به نقل از آستان مقدس کریمه اهل بیت (س)،سفر تاریخی رضاخان به ترکیه در سال ۱۳۱۳ و دیدار وی با مصطفی کمال آتاتورک، یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران است که تأثیرات منفی بی سابقه و عمیقی بر سیاستها و تحولات اجتماعی ایران گذاشت.
بنابراین؛ میتوان گفت که سفر رضاخان به ترکیه و دیدار با آتاتورک، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران بود و تأثیرات عمیقی بر روند تحولات اجتماعی و سیاسی کشور گذاشت. اگرچه کشف حجاب به عنوان یکی از نمادهای مدرن شدن ایران مطرح شد، اما به دلیل روشهای تحمیلی و عدم توجه به هویت مذهبی و ملی ایران اسلامی و حساسیتهای فرهنگی و اجتماعی ایرانیان، با مخالفتهای گستردهای روبرو شد و عواقب و پیامدهای منفی طولانیمدتی برای جامعه ایران به همراه داشت.
کشف حجاب رضاخانی؛ ضد هویت دینی و تمدن ایرانی
بی شک طرح و قانون کشف حجاب پهلوی اول، خلاف آموزه های دینی، تضعیف هویت اسلامی و در تضاد با تاریخ و فرهنگ ایران بود:
حجاب در اسلام به عنوان یک حکم شرعی و واجب برای زنان معرفی شده است. کشف اجباری حجاب به معنای نادیده گرفتن این حکم و ترویج بیحجابی بود که با آموزههای اسلامی در تضاد است. حجاب در فرهنگ ایرانی، صرفاً یک پوشش نبود، بلکه نمادی از هویت اسلامی و مذهبی زنان ایرانی بود. کشف اجباری حجاب، به معنای تضعیف این هویت اسلامی و تحمیل یک مدل غربی بر زنان ایرانی بود. از سویی، حجاب در تاریخ و فرهنگ ایران سابقهای طولانی دارد و بخشی از هویت تاریخی و تمدنی ایرانیان محسوب میشود. نادیده گرفتن این تاریخ و فرهنگ و تحمیل یک مدل غربی، به معنای بیگانهسازی مردم با هویت خود بود.
پیامدهای تصویب قانون کشف حجاب اجباری
تصمیم رضاخان برای تصویب قانون کشف حجاب اجباری، یکی از جنجالیترین و بحثبرانگیزترین تصمیمات وی بود که پیامدهای گسترده و عمیقی بر فرهنگ، جامعه و هویت ایرانی گذاشت. این تصمیم که تحت تأثیر سفر به ترکیه و دیدار با آتاتورک اتخاذ شد، با هدف مدرنسازی و غربیسازی ایران صورت گرفت، اما در عمل به نتایج متفاوتی منجر شد.
در زیر به برخی از پیامدهای ضدفرهنگی این تصمیم ضدایرانی و ضداسلامی اشاره میشود:
۱. تضعیف هویت ملی و مذهبی: حجاب در فرهنگ ایرانی، صرفاً یک پوشش نبود، بلکه نمادی از هویت ملی، مذهبی و فرهنگی زنان ایرانی بود. کشف اجباری حجاب، به معنای نادیده گرفتن این هویت و تحمیل یک مدل غربی بر زنان ایرانی بود که به تضعیف احساس تعلق و هویت ملی در میان بسیاری از زنان منجر شد.
۲. ایجاد شکاف اجتماعی: این تصمیم، شکاف عمیقی بین قشر سنتی و مذهبی جامعه با قشر روشنفکر و طرفدار مدرنیته ایجاد کرد. این شکاف تا مدتها در جامعه ایران باقی ماند و بر روابط اجتماعی تأثیر گذاشت.
۳. مخالفتهای گسترده مردمی: کشف حجاب با مخالفت شدید روحانیون، علما و بخش قابل توجهی از مردم روبرو شد. قیام مسجد گوهرشاد تنها یکی از نمونههای این مخالفتها بود که نشان از عمق نارضایتی مردم از این تصمیم داشت.
