مدیر امور آب بوکان گفت: امسال در راستای مهار سیلاب‌های فصلی در مجموع ۵.۵ کیلومتر از بستر رودخانه‌های این شهرستان لایه‌روبی شده است.

عباس عباسی مدیر امور آب بوکان گفت: لایه‌روبی بستر رودخانه‌ها باعث می‌شود هنگام بارش‌ها و افزایش ناگهانی دبی رودخانه‌ها، مسیر کافی برای عبور آب وجود داشته باشد و طغیان رودخانه باعث خسارت به کشاورزان و دامداران منطقه نشود.

وی اضافه کرد: امسال در راستای مهار سیلاب‌ها در مجموع ۵.۵ کیلومتر از بستر رودخانه‌های این شهرستان در محدوده روستا‌های رحیم‌خان، اسکی‌بغداد، گل‌بهی، کانی‌ره‌ش و قالوی ره‌سول‌آغا و محدوه شهر سیمینه لایه روبی شد.

مدیر امور آب بوکان در ادامه گفت: این لایه‌روبی بستر رودخانه با استفاده از بیل مکانیکی بازوبلند شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی انجام شده و از این بابت هزینه‌ای هم بر امور آب بوکان تحمیل نشده است.

عباسی اظهار کرد: پارسال نیز لایه‌روبی بستر رودخانه در ۲۱ روستای این شهرستان انجام شده بود که نقش مهمی در مهار سیلاب‌های بهار امسال داشت.

وی در خصوص نظارت و پایش بستر رودخانه سیمینه این شهرستان نیز گفت: امسال در مجموع هشت هکتار از بستر رودخانه سیمینه از متصرفان بازپس گرفته شد و ۱۱ دستگاه موتور پمپ آب نیز از متخلفان توقیف شد.

وی افزود: در زمینه برداشت غیرمجاز شن و ماسه نیز ۴۳ پرونده تخلف برداشت شن و ماسه غیرمجاز تشکیل شد که از این تعداد ۳۳ فقره پرونده برای صدور حکم به مراجع قضایی ارسال شد.

وی یادآور شد: شهرستان بوکان مابین ۲ رودخانه سیمینه و زرینه‌رود قرار دارد و این حوزه گسترده نیازمند مراقبت و نگهداری شبانه روزی است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد سودجو و متخلف در زمینه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه مراتب را به اطلاع اداره امور آب بوکان اطلاع دهند.

سیمینه‌رود یکی از رود‌های مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های منطقه مهاباد، سقز، بانه و کردستان عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهر بوکان و اطراف شهر میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

طول سیمینه‌رود ۲۰۰ کیلومتر و مساحت حوضه آبگیر آن ۲ هزار و ۹۰ کیلومتر مربع و متوسط آب سالانه آن معادل ۶۴۰ میلیون مترمکعب است.

زرینه‌رود نیز به طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودخانه‌های آذربایجان غربی است که از کوهستان‌های زرینه، بانه، مریوان در کردستان سرچشمه می‌گیرد در طول مسیر خود از شاهین دژ و میاندوآب عبور و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.