باشگاه خبرنگاران جوان الیاس گندمی- استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت استراتژیک خود شاهراه و قطب صنعت حمل و نقل ترانزیت کشور محسوب میشود و این خود زمینهای برای توسعه اقتصادی استان است.
استان آذربایجان غربی با داشتن بزرگترین مرز زمینی کشور و دارای رتبههای یک تا سوم در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت، تردد سالانه میلیونها مسافر از پایانههای مرزی این استان، سهم ۶۰ درصدی از صنایع تبدیلی کشور تنها بخشی از شاخصههایی است که استان را به قطب ترانزیت و هاب اقتصادی منطقه تبدیل کرده است.
براساس معیارهای جهانی ورود هر کامیون ترانزیتی به کشور برابر با ایجاد بیش از دو و نیم نفر اشتغال پایدار است که باید این امتیاز را ارج نهاده و از آن برای رشد کمی و کیفی سایر شاخصهای اقتصادی استان بهره برد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: پایانههای مرزی بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به زمینه های توسعه پایدار از طریق جابجایی کالا و مسافران بین المللی به شمار می رود و گذشته از نقش این مبادی ورودی و خروجی در افزایش ارتباطات و تعاملات با کشورهای همسایه، این مرزها در افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیز بسیار کارگشا هستند.
ارسلان شکری میگوید: در استان منحصر به فردی مهمی همچون آذربایجان غربی که یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور و دروازه ورود به اروپا را دارا است، برخورداری از امنیت و مزیت جفرافیائی یکی از مهمترین عواملی است که میتواند به خوبی زمینه بهره مندی از فرصتهای درآمدزایی را فراهم کند که در این میان استان آذربایجان غربی با دارا بودن این ویژگی همواره به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب مورد توجه صاحبان کالا بوده است.
وی با اشاره به قرارگیری ۴ کریدور از ۵ کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی شامل کریدور بزرگراههای آلتید، شرق – غرب، جنوب آسیا و تراسیکا بر اهمیت نقش این استان در توسعه مبادلات اقتصادی کشور تاکید داشته و اذعان میکند: کریدورهای بین المللی مسیرهایی هستند که با موافقت دولتها برای تسهیل روند حمل و نقل ایجاد شدهاند که گذر اغلب این مسیرها از استان آذربایجان غربی است، و اهمیت استان در حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی را از دیدگاه کشورهای دیگر و سازمانهای مرتبط بین المللی نشان میدهد.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی، این استان با دارا بودن ۵ پایانه مرزی جادهای از مجموع ۲۳ پایانه مرزی رسمی فعال کشور، یک مرز ریلی و یک مرز هوایی جز استانهای مهم در حوزه ترانزیت کشور است و همچنین قرار گیری مرزهای زمینی مشترک ایران و ترکیه به صورت انحصاری در آذربایجان غربی باعث شده است تا این استان به مهمترین مسیر دسترسی به اروپا تبدیل شود که این امر اهمیت آذربایجان غربی در زمینه پایانههای مرزی و ترانزیت را چندین برابر کرده و این استان به عنوان مرکز ثقل ترانزیت کشور مطرح است.
استان آذربایجان غربی با وجود ظرفیتهای کم نظیر در حوزه راه و حمل و نقل یکی از استانهای محروم کشور طی سالهای گذشته به ویژه در حوزه راه به شمار میرود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راههای استان مطلوب به نظر نمیرسد.
به طوری که رضا رحمانی استاندار جدید آذربایجانغربی در روزهای نخست کاری خود در استان از وضعیت راههای استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه وضعیت راههای استان متناسب با نیاز و موقعیت ما نیست، استان آزاد راه ندارد و بزرگ راههای موجود هم تکمیل نیستند.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اذعان به توانمندیهای ترانزیتی استان اظهار کرد: روزانه به طور میانگین یک هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون از مبادی ورودی و خروجی استان در مرزها تردد میکنند.
خالد جنگجو ادامه داد: در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال دو میلیون و ۹۶۳ هزار تن کالا از گمرکات استان آذربایجان غربی به عنوان مبدا و مقصد توسط ناوگان باری زمینی ترانزیت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
این مقام ارشدگمرکی خاطر نشان کرد: در این مدت ۱۹۶ هزار و ۷۷۹ تن کالا نیز از طریق ناوگان ریلی استان آذربایجان غربی ترانزیت شده است.
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه امروز ماه گذشته در بازدید از گمرک بازرگان و گوربولاغ با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشورمان در راستای توسعه و روان سازی تجارت و ترانزیت با کشور ترکیه پیگیریهای لازم را انجام میدهد افزود: موضوع روان سازی تجارت و ترانزیت بین ۲ کشور همسایه ایران و ترکیه در دیدار با مسئولان ترکیهای نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وحید جلال زاده ادامه داد: تسریع در ساخت و ساز مرز گوربولاغ که در آن سوی مرز بازرگان قرار دارد نیز در همین راستا تاکید شده که در صورت اتمام این طرح، ترانزیت و تردد سرعت بیشتری خواهدداشت.
معاون وزیر امورخارجه گفت: مسئولان ارشد ایران و ترکیه بر تحقق هدف تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ۲ کشور تاکید دارند که با توجه به این امر توسعه زیرساختی مرزها بسیار ضروری است.
با نگاهی به ویژگیهای جغرافیایی استان آذربایجان غربی تقویت و تکمیل زیر ساختهای ترانزیت در استان ضروری است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی به ظرفیت های ناوگان حمل و نقل استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۶۴ شرکت حمل و نقل باری، ۱۳۶ شرکت حمل و نقل مسافری و ۴ شرکت وانت بار در استان فعال است.
شکری ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹ میلیون و ۱۷۱ هزار تن بار و ۳ میلیون و ۹۰۲ هزار نفر مسافر توسط ناوگان باری و مسافری جابجا شده است.
ایجاد زیرساخت و تقویت ظرفیتهای موجود در حوزه حمل و نقل یکی از بسترهایی است که می تواند استان آذربایجان غربی و همچنین کشور را به سمت توسعه هرچه تمامتر هدایت کند، و به طور کل میتوان گفت استان آذربایجان غربی زمانی توسعه خواهد یافت و پیشرفت خواهد کرد که زیرساختها و ظرفیتهای حمل و نقل و ترانزیت در آن تکمیل و تقویت شود.
گزارش از: الیاس گندمی