باشگاه خبرنگاران جوان؛ سنا فقیه سلیمانی_ حجتالاسلام و والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دزفولی در صدو بیست و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان در سنندج، اظهار کرد: ظرفیت دینی و مذهبی کردستان جای کار بسیاری دارد و برنامههای بسیار خوبی هم در این زمینه اجرا شده است که با دید ادارای و دولتی قابل اجرا نبود و فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگرش جهادی آن را اجرا کرد .
وی مذهب شافعی را مذهبی مترقی در حوزه فقه و اصول فقه دانست که شهدای بزرگی مانند شهید برهان عالی و شیخ الاسلام را فدای اشاعه تفکر اسلامی کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اطهار کرد: هنر موسیقی کردی از شیوههای موسیقی دیگر اقوام نیز بهره دارد که در عین استقلال، تلفیق زیبایی به وجود اورده که درباره حکمت و موسیقی کردی باید برنامه مدونی داشت.
حجتالاسلام خسروپناه به تنوع کم نظیر صنایع دستی کردستان اشاره کرد و گفت: از هنر گلیم سنه تا نازک کاری، موج بافی، نمد، جولایی، لباس کردی، کلاش، جاحیم و شالبافی در زمره این صنایع دستی قرار دارد.
وی ادامه داد: ظرفیتهای همه جانبه کردستان نیازمند پژوهش، بررسی، تدوین و رسانهای شدن است تا شناخته شود به عنوان مثال، مبدع تئاتر و نمایش خیابانی کردستان است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای فرهنگ عمومی کردستان از شوراهای موفق کشور است که در مانریت جدید خود در برش استانی سند مهندسی فرهنگ، باید مسائل را اولویتبندی و وظیفه هر نهادی مشخص شود تا در قالب یک قرارگاه فرهنگی، برنامههای این سند پیش برود.
وی تاکید کرد: اگر رشد اقتصادی نباشد رشد فرهنگی هم اتفاق نمی افتد چرا که بسیاری از آسیبهای اجتماعی به بیکاری بر می گردد و دولت باید تسهیلگری کند و امنیت برای سرمایهگذار فراهم شود.
حجتالاسلام خسرو پناه اظهار کرد: سرمایهگذاری که می تواند اشتغال ایجاد کند در وهله بعد وارد کار فرهنگی میشود و در امور خیریه مانند مدرسهسازی، بهداشت و درمان و دیگر امور وارد می شود و باید به سرمایهگذار در چارچوب قانون تسهیلات لازم را ارائه داد.
وی از مسوولان و دولتیها خواست تا موانع تولید را از میان بردارند.
دبیر بشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنیاد زبان و ادبیات کردی در صورت تصویب، می تواند ذیل بنیاد ایرانشناسی یا سعدی فعالیت کرده و به تقویت وحدت کمک کند چرا که کردستان نماد وحدت اقوام ایرانی است.
حجتالاسلام خسرو پناه تاکید کرد: در تاثیر معدل در کنکور سراسری، کار کارشناسی انجام گرفته و تحقیق میدانی مفصلی صورت گرفته است و نظر معلمان، دانشآموزان، والدین اخذ شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این مساله برای برقراری عدالت آموزشی نبود و هدف آن بازگرداندن دانشآموز به مدرسه بود که بر اساس نظرسنجی از اساتید دانشگاهی دانشجویان جدید فهم بهتری از کتب دوران مدرسه دارند.