باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور- در دنیای پر از چالش و تحول امروز، نوجوانانی که با عزم و اراده به سوی آینده حرکت میکنند، نقشی بس مهم در تغییر و توسعه جامعه ایفا میکنند. یکی از این نوجوانان کنشگر، ایلیا گل مرادی است؛ دانشآموزی از شهرستان شاهین دژ در استان آذربایجان غربی که با دیدگاههای نو و فعالیتهای اجتماعی خود در مسیر ایجاد تغییرات مثبت در جامعه گام برمیدارد.
ایلیا گلمرادی، دانشآموز فعال و پرتلاشی است که از یک سال و نیم گذشته با تشکل نوآوین آشنا شده و فعالیتهای خود را در این مسیر آغاز کرده است. او با انرژی و علاقهای که دارد، از طریق سازمان تبلیغات شهرستان خود به این تشکل پیوسته و با گذر زمان، دامنه فعالیتهای خود را به سطح استان آذربایجان غربی گسترش داده است.
او فعالیتهای اصلی خود در نوآوین را در حوزه رسانه و مستندسازی توصیف میکند و میگوید: «فعالیتهای ما در نوآوین بیشتر رسانهای و در زمینه ساخت مستند است. عمده کارهای ما به شکل مستندسازی و فعالیتهای رسانهای شکل میگیرد.» این دانشآموز نوآوینی با انگیزهای وصفنشدنی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و رسانهای قدم گذاشته و به نظر میرسد با تلاشی که دارد، مسیر روشنی پیش رو خواهد داشت. در این گزارش، این دانش آموز ۱۶ ساله که در رشته علوم انسانی تحصیل میکند و عضو تشکل نوآوین است، از دغدغهها و امیدهای خود برای آینده و تأثیرگذاری در جامعه میگوید.
از مستندسازی تا انگیزهآفرینی؛ تاثیر فعالیتهای نوآوینی
این دانشآموز نوآوینی با اشتیاق از فعالیتهایی که در این تشکل انجام میدهد، صحبت میکند و معتقد است که هر کدام از این پروژهها اثرات مثبتی در جامعه، بهویژه میان نوجوانان داشته است. او میگوید: «تقریباً تمام کارهایی که ما در قالب نوآوری انجام میدهیم، جامعهمحور است و تلاش میکند بر دیگران، مخصوصاً نوجوانان، تأثیر مثبت بگذارد. فعالیتهای ما در این زمینه، به دلیل سطح بالاتر اجرایی، توانستهاند رتبههای استانی و حتی ملی به دست آورند و این باعث شده تا دوستان و اطرافیانمان، به این نوع فعالیتها توجه بیشتری کنند و حتی تشویق شوند.»
او به چند نمونه از این فعالیتها اشاره میکند. از جمله مستندی که در یک رویداد استانی از یک گروه صنعتی ساخته شد: «وقتی این مستند در سطح شهرستان پخش شد و دست به دست میان نوجوانان چرخید، آنها بیشتر با مفهوم تولید داخلی و توان داخلی کشور آشنا شدند. بعضی از آنها حتی اعلام کردند که دوست دارند از نزدیک با این فرایند آشنا شوند و در فعالیتهای بعدی ما شرکت کنند.» گل مرادی اضافه میکند که این مستند، انگیزهای برای نوجوانان محلی ایجاد کرده و توجه آنها به صنایع داخلی را افزایش داده است.
یکی دیگر از پروژههای اثرگذار او، مستندی بود که درباره راهپیمایی اربعین ساخته شد. گل مرادی توضیح میدهد: «وقتی این مستند از شبکههای ملی و شبکههای اجتماعی پخش شد، بسیاری از اطرافیان و دوستانم که قبلاً تردیدهایی درباره شرکت در این راهپیمایی داشتند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند. حتی بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ نفر از دوستانم به من گفتند که دوست دارند سال آینده در این راهپیمایی حضور داشته باشند. قبلاً شاید به دلیل نگرانی از خطرات یا بیخبری از عظمت این رویداد، چنین علاقهای نداشتند، اما این مستند دیدگاه آنها را تغییر داد و آنها را به شرکت در این راهپیمایی علاقهمند کرد.»