ترویج فرهنگ مصرفگرایی و وابستگی به غرب: با ترویج پوشش غربی، فرهنگ مصرفگرایی و وابستگی به محصولات خارجی در ایران گسترش یافت. این امر به تدریج به تغییر سبک زندگی ایرانیان و جایگزینی ارزشهای بومی با ارزشهای غربی منجر شد.
۵. تضعیف جایگاه خانواده و زن: با کشف حجاب، جایگاه ارزشمند و سنتی زن در خانواده و جامعه به چالش کشیده شد و تصویری از زن مدرن و غربی جایگزین آن شد. این امر در بلندمدت به تضعیف بنیان خانواده و ایجاد برخی مشکلات اجتماعی منجر شد.
۶. سرکوب مخالفان و محدودیت آزادیهای فردی: برای اجرای این قانون، حکومت رضاخان از روشهای سرکوبگرانه استفاده کرد و مخالفان را زندانی یا تبعید کرد. این امر به محدودیت آزادیهای فردی و ایجاد جو ترس در جامعه منجر شد.
علل تصمیم رضاخان به قانون ضدقرآنی کشف حجاب
همانطوری که گفته شد؛ تصمیم رضاخان به تصویب قانون کشف حجاب، پیامدهای ضدفرهنگی گستردهای داشت که تا مدتها بر جامعه ایران تأثیر گذاشت و هنوز هم ادامه دارد. این تصمیم، نه تنها به اهداف مورد نظر رضاخان برای مدرنسازی ایران منجر نشد، بلکه به ایجاد شکافهای اجتماعی، تضعیف هویت ملی و مذهبی و سرکوب ایرانیان فرهنگ دوست انجامید. علل این تصمیم را میتوان در چند دسته کلی بررسی کرد:
تأثیرپذیری از غرب و مدل ترکیه: رضاخان به شدت تحت تأثیر مدل نوسازی ترکیه به رهبری آتاتورک قرار داشت. وی معتقد بود که برای مدرنسازی ایران و پیشرفت کشور، باید از الگوهای غربی و بهویژه ترکیه تبعیت کرد.
کشف حجاب در ترکیه به عنوان یکی از نمادهای مدرن شدن و غربیسازی تلقی میشد و رضاخان نیز به دنبال اجرای چنین سیاست اشتباهی در ایران بود.
یکپارچه سازی و جعل هویت ملی جدید: رضاخان معتقد بود که تنوع فرهنگی و قومی در ایران مانع از یکپارچگی ملی میشود. وی با اعمال سیاستهای وارداتی و غیربومی یکدستسازی مانند کشف حجاب، به دنبال ایجاد هویت سازی ملی بود که در آن همه ایرانیان ظاهری یکسان داشته باشند.
تقویت قدرت شخصی: کشف حجاب به عنوان یکی از اقدامات جنجالی و بحثبرانگیز، به رضاخان اجازه داد تا قدرت شخصی خود را به نمایش گذارد و مخالفان خود را سرکوب کند.
توجیه ایدئولوژیک: رضاخان با استناد به نیازهای مدرن شدن کشور و پیشرفت ایران، اقدامات خود را توجیه میکرد و کشف حجاب را به عنوان یکی از نشانههای تمدن و پیشرفت معرفی میکرد!.
وظیفه فعالان فرهنگی در تبیین ماجرای کشف حجاب
موضوع کشف حجاب در ایران، یکی از پیچیدهترین و حساسترین مباحث تاریخ معاصر این کشور است. این رویداد، علاوه بر ابعاد سیاسی و اجتماعی، ابعاد فرهنگی و دینی عمیقی نیز دارد. از اینرو، نقش فعالان فرهنگی در تبیین دقیق و همه جانبهی این ماجرا، بسیار حائز اهمیت است. وظایف اصلی فعالان فرهنگی در این زمینه عبارتند از:
۱. تحقیق و پژوهش عمیق
پژوهشگران و فعالان فرهنگی باید منابع معتبر شناسایی کننند و با مراجعه به منابع تاریخی، اسناد و مدارک معتبر، به بررسی دقیق علل، چگونگی اجرا و پیامدهای قانون کشف حجاب بپردازند. با استفاده از روشهای تحلیل تاریخی، به بررسی ابعاد مختلف این رویداد، از جمله انگیزههای رضاخان، واکنشهای مردم، تأثیر بر فرهنگ و جامعه، و مقایسه آن با رویدادهای مشابه در کشورهای دیگر بپردازند.
