علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که ظهر امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد؛ گفت: یک رابطه مستقیم بین نام حضرت زینب (س) و خبرنگار وجود دارد؛ چرا که اگر حضرت زینب(س) نبود اتفاقات واقعه کربلا مخابره نمیشد.
وی با بیان این که در حدود ۱۱۸ هزار مدرسه دولتی معلمان گمنامی هستند که علاوه بر معلمی آموزش پرستاری نیز میکنند، افزود: وزارت آموزش و پرورش بیش از ۱۲۲ هزار مدرسه دولتی و غیردولتی دارد و در این مدارس معلمان گمنام در حال تدریس هستند.
او با بیان این که برای نخستین بار فایل حقوق حق التدریسها ایجاد شده؛ تصریح کرد: برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش حقوق اضافه تدریسها در مهر پرداخته شد.
وی با بیان این که در شهریور سال گذشته حقوق حق التدریسها در اسفند سال ۱۴۰۱ پرداخت نشده بود، ادامه داد: پرداخت حقوق حق التدریسها اتفاق خوش یمنی بود که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.
او با بیان این که جمع کل پرسنل آموزشی و اجرایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۴۰۱، ۹۶۲ هزار ۵۹۷ نفر بوده است، افزود: از این تعداد حدود ۳۶ هزار ۵۰ نفر اداری بودند. همچنین در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به ۹۷۶ هزار نفر رسیده و در سال تحصیلی گذشته به ۹۶۵ هزار و ۲۶ نفر رسیده است.
وی با بیان این که بیشترین نیروی انسانی در مقطع ابتدایی وجود دارد، افزود: مقطع ابتدایی از نظر آموزشی بسیار مهم است به همین علت به آن باید توجه کرد.
فرهادی با بیان این که در حال حاضر حدود ۹ میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی در حال تحصیل هستند، گفت: جذب آموزگار در دو سال اخیر حدود ۹هزار نفر افزایش یافته است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در دو سال اخیر پرسنل اداری ۴۰۰ کاهش یافته است؛ گفت: در دو سال اخیر حدود ۳ هزار نیروی خدماتی( سرایدار)، ۴ هزار نفر نیروی انسانی در متوسطه دوم و ۲ هزار نفر در متوسطه اول کاهش یافته است.
وی با بیان این که المپیک دانش آموزی بحرین میان ۷۲ نفر برگزار شد؛ تصریح کرد: دانش آموزان ایرانی توانستند در این مسابقات مقام پنجم را کسب کنند.
فرهادی درباره نسبت معلمان و دانش آموزان در مقاطع مختلف اظهار کرد: در مقطع ابتدایی ۲۷/۸، در متوسطه اول۲۵/۹ و در متوسطه دوم ۱۶/۹ است.
وی همچنین درباره نسبت مدیران و دانش آموزان در مقاطع مختلف افزود: در مقطع ابتدایی به ازای هر ۲۳۲ دانش آموز ابتدایی یک مدیر، ۲۴۰ دانش آموز در متوسطه اول یک مدیر و ۱۸۴ دانش آموز متوسطه دوم یک مدیر است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: در دوره ابتدایی به ازای هر ۳۰۴ دانش آموزان یک معاون، در متوسطه اول به ازای هر ۳۱۶ دانش آموز و در متوسطه دوم به ازای هر ۲۰۹ دانش آموز ما یک معاون آموزشی داریم. به ازای هر ۵۹۷ دانش آموز یک معاون پرورشی در مقطع ابتدایی داریم. ابن بدان علت است که ما ۴۱۳ مدرسه در مناطق دورافتاده داریم که تنها یک دانش آموز دارد.
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش حدود ۵ هزار و ۲۸۶ مدرسه دارد که ۲ تا ۵ دانش آموز دارد. ۵ هزار و ۶۹۶ مدرسه داریم که ۶ تا ۱۰ دانش آموز دارد. ۴۱۹۶ مدرسه داریم که ۱۰ تا ۱۶ دانش آموز دارند. ۳۷۰۵ مدرسه با جمعیت ۱۶ تا ۲۰ دانش آموز، ۳۱۸۸ مدرسه ۲۰ تا ۲۵ دانش آموز، ۳۲۵۴ مدرسه ۲۶ تا ۳۰ دانش آموز، ۱۱۴۳۶ مدرسه ۳۰ تا ۵۰ دانش آموز، ۸۴۸۶ مدرسه ۵۱ تا ۷۵ دانش آموز، ۷۸۳۴ مدرسه ۷۶ تا ۱۰۰ دانش آموز و ۹۸۷۷ مدرسه ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانش آموز دارند.
وی درباره تعداد مدارس افزود: مدارس عادی ۸ هزار و ۷۵۲ مدرسه، استعدادهای درخشان ۸۶۲ مدرسه و مدارس عشایری بیش از هزار مدرسه هستند.گاهی مدارس عشایری تعداد دانش آموز کمتری دارند، اما در تحقق عدالت آموزشی اهمیت بسیار زیادی دارند.
فرهادی با بیان این که مراقبین سلامت در مقطع ابتدایی باید بیشتر باشد؛ گفت: به ازای هر ۴ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی یک مراقب سلامت، در مقطع متوسطه اول به ازای حدود ۶ هزار دانش آموز و در متوسطه دوم به ازای هر ۶ هزار نفر یک مراقب بهداشت داریم.
