افزایش تدریجی مصرف: از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۸۵، علیرغم افزایش تدریجی قیمت بنزین، مصرف آن به طور مداوم افزایش یافته است. این افزایش میتواند به دلیل رشد جمعیت، افزایش تعداد خودروها و رشد اقتصادی باشد.
تأثیر افزایش قیمت شدید: در سال ۱۳۸۶، با افزایش قیمت بنزین از ۸۰۰ ریال به ۱۰۰۰ ریال، مصرف به طور محسوس کاهش یافته و از ۷۳.۶ به ۶۴.۴ میلیون لیتر در روز رسید.
اثر سهمیهبندی: از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳، با اجرای طرح سهمیهبندی و افزایش قیمت به ۴۰۰۰ ریال، مصرف نسبتاً ثابت مانده و حتی کمی کاهش یافته است.
افزایش مجدد مصرف: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷، علیرغم افزایش قیمت به ۷۰۰۰ و سپس ۱۰۰۰۰ ریال، مصرف مجدداً روند صعودی به خود گرفت.
تأثیر افزایش شدید قیمت در سال ۱۳۹۸: با افزایش ناگهانی قیمت به ۱۵۰۰۰ ریال، مصرف به طور قابل توجهی کاهش یافت و از ۸۹.۱ به ۶۸ میلیون لیتر در روز رسید.
بازگشت به روند صعودی: پس از شوک اولیه افزایش قیمت، مصرف دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد و در سالهای بعد افزایش یافت.
در نهایت، میتوان گفت که افزایشهای تدریجی قیمت تأثیر چندانی بر کاهش مصرف نداشتهاند، اما افزایشهای شدید و ناگهانی قیمت باعث کاهش موقتی در مصرف شدهاند. با این حال، عواملی مانند رشد جمعیت و افزایش تعداد خودروها نیز نقش مهمی در میزان مصرف بنزین دارند.
لطفا رابطه بین تورم و افزایش حقوق را هم رسم کنید
با تشکر
پس دلیل افزایش مصرف فقط مصرف رانندگان نیست.
ولی منتظر بخش خصوصی هست بخش خصوصی هم صد هزار سال دیگر این کار را انجام می دهد
آقایون درامد برق را جای دیگر خرج کرده اند به جای تولید و
بهینه سازی و مدیریت به جای رشد در برق برعکس شده
مدیران ناکارامد
احسنت بر وای جی سی !