او بهطور کلی معتقد است که هر کدام از فعالیتهایش در تشکل نوآوین، توانسته است تأثیرات مثبتی در میان نوجوانان و دوستانش بگذارد و آنها را به مشارکت بیشتر در مسیر شناخت ارزشهای داخلی و مذهبی تشویق کند.
تشکل نوآوین، پل ارتباطی برای دیده شدن و پیشرفت
گلمرادی که در مسیر تولید آثار فرهنگی و مستندهای رسانهای فعالیت دارد، نقش تشکل نوآوین را در پیشرفت و دیده شدن خود بسیار ارزشمند و تاثیرگذار میداند. او میگوید: «تشکل نوآوین به دلیل گستردگی مخاطبان در سراسر کشور و هدفگذاری آن که بیشتر نوجوانان و عموم مردم را دربرمیگیرد، نقشی اساسی در دیده شدن ما داشته است. میتوانم بگویم تاثیر آن بسیار مثبت و قابل توجه بوده است.»
این دانشآموز نواوینی در ادامه توضیح میدهد که آثار تولیدی او و همکارانش از طریق همین تشکل به شبکههای ملی صدا و سیما راه پیدا کردهاند:«مستندهایی که ما در قالب تشکل نوآوین تولید کردیم، به کمک همین تشکل در شبکههای ملی پخش شدند و دسترسی بیشتری به آنها فراهم شد. این فرصت باعث شد تا بیشتر دیده شویم و بازخوردهای خوبی دریافت کنیم.»
او امیدوار است که این مسیر همکاری ادامه پیدا کند و فرصتی برای ارتقای سطح آثار و گستردهتر شدن دامنهی تاثیرگذاری آنها فراهم شود.
نقشآفرینی نوجوانان در جهاد تبیین
گلمرادی که با جدیت به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در قالب تشکل نوآوین مشغول است، کنشگری و نقشآفرینی دانشاموزان نواوین را در راستای ترویج تولید ملی و جهاد تبیین بسیار ارزشمند میداند. او توضیح میدهد: «اصلیترین کنشگری و نقشآفرینی که ما به واسطه مستندسازی از خودمان بروز دادیم، همین آگاهیبخشی و تغییر دیدگاه جامعه نسبت به تولیدات داخلی است. مستندی که ما درباره صنایع داخلی و استانی تهیه کردیم، با مردم بهطور مستقیم صحبت میکند و سعی دارد آگاهی مردم را نسبت به کالاهای داخلی افزایش دهد.»
او این مستند را بهعنوان اثری مهم در مطالبهگری از سوی مردم و حتی مسئولین میداند: «این مستند نه تنها مردم را به سمت حمایت از کالای داخلی ترغیب میکند، بلکه از مسئولین هم میخواهد که توجه بیشتری به حمایت از تولید ملی داشته باشند و از این چرخ تولیدی حمایت کنند تا پرقدرتتر بچرخد.»
او در زمینه جهاد تبیین نیز آثاری تولید کرده که اوج آن در مستند و کلیپی درباره اربعین حسینی به نمایش درآمده است. او با هیجان از این اثر میگوید: «کلیپی که درباره اربعین حسینی ساختیم، شور و شعف حسینی و اتحاد زائران امام حسین (ع) را به تصویر کشید و نشان داد که چه رویداد بزرگی در این مسیر در حال وقوع است. این مستند برای بسیاری از مخاطبان جامعه، اربعین را بهگونهای تازه و عمیقتر تبیین کرد و بسیاری را با زیباییها و همدلیهای این سفر معنوی آشنا ساخت.»
به گفته گلمرادی، فعالیتهای او و همنسلانش در نوآوین تنها به ساخت مستند ختم نمیشود، بلکه هر اثر، فرصتی برای تأثیرگذاری بر دیدگاه جامعه و نزدیکتر کردن آنها به ارزشهای داخلی و اسلامی است.
توصیهای برای نوجوانان در مسیر روایتگری و مطالبهگری
گلمرادی از تأثیر تشکل نوآوین بر روند اندیشهورزی و گفتمانسازی در سطح نوجوانان کشور سخن میگوید و در همین راستا توصیههای مهمی به همسنوسالهای خود دارد.
