محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان این که بازماندگان از تحصیل به دو دسته کلی تقسیم میشوند به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازماندگان تحصیل دسته اول از مبادی ورودی بازمانده هستند؛ به طوری که کودک یا نوجوان به سن مدرسه رفتن رسیده است، اما هنوز وارد مدرسه نشده و هیچ تجربهای از حضور در مدرسه ندارد.
وی با بیان این که باید بیشتر نهادها و ارگانها به آموزش و پرورش کمک کنند تا این گروه موانعشان برطرف شود؛ افزود: دسته دوم افرادی هستند که ترک تحصیل میکنند و به واسطه ترک تحصیل جزء بازماندگان تحصیل هستند.
او با بیان این که وزارت آموزش و پرورش اطلاعات دانشآموزانی که ترک تحصیل کردهاند را دارد؛ ادامه داد: این وزارتخانه از تمام ظرفیتها و پتانسیلهای درون مدرسه، محله، شهر و روستا استفاده میکند تا موانع ادامه تحصیل این نوع دانش آموزان را برطرف کند.
زنجانی گفت: در همین راستا مدیران به صورت داوطلبانه موظف هستند وضعیت ثبتنام دانشآموزان سال قبل خود را پیگیری کنند. مثلا دانش آموزی سال قبل در مدرسه بوده و امسال مراجعه نکرده، جابهجا هم نشده است. در این موارد مدیر به صورت داوطلب میتواند پیگیری کند که چرا دانشآموز در مدرسه ثبت نام نکرده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت: در مورد کسب اطلاعات در خصوص بازماندگان قاعدهای وجود دارد که بر اساس آن سامانه ثبت احوال مشخص میکند در هر استان چه تعداد کودک باید به مدرسه بروند.
وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش برای شناسایی بازماندگان تحصیلی سامانه دانشآموزی سیدا را طراحی کرده است؛ افزود: این وزارتخانه برای شناسایی بازماندگان اطلاعات سامانه سیدا را با دادههای ثبت احوال تطبیق میدهد.
او ادامه داد: بر اساس بررسیهای انجام شده از سال ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۳ حدود ۷ هزار و ۴۹۴ بازمانده از تحصیل در شهرستانهای تهران هستند که از این تعداد فقط ۵۰۰ نفر شناسایی شده اند و حدود ۴۳۰۰ نفر از آنها شناسایی نشده اند.
زنجانی با بیان این که برای شناسایی، جذب و نگهداشت بازماندگان از تحصیل طرح شهید محمودوند طراحی شده است؛ تصریح کرد: در فاز اول باید بازماندگان تحصیلی را شناسایی کرد.