آمار از بهبود سرانه فضای آموزشی در کشور در چند سال اخیر حکایت دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - آموزش و پرورش یکی از اساسی‌ترین ارکان توسعه هر جامعه‌ای است و وجود مدارس کافی و باکیفیت، نقش حیاتی در تحقق این هدف دارد. در ایران، با وجود تلاش‌های فراوان برای گسترش نظام آموزشی، هنوز هم با چالش‌های جدی در زمینه کمبود مدارس مواجه هستیم. این کمبود نه تنها بر دسترسی دانش‌آموزان به آموزش مؤثر تأثیر می‌گذارد؛ بلکه می‌تواند به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی دامن بزند.

محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که هر بنایی عمری دارد و مدارس نیز از این قضیه مستثنی نیستند؛ گفت: «برخی از مدارس سال‌ها است که ساخته و فرسوده شده‌اند و همین امر یکی از دلایل کمبود مدرسه است.»

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور  با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزی افزود: «رشد جمعیت دانش‌آموزی از دیگر دلایل کمبود مدرسه است. در بعضی از مکان‌ها مهاجرت هم اتفاق می افتد. در اطراف استان تهران و برخی از شهرها، مدارس به صورت ۲ شیفت کار می‌کنند.

 محمدرضا جعفری با بیان این که  حدود ۲۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در تهران و شهرستان‌های تهران مشغول به تحصیل هستند؛ اظهار کرد: «یکی از دلایل کمبود مدرسه مهاجرت است. رشد جمعیت و افزایش دانش‌آموز باعث تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس و کاهش کیفیت آموزشی  می‌شود.»

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور تصریح کرد: «زمانی که مهاجرت افراد زیاد می‌شود، ساخت مسکن مهر نیز افزایش می‌یابد؛ اما متاسفانه در نزدیکی مسکن‌های مهر مدرسه‌ای ساخته نمی‌شود. این امر نیز یکی دیگر از دلایل کمبود مدارس است.»

به گواه آمار در چند سال اخیر سرانه فضای آموزشی در کشور بهبود یافته و از ۵.۱۷ متر مربع در سال ۱۳۹۵ به ۵.۲۸ متر مربع افزایش یافته است؛ اما هنوز این مقدار با استاندارد ۸ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز که طبق قانون باید رعایت شود، فاصله دارد.

کمبود مدارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.