باشگاه خبرنگاران جوان؛ الیاس گندمی _ ناظر گمرکات آذربایجان غربی در نشست خبری گرامیداشت روز گمرک با اشاره به راه اندازی گیتهای منطقه آزاد ماکو و انتقال گمرک خوی به خارج از شهر طی روزهای آینده و از افزایش ۶۰ درصدی صادرات کالا از گمرکات استان خبر داد و گفت: امسال در طول ده ماه گذشته ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون دلار صادرات انجام گرفته است که از نظر وزنی ۲۶ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۶۲ درصد افزایش یافته است.
خالد جنگجو همچنین از انجام تشریفات گمرکی در گمرکات استان آذربایجان غربی برای صادرات ٢/٢ میلیون تن به ارزش ٢ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار کالا خبر داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شش بازارچه مرزی از جمله کیله سردشت، رازی خوی، پیرانشهر، سرو ارومیه، بازرگان و پلدشت در استان آذربایجان غربی فعالیت می کنند گفت: ٧٩٩ هزار تن به ارزش ٣٠٨ هزار دلار و ٣٧ هزار تن به ارزش ۵٧ هزار دلار صادرات و واردات انجام گرفته است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی از بازارچه مرزی کیله سردشت به عنوان فعال ترین بازارچه استان نام برد و گفت : به زودی بازارچه مرزی ساری سو ماکو به عنوان هفتمین بازارچه مرزی استان که از سال ۹۶ با گمرک بازرگان ادغام شده بود با تاکید ویژه استاندار دوباره بازگشایی خواهد شد.
جنجگو آمار ترانزیت خارجی مبدا را ٢ میلیون تن به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار و ترانزیت خارجی مقصد یک هزار و ۵١٧ و ترانزیت داخلی مبدا یک هزار و ١۴٢ تن به ارزش ١٠ هزار میلیارد دلار را اعلام کرد.
وی در خصوص رفع بلاتکلیفی ١۵٠٠ کامیون کشنده ساز ساخت ٢٠١٩در مرزهای ترکیه اذعان کرد: با پیشنهاد استاندار آذربایجان غربی با هیات دولت در صدد حل مشکلی که توسط خود افراد ایجاد شده بوده، با ثبت سفارش و یا اینکه از محل بند پ ماده ۵٩ برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفته تا توسط ترکیه مصادره نشوند.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی از بلاتکلیفی یک هزار و ۵٠٠ دستگاه کامیون کشنده در مرزهای ترکیه و بلغارستان را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود شرکت های حمل و نقل استان خبر داد و تصریح کرد : استاندار آذربایجان غربی رایزنی های با هیات دولت برای حل مشکلی که به دلیل مشکل در ثبت سفارش ایجاد شده است آغاز کرده است و در حال رفع مشکل هستیم.
جنگی در نشست خبری اظهار داشت: گمرک ارومیه و بازرگان گمرکات تخصصی واردات کامیون های کشنده هستند که طی سال جاری از این ۲ گمرک ۳ هزار و ۳۴۸ دستگاه کامیون کشنده وارد کشور شده است.
وی تصریح کرد: از سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده پشت مرزهای ایران و در کشور ترکیه و بلغارستان به دلیل عدم ثبت سفارش و تخصیص ارز، چشم انتظار واردات هستند.
ناظر گمرکات آذربایجانغربی افزود: از نقطه نظر قانونی بر اساس بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، واردات کامیون با عمر کمتر از ۳ سال مجاز است.
جنگی گفت: همچنین، بر اساس ماده (۵) تصویبنامه هیئت وزیران به شماره ۹۲۵۲۳۰ /ت ۶۱۳۶۷ هـ مورخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ورود و ترخیص انواع کامیون، ون، اتوبوس و مینیبوس با عمر کمتر از پنج سال ساخت، بدون ثبت سفارش و اختصاص ارز مجاز نیست که به دلیل ناهماهنگی شرکتهای حمل و نقل سفارش دهنده، ترخیص این کامیونها با مشکل مواجه شده که براساس قانون و مقررات کشور ترکیه، در صورت عدم ترخیص ابن کامیونها، ترکیه پس از ۳ ماه جریمه سنگینی از بابت عدم ترخیص کامیون ها اعمال میکند که در صورت تداوم عدم ترخیص، شاهد مصادره یک هزار و ۵۰۰ کامیون کشنده خریداری شده ایران، توسط کشور ترکیه خواهیم بود.