وی با بیان این که در بحث نظم پرداختیها، ما نگاهی تربیتی داریم؛ گفت: معتقدیم نظم پرداختها میتواند به نظم تربیتی منجر شود. او ادامه داد: سال گذشته در ۷ ماهه نخست سال در بحث سرانههای آموزشی مدرسه، ۲،۴۶۰ میلیارد تومان بوده که امسال به ۴،۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: البته در ۷ ماهه نخست امسال وضعیت پرداخت هم مناسب بوده و ما حتی از کل مبلغ سرانه سال قبل هم بیشتر برای سرانه مدرسه دریافت کردیم. این سرانهها هم تنها به مدارس دولتی داده میشود. بیشترین توجه ما هم به مدارس دولتی مناطق محروم و یا مدارس شبانه روزی است.
فرهادی با بیان این که بارگذاری آثار پرسش مهر از ۱۵ آبان شروع شده؛ افزود: دانش آموزان میتوانند تا بهمن امسال آثار خود را در سامانه بارگزاری کنند. آثار برگزیده در تیر تقدیر میشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره رفتارهای با خشونت کادر مدارس با دانش آموزان توضیح داد: اگر در مدرسهای رفتاری ناهماهنگ با مدارس صورت گیرد، به همه مدارس تطبیق داده نمیشود. دانش آموزان نباید از مدرسه دور شوند بنابراین رفتاری باید صورت گیرد که دانش آموزان هم جذب مدرسه شوند و هم رشد شخصیتی داشته باشند.
وی با بیان این که دقت در ورودی معلمان را افزایش دادهایم و رفتار معلمان بررسی میشود درباره هزینههای مصاحبه معترضان آزمون کیفیت بخشی مدارس هم اظهار کرد: هزینه همه آزمونها بر اساس بخشنامه دولت مانند هزینههای پزشکی بر عهده داوطلب است. صلاحیتهای عمومی و حرفهای داوطلبان کیفیت بخشی با دقت بیشتری بررسی شده است.
فرهادی در پاسخ به سوال دیگر درباره داوطلبان کد ۱۹ آزمون استخدامی ادامه داد: کد ۱۹ ناظر به صلاحیتهای عمومی معلمان است، سلامت اخلاقی، فکری و رفتاری را باید دقت کنیم چراکه فرد برای ۳۰ سال متوالی همراه آموزش دانش آموزان میشود، اما در عین حال افرادی که در گزینش پذیرفته نمیشوند حق اعتراض دارند.
وی با بیان این که برای داوطلبان کد ۱۹ جای فرد حفظ میشود و اگر در بازنگری صلاحیت آنان تایید شود، برای استخدام معرفی میشوند؛ ادامه داد: افرادی که صلاحیتشان تایید شد برای حیطه آموزگاری، دبیری و هنر آموزی پروندهها بازنگری شد و افرادی که تایید شدند برای مشاغل معرفی شدند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: داوطلبان کد ۶ مصاحبه علمی بوده و از جنس صلاحیت عمومی نیست، بنابراین نمره آنها داده و ثبت شده، اما برخی میگویند ما فکر میکنیم نتیجه عادلانه نیست. ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در آزمونهای استخدامی شرکت کردند و به دلیل جذب کمتر نسبت به شرکتکنندگان، عدهای به این مساله اعتراض داشتند. هر داوطلب از نمره دیگری بی اطلاع است و ثبت نمره توسط سامانه انجام شده و همه این اقدامات با نظارت سازمان امور اداری و استخدامی بوده و به صورت شفاف عمل شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برگزاری آزمون استخدامی سال آینده معلمان ادامه داد: سال آینده ۲ نوع جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رجایی و ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) داریم که تعداد آنها ناظر به نیاز وزارتخانه و براساس مناطق رشته و موالید دانش آموزان است که به یک عدد برای هر دوره میرسیم و این میزان تحلیل میشود و مورد کارشناسی قرار میگیرد.
فرهادی با اشاره به اینکه همچنین با در نظر گرفتن میزان بازنشستگان در هر سال عدد مورد نیاز قطعی میشود، تاکید کرد: سعی بر این است که حداقل جذب از طریق ماده ۲۸ باشد و آزمون استخدامی تا پایان سال برگزار میشود.
وی درباره تاخیر در توزیع کتابهای درسی نیز گفت: دانش آموزانی که در زمان مقرر اعلام شده برای دریافت کتاب ثبت نام کردند، با مشکل مواجه نشدهاند، اما اگر دانش آموز در دوره متوسطه دوم دیر اقدام کرده است، زمان ارسال کتاب نیز با تاخیر مواجه شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: گاهی هم دانش آموزان تغییر رشته میدهند و ما با تغییر رشته موافقت میکنیم، اما چون کتاب با هزینه بالاتر با یارانه دولتی چاپ میشود، برای دانش آموزی که در رشته جدید ادامه تحصیل میدهد باید دوباره کتاب چاپ کنیم.
فرهادی گفت: این دانش آموزان باید به سامانه یا مدیر مدرسه مراجعه کنند تا اطلاعات آنها ثبت شود، همچنین برخی از دانش آموزان یک یا دو هفته در کلاس حاضر میشوند و بعد از آن اعلام میکنند که قصد تغییر رشته دارند که در این صورت تا دریافت کتاب میتواند از پیدی اف کتابهای درسی استفاده کنند.
وی درباره سرایداران مدارس هم گفت: تعداد سرایداران ۲۶ هزار نفر نسبت به ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است، علت این کمبود هم این است که از ظرفیت استخدامی برای گروه معلمی استفاده کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون حدود ۴۰ هزار کمبود قطعی سرایدار داریم اگر با سازمان امور اداری و استخدامی به توافق برسیم میتوانیم این تعداد را جذب کنیم، تصریح کرد: اکنون هم ۶ هزار نفر در یک آزمون دولتی در اوایل امسال برای سرایداری جذب شدند که به زودی به مدارس معرفی میشوند.