او درباره اهداف تشکل نوآوین میگوید: «اهداف تشکل نوآوین بسیار بلند و ارزشمند هستند. ما در این تشکل تلاش میکنیم تا در افقهای دورتر، تمامی نوجوانان کشور را به سمت یک دیدگاه و تفکر واحد هدایت کنیم، دیدگاهی که در برابر تمامی نفوذهای دشمنان مقاومت کند و نوجوانان را در برابر حملات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه دارد.»
گلمرادی اعتقاد دارد که موفقیتهایی که تاکنون در تشکل نوآوین به دست آمده، بهویژه در گسترش جامعه هدف، بسیار امیدوارکننده است: «تا امروز توانستهایم جامعهای گسترده را به تفکر نوآوینی آشنا کنیم و این جامعه به سرعت در حال تکثیر است. نه تنها در کمیت، بلکه در کیفیت دیدگاههای نوجوانان هم روز به روز پیشرفت داشتهایم. امیدوارم در سالهای آینده بتوانیم این تفکر را به همه نوجوانان کشور منتقل کنیم.»
او به چالشها و موانع پیشرو نیز اشاره میکند و میگوید: «برای رسیدن به این هدف، باید زمینههای تفکری در نوجوانان فراهم باشد. لذا توصیه من به همه نوجوانان این است که از روایتگری و بیان دیدگاههایشان نترسند. برخی از نوجوانان ما از ترس یا به دلیل نگرانیهای اجتماعی، از بیان حقیقت و دیدگاههای خود هراس دارند، در حالی که باید بدانند که اگر چیزی درست است و برای جامعه مفید، باید آن را بیان کنند.»
این دانش آموز نوآوینی پایان تأکید میکند: «پیشنهاد من این است که نوجوانان باید جهادگونه وارد میدان روایتگری شوند، از ترسهای بیمورد عبور کنند و دیدگاههای خود را با قدرت به اشتراک بگذارند. در این راه، باید از مطالبهگری و بیان واقعیتها نترسید، چراکه این امر میتواند تاثیرات مثبت زیادی در جامعه و نسلهای آینده داشته باشد.»
دغدغهها و امیدهای یک دانشآموز کنشگر
این دانشآموز نوآوینی و فعال اجتماعی، از دیدگاههای خود درباره نقش نوجوانان در جامعه، ظرفیتهای بیپایان آنها و دغدغههای خود در مسیر کنشگری صحبت میکند. او با اشاره به توانمندیهای بینظیر نوجوانان امروز ایران میگوید: «به نظر من هیچ نسلی در تاریخ ایران توانمندتر از نوجوانان امروز نبوده است. این نسل نه تنها از نظر استعداد و قدرت فکر، بلکه از نظر توانایی در بسیاری از رشتهها و حوزهها، منابع ارزشمندی هستند که باید از آنها به درستی استفاده کنیم.»
گل مرادی همچنین به اهمیت اعتماد به نوجوانان و دادن فرصت برای روایتگری به خود آنها تاکید میکند: «اگر به نوجوانان اعتماد کنیم و قلم روایتگری را به دست خودشان بسپاریم، آنها میتوانند به درستی بیان کنند و با یکدیگر صحبت کنند. هیچ چیزی نمیتواند ما را از هدف والای خود دور کند. این نسل با دیگر نسلها تفاوتهای زیادی دارد و تنها خودشان هستند که حرفهایشان را بهتر میفهمند.»
او در ادامه، دغدغه اصلی خود را به عنوان یک دانشآموز کنشگر چنین بیان میکند: «مهمترین دغدغه من این است که بتوانم تأثیر مثبتی در جامعه بگذارم. ما در جامعهای زندگی میکنیم که در حال آماده شدن برای ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. برای من، مهمترین هدف این است که با استفاده از تواناییهایی که خداوند به من داده، قدمی مثبت در این راه بردارم.»
گل مرادی در پایان به نوجوانان توصیه میکند: «به نوجوانان میگویم که میدان را به دست بگیرند، چون این نسل دارای ظرفیتهای فوقالعادهای است. اگر این فرصت به آنها داده شود، قطعاً میتوانند تأثیرگذار باشند و در نهایت به درجهای از بینش و تفکر نسبت به وقایع جامعه دست پیدا کنند.»