۲. تبیین دقیق و علمی
فعالان فرهنگی باید با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، نتایج تحقیقات خود را به عموم مردم، بهویژه نسل جوان، منتقل کنند. و واقعیتها به صورت عینی و بیطرفانه ارائه نمایند. همچنی بایسته است در کنار ابعاد سیاسی، باید به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و دینی این رویداد نیز پرداخته شود و تأثیر آن بر هویت ملی و مذهبی ایرانیان مورد بررسی قرار گیرد.
۳. ترویج گفتوگو و نقد
فعالان فرهنگی باید فضایی را فراهم کنند تا افراد با دیدگاههای مختلف بتوانند آزادانه به گفت و گو نقد و بررسی این رویداد بپردازند. با طرح پرسشهای چالشبرانگیز، دیگران را به پرسشگری در این خصوصی ترغیب و مخاطبان را به تفکر و پژوهش بیشتر در این زمینه تشویق کنند.
فعالان عرصه فرهنگی بایستی از تحریف تاریخ پرهیز نمایند و ارائه اطلاعات نادرست خودداری کنند و به منابع معتبر ارجاع دهند.
۴. ارتباط با نسل جوان
فعالان فرهنگی با استفاده از زبان و رسانههای مورد علاقهی نسل جوان، مانند شبکههای اجتماعی و فضای اینترنت، به تبیین این موضوع بپردازند. با برگزاری کارگاهها، نشستها و مسابقات و دیگر کارهای فرهنگی، نسل جوان را به مشارکت فعال در این موضوع تشویق نماید.
۵. ارتباط با نهادهای آموزشی
نهادها و کنشگران فرهنگی با همکاری با مدارس و دانشگاهها، مطالب و محتوای آموزشی در مورد این رویداد را تدوین و ارائه کنند. با تالیف کتابها، مقالات و تولید محتواهای آموزشی، به غنیسازی منابع آموزشی در این زمینه کمک کنند.
۶. هدفمندی در تبیین ماجرای کشف حجاب
نهادها و فعالان فرهنگی بایستی در تمام فعالیت و شیوه های پیش گفته هدفگذاری مشترکی را انجام دهند تا مجموع اقدامات علمی و فرهنگی به نتایج مطلوبی برسد. ارتقای سطح آگاهی عمومی در مورد این رویداد و پیامدهای آن، تشویق مردم به تفکر انتقادی و پرسشگری، مقابله و جلوگیری از تحریف تاریخ و ارائه تصویری واقعی از رویدادها، حفاظت از هویت ملی و مذهبی ایرانیان در برابر جریانهای بیگانه، و استفاده از تجربیات تاریخی برای پیشگیری از تکرار اشتباهات در آینده، اهدافی است که فعالان و کنشگران فرهنگی بایستی در راستای تبیین ماجرای توطئه ضد فرهنگی و تاثیرات و پیامدهای منفی ناشی از آن، دنبال کنند.
با انجام وظایف پیش گفته و پیگیری اهداف مذکور، فعالان فرهنگی میتوانند نقش مؤثری در تبیین و روشنگری دقیق و عمیق ماجرای کشف حجاب ایفا کنند و به نسلهای آینده کمک کنند تا با آگاهی کامل به ارزیابی صحیح این رویداد بپردازند. البته تبیین توطئه کشف حجاب، مسئولیتی است که بر دوش طیف وسیعی از نهادها، گروهها و افراد قرار دارد. این موضوع به دلیل پیچیدگیهای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آن، نیازمند یک تلاش جمعی و هماهنگ مردمی و نهادی است.
حجت الاسلام محمدباقر مشکاتی،کارشناس تاریخ انقلاب اسلامی ایران