کارگردان حوزه انیمیشن گفت: سینمای انیمیشن با ایده‌آل فاصله دارد.

محمد خیراندیش، نویسنده و کارگردان حوزه انیمیشن با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» با موضوع جایگاه انیمیشن در چرخه اکران بیان داشت: مرز‌های سینمای رئال و انیمیشن مرز‌های قبلی نیست و انیمیشن خود را ثابت کرده و راه خویش را پیش می‌برد و محصولی شناخته شده است.

 وی افزود: متأسفانه در کشور ما هنوز این رویکرد وجود ندارد که انیمیشن یک بعد جدی از سینماست و به‌عنوان فرزند سینما به انیمیشن نگاه نمی‌شود؛ بلکه به‌عنوان طفیلی نگاه می‌شود.

 خیراندیش تصریح کرد: جایگاه انیمیشن در کشور ما در جایگاه میانه‌ای است و از نظر موفقیت‌ها، اکران، بین‌الملل، استقبال و اقبال عمومی و جایگاه مردمی جایگاه شایسته‌ای دارد و تولیدات انیمیشن جز چند مورد فروش برتر هر ساله هستند.

 این کارگردان حوزه انیمیشن اذعان داشت: در حال حاضر در عرصه بین‌الملل هم برای انیمیشن کشور اتفاقات خوبی افتاده و آثار انیمیشن ما مانند «پسر دلفینی» در ۳۰ کشور اکران داشته و به بیش از ۱۲ زبان ترجمه شده و در کشور‌های مهمی، چون آمریکا انگلستان، روسیه و کشور‌های عربی و کشور‌های تازه‌استقلال‌یافته دیده شده است.

 وی با بیان اینکه اگر دولت و سرمایه‌گذاران داخلی در حوزه انیمیشن سرمایه‌گذاری نکنند از سرمایه‌گذاران خارجی عقب می‌افتند اظهار داشت: یک شرکت ترکیه‌ای در تولید انیمیشن «پسر دلفینی ۲» سرمایه‌گذاری کرده است و این انیمیشن در جشنواره فیلم فجر اکران و اکران عمومی آن در عید نوروز خواهد بود.

 خیراندیش با تأکید بر اینکه سینمای انیمیشن سینما پاک و مظلوم است اذعان داشت: انیمیشن بازار ثابت خود را دارد و مشتری دائم آن (نسل کودک و نوجوان) وجود دارد و در اکران باید جدی گرفته شود.

 این کارگردان حوزه انیمیشن خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر به انیمیشن‌ها ۸ سانس اختصاص‌داده‌شده ولی فیلم‌های رئال ۳۲ سانس نمایش دارند که ۴ برابر مردم بیشتری می‌توانند فیلم‌ها را ببینند و به‌این‌ترتیب انیمیشن‌ها سیمرغ مردمی را ازدست‌داده‌اند.

 امیرحسن سحرخیز پورشیرازی تهیه‌کننده و کارگردان حوزه انیمیشن در ادامه این برنامه با بیان اینکه از زمانی که تولید انیمیشن سینمایی در کشور آغاز شده است زحمات زیادی برای آن کشیده شده است بیان داشت: درگذشته اکران سینمای انیمیشن شرایط سخت‌تری داشت، ولی امروز نیز با آنچه که ایده‌آل است و می‌تواند به سینمای ایران کمک کند فاصله دارد.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر کشور‌های اطراف ما هیچ‌کدام ظرفیت تولید انیمیشن خارجی را ندارند و حتی مشتری این محصول هستند و برخی از کشور‌های خارجی روی تولید انیمیشن ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 سحرخیز پورشیرازی اذعان داشت: تولیدات انیمیشن ایران به لحاظ تکنیک، رنگ و لعاب و موزیکال با کار‌های خارجی قابل‌رقابت هستند.

 این تهیه‌کننده و کارگردان حوزه انیمیشن ادامه داد: دامنه اقتصادی انیمیشن وسیع است و در مورد توسعه اقتصادی انیمیشن باید به کشور‌های خارجی و نوع حمایتی که از انیمیشن‌ها می‌شود توجه کرد.

 وی تصریح کرد: بایستی از حوزه انیمیشن حمایت‌هایی شود که می‌تواند فضای بازار انیمیشن را گسترده کند به‌خصوص سکو‌هایی که به دست انیمیشن ایران نیفتاده است.

 سحرخیز پورشیرازی در ادامه با بیان اینکه به دلیل اینکه هیچ بچه‌ای تنهایی سینما نمی‌رود و با خانواده به سینما می‌رود و تولیدات انیمیشن به همین جهت فروش‌های دو تا سه برابری دارند، در کشور‌های خارجی ازاین‌حیث انیمیشن در اکران‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد که متأسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد.

 وی با بیان اینکه، این نگاه که انیمیشن برای کودک و نوجوان است درست نیست بیان داشت: انیمیشن یک تکنیک است و ممکن است ژانر وحشت و کمدی داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌و‌گو

برچسب ها: سینما ، انیمیشن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار