکزی موظف بود با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگیهای «راننده» فراهم شود؛ حالا اجرای برنامه پنج ساله هفتم آغاز شده، اما همچنان این بند قانونی در حال خاک خوردن است.
راننده محوری بیمه شخص ثالت که پیش از این هم مدیرعامل صندوق تامین خسارتهای بدنی مهدی قمصریان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: اول این که نگاه قانون گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب میشود که شرکتهای بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسبتر ارائه کنند و رانندگانی که تخلفات حادثه خیز دارند بیمه نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است. متاسفانه اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه میشود که نباید این رخ دهد.
نگاه عادلانه با اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور
در ادامه این مقام مسئول اظهار کرد: اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد که نیازمند همیاری و همکاری نیروی انتظامی است.
تقسیم بندی رانندگان با اجرای بیمه شخص ثالث راننده محور
تحقق این بند قانونی که مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آن مطرح کرده بود: در این بند قانونی رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی میشوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخصهایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آنها محاسبه میشود و اگر کم خطر باشند برای آنها تخفیفاتی لحاظ میشود و بر این پایه دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش جامعه نخواهد بود.
اجرای این بند قانونی که بارها وعده آن هم در سنوات گذشته داده شده بود به طور مثال آبان سال ۹۸ رئیس کل وقت بیمه مرکزی غلامرضا سلیمانی گفته بود: مقدمات طرح راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در حال انجام است و از ابتدای سال آینده اجرایی میشود.
حوالی دی ماه سال گذشته هم رئیس کل بیمه مرکزی پرویز خسروشاهی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اجرای بیمه شخص راننده محور در دستور کار است و بر روی آن کار میشود و در آینده به این سمت خواهیم رفت.
به تازگی هم رئیس کل بیمه مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است: قیمتگذاری بیمه بر اساس ریسک راننده. جاده و خودرو میتواند نقش مهمی در کاهش حوادث رانندگی ایفا کند. اما محدودیتهای قانونی در بیمه شخص ثالث و اندازه کوچک بازار بیمه بدنه مانع جدی است با اینحال بیمه مرکزی با همکاری پلیس راهور اقداماتی را در این خصوص در دست انجام دارد.
حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام قانون بیمه شخص ثالث راننده محور که بر اساس قانون باید تا پایان برنامه پنج ساله ششم اجرایی میشود یا همچنان بناست این بند قانونی خاک بخورد؟
اگه میخواید بدون بیمه رانندگی کنیم این قانونو اجرا کنید
بیمه شخص ثالث اصلاح شود !!!
مقررات جاری بیمه شخص ثالث ، اشکالات فراوانی
دارد ، که مهمترین آن تعرفه صد در صدی اجباری
دیه است !!! که چند دهه قبل بخشی از دیه اختیاری
بود و شرکتهای بیمه تعهدنامه ای را از مراجعین اخذ
می کردند و،،،،،،،،،،،،
که نهایتا اجحاف غیر حقوقی بیمه مرکزی از نقاط ضعف
بیمه شخص ثالث است !!
اما باید دولت و بیمه ها هم یک پک تسهیلاتی برای راننده های قانونمدار تهیه و اجرا کنند که ضمن بازدارندگی،، تشویق به رعایت بیشتر قانون شوند.
مثال : به راننده های 100% قانونمدار سالانه یک سکه تمام...
راننده های 90% قانونمدار نیم سکه...
80% ربع سکه...
و در مقابل جریمهها و مجازاتهای سنگینتر برای رانندههای پر خطر و حادثه ساز...
و...